Terug

Capaciteitstarief

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

G. D.

Naar: FLUVIUS

08/10/2023

Beste,Mijn klacht gaat over de doorrekening van het capaciteitstarief.Enerzijds wordt voor de digitale meter de maandelijkse piek opgetrokken tot 2,5 kW ook al is de geregistreerde piek in de bewuste maand lager dan de 2,5 kW. Anderzijds wordt niet de maandelijkse piek door gefactureerd maar wordt het gemiddelde genomen van de afgelopen maanden. Stel ik heb een piek in januari van 3 kW en in februari van2,5 kW, dan wordt er in februari een kost aangerekend voor (3 +2,5)/ 2.Ik moet in dit systeem meer betalen terwijl ik wel het elektriciteitsnet niet extra belast. Wat is daarvoor dat het capaciteitstarief in het leven werd geroepen. Wraakroepend.Kunnen jullie dit aan de kaak stellen?

Berichten (1)

FLUVIUS

Naar: G. D.

11/10/2023

BesteIk heb uw melding goed ontvangen.U heeft betreft uw vraag een antwoord mogen ontvangen van onze dienst Gridfee en Digitale Meter.Aangezien u gekozen heeft voor maandelijkse facturatie wordt er in uw geval rekening gehouden met de gemiddelden en niet de maandpiek van de maand zelf.Door de maandpiek te herleiden tot een gemiddelde van de afgelopen 12 verbruiksmaanden worden de netkosten evenwichtiger over het verbruiksjaar verdeeld. Zo wordt voorkomen dat maanden waarin een hogere piek wordt geregistreerd dan gewoonlijk, zwaarder doorwegen op het (gezins)budget van de netgebruiker.Het is immers mogelijk vanaf 2021 dat klanten in het jaarsysteem voortaan hun leverancier kunnen verzoeken om maandelijks te worden afgerekend op basis van het gemeten netgebruik, in plaats van maandelijks een voorschotfactuur te ontvangen en eenmaal per jaar een afrekeningsfactuur toegestuurd te krijgen.Wanneer er jaarlijks een afrekeningsfactuur wordt opgemaakt dan beloopt de afrekeningsperiode een periode van 12 maanden en is de facturatiepiek het gewogen gemiddelde van de voor elke maand berekende gemiddelde maandpiek. Op die manier maakt het voor de aanrekening van de netkosten geen verschil uit of er jaarlijks of maandelijks een afrekeningsfactuur wordt gemaakt.De beslissing om het capaciteitstarief in te voeren werd genomen door de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt). Meer informatie over het capaciteitstarief vindt u terug via volgende link: s:www.vreg.be/nl/faq/nieuwe-nettarieven-2023.Ik hoop u hiermee voldoende gea¯nformeerd te hebben.Met vriendelijke groeten,Kris VermeerschKlachtencommissieBrusselsesteenweg 1999090 Mellewww.fluvius.be s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform