Terug

buitensporige prijzen en niet naleven van consumentenbescherminsgwet

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

W. B.

Naar: studieshop

13/07/2025

We hebben vorig jaar studieboeken gehuurd om de prijs van de schoolboeken (voor ons voorlopig zo'n €1000/jaar voor 3 van 5 kids) enigszins te drukken. De staat waarin we de boeken ontvingen was eigenlijk niet OK, maar goed genoeg voor mijn zoon die ADHD heeft en zelf moeilijkheden heeft om materiaal te verzorgen. Ik was eigenlijk al opgelucht dat de boeken in niet al te beste staat waren. We betaalden zo'n 42% van de nieuwprijs voor de huur van boeken die dus duidelijk al jarenlang verhuurd werden, wat relatief duur is, maar goed. Na nog een jaar gebruik door mijn zoon, zijn de boeken echter helemaal niet meer in aanvaardbare staat. Ik heb dit laten weten aan studieshop en ben uiteraard bereid om deze te vergoeden. Tot mijn verbazing vragen zij maar liefst 85% van de nieuwprijs van het boek + €6 administratiekosten per boek. Rekening houdend met de reeds betaalde huurprijs die ze niet in mindering brengen gezien ik nu noodgedwongen moet kopen, betaal ik dus uiteindelijk zo'n 130%- 140% van de nieuwprijs, en dit voor een boek dat hoop en al (reeds voor het verhuur) nog 20% van de nieuwprijs waard was. Had ik dit geweten, dan had ik nooit huurboeken gekocht en meteen de optie koopboeken genomen. Naast deze uitzonderlijk hoge prijs, wat basically puur diefstal is maar wellicht nog wel wettelijk, hield Studieshop zich niet aan de consumentenbeschermingswetten die bepalen dat de algemene voorwaarden hierbij duidelijk vermeld dienen te worden. Bij andere prijzen die toelichting vergen of zaken waaraan voorwaarden zijn gekoppeld, verwijzen zij echter wel via een vraagteken naar deze voorwaarden hierbij zodat de klant geïnformeerd wordt. Enkel bij de huurboeken doet men dat niet. Aangezien zij dit bij andere zaken wel deden, is dit m.i. een bewuste zet. Ik ben ervan overtuigd dat heel wat ouders van kids met ADHD of slordige tieners (en zo zijn er héél wat) immers niet het risico zouden nemen om geplunderd te worden door huurboeken te nemen, wat voor Studieshop nog veel meer rendabel is dan koopboeken, temeer als men ze niet terug kan inleveren. Ik heb dit aangekaart, ze hebben zelfs toegegeven dat ze de voorwaarden beter zichtbaar hadden moeten maken zodat ze dat bij de andere zaken wel deden, maar daarmee was de kous af. Geen enkele vorm van tegemoetkoming, geen enkel redelijk voorstel, echt een schande gezien het feit dat ze al heel wat verdienen op school- en huurboeken op zich en bijkomend nog allerlei behandelings/ verwerkings-, administratie-, verzendings- en verzekeringskosten aanrekenen. Dan durven ze zelfs nog reclame maken dat ze hun uiterste best doen om schoolboeken voor ouders zo betaalbaar mogelijk te houden. Laat me niet lachen...

Berichten (3)

studieshop

Naar: W. B.

16/07/2025

Goedemiddag Dank je voor je bericht Bij levering vragen wij steeds om de inhoud van je pakket grondig te controleren en ons eventuele beschadigingen etc door te geven. Indien dit niet gemeld is gaan wij er vanuit dat je een boek ontvangen hebt zonder te grote schade (water, scheuren) Ondertussen ben ik gaan kijken in het account van de klant of wij deze melding hebben doorgekregen maar helaas is het klantnummer incorrect. Moesten wij de melding hebben gekregen kan ik dit nog aanpassen. Zonder melding gaan we er vanuit dat het boek in goede staat was. Is het mogelijk ons een correct klantnummer door te geven? Petra van Bunder Office manager T.09 298 18 13 M. E. Petra.vanBunder@studieshop.be Waaslandlaan 8A3 bus2 9160 Lokeren (België) BTW: BE 06477 47 192 IBAN: BE26 3631 4921 4029 :www.studieshop.be Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: zondag 13 juli 2025 17:30 Aan: Klantendienst klantendienst@studieshop.be Onderwerp: buitensporige prijzen en niet naleven van consumentenbescherminsgwet ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

W. B.

Naar: studieshop

17/07/2025

Beste Mijn klantnummer: DQY046 Ik vrees dat de reden van mijn klacht niet duidelijk is. Het doel van mijn mail was niet om te klagen over de staat van het huurboek dat we vorig jaar ontvingen. Ik schrijf letterlijk dat ik opgelucht was dat de boeken duidelijk verre van nieuwstaat waren voor mijn zoon met ADHD. Waaruit leidt u dan af dat de hoofdboodschap een klacht betreft over de staat van een boek ? De staat heeft niets met mijn klacht te maken. Hieruit kon enkel afgeleid worden dat de boeken al meerdere jaren verhuurd werden en dat er dus voor zover ik kan inschatten al voldoende op werd verdiend. Mijn klacht betreft 1. de buitensporige schadefactuur van 85% van de nieuwprijs exclusief administratiekosten en dit dan nog bovenop de reeds betaalde huurpijs van 42% vd nieuwprijs. Doordat een boek, dat al jarenlang verhuurd werd, en de nieuwprijs dus al meermaals heeft terugverdiend, is de waarde nog basically nihil. Waarom betaal ik dan alsnog in totaliteit 130-140% van de NIEUWPRIJS terug? Dat op zich zijn al bedenkelijke praktijken voor een bedrijf dat net reclame maakt om de schoolfacturen voor ouders zo betaalbaar mogelijk te houden, schandalig maar wellicht nog wel wettelijk. @Testaankoop: Zijn hier regels rond? Wat echter niet wettelijk is, is dat de algemene voorwaarden rond de schadefactuur onvoldoende zichtbaar en transparant werden vermeld, wat strijdig is met de consumentenbeschermingswetten en jammer genoeg ook verdacht overkomt als een opzettelijke zet lijkt aangezien heel wat mensen zouden afzien van huurboeken als ze deze voorwaarden kenden. Bij andere extra kosten wordt immers met behulp van een icoontje (vraagteken) verwezen naar de algemene voorwaarden of wordt er extra uitleg gegeven om zaken toe te lichten. Jullie doen dit correct bij de andere kosten, maar dus niet bij de huurboeken terwijl net deze kosten buitensporig zijn....

Bemiddeling door Testaankoop 26 augustus 2025

Test Aankoop

Naar: W. B.

26/08/2025
Dit antwoord is privé

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform