Terug

Boekenbon

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

G. J.

Naar: Standaard Boekhandel

03/08/2025

Beste, onlangs wilden we een cadeaubon gebruiken bij Standaard boekhandel. We kwamen snel tot de ontdekking dat deze anderhalve maand vervallen was. Toen we naar de winkel gingen werden we aangeraden om contact op te nemen met de klantendienst om deze te verlengen. Daar werd ons verteld dat we 2 weken te laat waren. Bonnen tot een maand na vervaldatum worden nog aangenomen daarna niet meer. Ik liet hen weten dat ik dit zeer spijtig vond en dat ik dit niet correct vond. Toen kreeg ik het volgende als uitleg. "Zonder vervaldatum is het risico groter dat de bon in een schuif belandt en niet gebruikt wordt. Wat zonde is voor zowel de schenker als de ontvanger. Bijkomend is het zo dat hoe langer de bon niet ingeruild wordt, hoe meer waarde hij verliest, m.a.w. minder waar voor het hetzelfde geld als de ontvanger bijvoorbeeld jaren wacht." Dit is letterlijk gekopieerd uit hun antwoord. Dus wat ze eigenlijk zeggen is dat ze zo willen verhinderen dat de klanten hun bon op tijd gebruikt voor de bon vervalt en zo de klanten een plezier doet. maar daarna zorgen ze dan wel dat de waarde naar €0 wordt herleid. Rare logica Wat is jullie idee hierover? Kan ik hier verder iets mee? Vriendelijke groeten Gerry

Berichten (3)

Standaard Boekhandel

Naar: G. J.

07/08/2025

Pamela Verhassel (Standaard Boekhandel) 7 aug 2025 11:33 CEST Beste, Hartelijk dank voor uw bericht en de bemiddeling in het dossier betreffende de vervallen boekenbon. Allereerst willen wij benadrukken dat we het oprecht jammer vinden dat de klant de boekenbon niet heeft kunnen gebruiken binnen de geldigheidsduur. We begrijpen dat dit tot teleurstelling kan leiden. We begrijpen de frustratie met betrekking tot de geldigheidsdatum van de boekenbon. We willen echter laten weten dat onze beleidsrichtlijnen vereisen dat bonnen binnen de aangegeven periode worden gebruikt. De geldigheidsdatum is duidelijk vermeld op de boekenbon en geeft aan tot wanneer deze kan worden ingewisseld. We geven nog een extra marge van 1 maand na de vervaldatum waarin de bon gebruikt kan worden. Deze goodwill-maatregel is bedoeld als tegemoetkoming voor situaties waarin een klant de bon per ongeluk over het hoofd ziet. In dit specifieke geval was helaas ook deze extra termijn reeds verstreken. Onze excuses voor eventuele teleurstelling die dit beleid kan veroorzaken, maar we moeten consistent zijn in de toepassing ervan voor alle klanten. Helaas kunnen we geen verdere uitzonderingen maken op de geldigheidsdatum, ongeacht de omstandigheden. Met vriendelijke groeten, Cordialement, Klantendienst Klachten 3 aug 2025 23:00 CEST ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ Volg ons op: [65LYEK-K5NZV]

G. J.

Naar: Standaard Boekhandel

27/08/2025

Beste, Waarom is er een geldigheidsdatum op de boekenbonnen? Jullie hebben het geld ontvangen, dus ongeacht hoe lang de klant wacht om deze te gebruiken heeft de klant hier recht op. En jullie uitleg dat de bon na deze tijd zijn waarde verliest is zwak. Dan heeft de klant toch nog iets kunnen kopen met de bon. Dat is dan de keuze van de klant. Ik ken verschillende handelaars waar de cadeaubonnen onbeperkt geldig zijn. Dit noem ik klantgericht en GOODWILL. Het zou in elk geval makkelijker zijn voor jullie en er zijn geen ontevreden en verloren klanten. In mijn ogen is een einddatum gewoon een maatregel die dient om het bedrijf (in dit geval Standard boekhandel) pure winst op te leveren. Het zou een stap vooruit zijn voor jullie om tegen de online shops in te gaan door wat meer de kant van de klant te kiezen dan de kant van het geld. Groeten Gerry Jacques

Standaard Boekhandel

Naar: G. J.

27/08/2025

Evy Scheers (Standaard Boekhandel) 27 aug 2025 10:57 CEST Beste, Wij danken u voor uw bericht en voor het delen van uw mening met betrekking tot de geldigheidsdatum van onze boekenbonnen. Wij begrijpen uw standpunt en waarderen uw feedback ten zeerste. Echter, zoals aangegeven in de eerdere klacht, is het niet mogelijk om de bon nog te aanvaarden. Onze richtlijnen vereisen dat de bon voor de aangegeven vervaldatum wordt gebruikt, en na deze datum is er geen mogelijkheid meer om de bon te aanvaarden op onze website of in één van onze winkels. Wij begrijpen dat dit beleid teleurstellend kan zijn en bieden hiervoor onze oprechte excuses aan. Desondanks dienen wij consistent te zijn voor al onze klanten en kunnen wij na de aangegeven vervaldatum geen uitzonderingen meer maken. Met vriendelijke groeten, Cordialement, Klantendienst Klachten 27 aug 2025 00:30 CEST ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform