We hebben vorig jaar studieboeken gehuurd om de prijs van de schoolboeken (voor ons voorlopig zo'n €1000/jaar voor 3 van 5 kids) enigszins te drukken. De staat waarin we de boeken ontvingen was eigenlijk niet OK, maar goed genoeg voor mijn zoon die ADHD heeft en zelf moeilijkheden heeft om materiaal te verzorgen. Ik was eigenlijk al opgelucht dat de boeken in niet al te beste staat waren. We betaalden zo'n 42% van de nieuwprijs voor de huur van boeken die dus duidelijk al jarenlang verhuurd werden, wat relatief duur is, maar goed. Na nog een jaar gebruik door mijn zoon, zijn de boeken echter helemaal niet meer in aanvaardbare staat. Ik heb dit laten weten aan studieshop en ben uiteraard bereid om deze te vergoeden. Tot mijn verbazing vragen zij maar liefst 85% van de nieuwprijs van het boek + €6 administratiekosten per boek. Rekening houdend met de reeds betaalde huurprijs die ze niet in mindering brengen gezien ik nu noodgedwongen moet kopen, betaal ik dus uiteindelijk zo'n 130%- 140% van de nieuwprijs, en dit voor een boek dat hoop en al (reeds voor het verhuur) nog 20% van de nieuwprijs waard was. Had ik dit geweten, dan had ik nooit huurboeken gekocht en meteen de optie koopboeken genomen. Naast deze uitzonderlijk hoge prijs, wat basically puur diefstal is maar wellicht nog wel wettelijk, hield Studieshop zich niet aan de consumentenbeschermingswetten die bepalen dat de algemene voorwaarden hierbij duidelijk vermeld dienen te worden. Bij andere prijzen die toelichting vergen of zaken waaraan voorwaarden zijn gekoppeld, verwijzen zij echter wel via een vraagteken naar deze voorwaarden hierbij zodat de klant geïnformeerd wordt. Enkel bij de huurboeken doet men dat niet. Aangezien zij dit bij andere zaken wel deden, is dit m.i. een bewuste zet. Ik ben ervan overtuigd dat heel wat ouders van kids met ADHD of slordige tieners (en zo zijn er héél wat) immers niet het risico zouden nemen om geplunderd te worden door huurboeken te nemen, wat voor Studieshop nog veel meer rendabel is dan koopboeken, temeer als men ze niet terug kan inleveren. Ik heb dit aangekaart, ze hebben zelfs toegegeven dat ze de voorwaarden beter zichtbaar hadden moeten maken zodat ze dat bij de andere zaken wel deden, maar daarmee was de kous af. Geen enkele vorm van tegemoetkoming, geen enkel redelijk voorstel, echt een schande gezien het feit dat ze al heel wat verdienen op school- en huurboeken op zich en bijkomend nog allerlei behandelings/ verwerkings-, administratie-, verzendings- en verzekeringskosten aanrekenen. Dan durven ze zelfs nog reclame maken dat ze hun uiterste best doen om schoolboeken voor ouders zo betaalbaar mogelijk te houden. Laat me niet lachen...