Terug

Blokkering EAN-nummers

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

T. G.

Naar: FLUVIUS

03/04/2024

Beste, Mijn EAN-codes voor elektriciteit & aardgas zijn al geblokkeerd sinds September 2023. Ik heb hiervoor al meermaals contact gehad en klacht in gediend op jullie website. Dit steeds met het zelfde antwoord/resultaat een verwijzing naar de meest gestelde vragen over dit onderwerp op de website als ik klacht indien via mail. En als ik klacht indien via telefoon verteld de eerste lijn medewerker dat ze niets kan doen, en dit zal door geven aan de tweede lijn, waarop nooit een antwoord komt aangezien ze die achterliggende dienst zelf niet kunnen bereiken enkel via mail. De communicatie over dit probleem voor mensen in mijn situatie is nihil. Moest dit in een privé bedrijf gebeuren waren jullie al lang failliet gegaan! Ook het feit dat zolang de EAN-codes geblokkeerd zijn er niet van contract of leverancier gewisseld kan worden is een groot probleem. Ik heb momenteel een vast contract en zou willen overstappen naar een variabel omdat de prijzen op de energiemarkt sterk gedaald zijn. Helaas voor mij gaat dit niet. Op jullie website staat dat er in 99.9 procent van de gevallen geen schade is. Betaald Fluvius dan het verschil terug tussen een vast en een variabel contract ? Een half jaar is echt wel lang genoeg.EAN codes 541448820064113119 & 541448820064113126

Berichten (1)

FLUVIUS

Naar: T. G.

05/04/2024

Dag meneer Ghislain,Ik heb uw klacht goed ontvangen.Na onderzoek kan ik u hierover het volgende meedelen. Momenteel belet een foutcode in het marktoverkoepelende gegevensuitwisseling-platform (MIG6) dat de leverancier meterdata van uw meter ontvangt.Dagelijks worden ongeveer 1 miljoen transacties verwerkt (federaal).99,8% van alle berichten (voor een totaal van 11 miljoen headpoints) lopen correct.Slechts 0,2% van de berichten gingen in uitval en konden niet correct verwerkt worden, intussen is dit aantal al enorm gedaald, maar het moet maar net uw EAN code zijn natuurlijk.Ik begrijp uw frustratie, dit probleem is ook al meermaals in de media geweest.Meer info kan u ook hier terugvinden: vertraging energiefactuur FluviusU kan hier ook EAN-code ingeven, en zo onmiddellijk zien of uw gegevens nog geblokkeerd zitten.U gaf mee dat u deze link al doorgekregen heeft, hier ziet u echter ook dat u duswel kan veranderen van leverancier of contract. Het probleem gaat daarmee op vandaag niet van de baan zijn, maar van zodra uw EAN code niet meer geblokkeerd is, zal dit retroactief rechtgezet worden.Een paar maanden geleden is er een taskforce met de netbeheerders, Atrias en de energieleveranciers opgericht. Die moeten in gezamenlijk overleg de geblokkeerde dossiers individueel aanpakken.Binnen Fluvius zijn er 30 mensen vrijgemaakt om de aanslepende problemen op te ruimen. Bij Atrias zijn dat er nog eens twintig.Wij willen nu eerst voorrang geven aan deze geblokkeerde punten en zo trachten te zorgen voor stabilisatie. Hier wordt door een team van experten (zowel business als IT) de nodige focus en prioriteit op gelegd. Anderzijds zijn de resterende geblokkeerde punten wel nog complexe cases, waarop al heel wat pogingen ondernomen werden en mogelijk ook al een aantal marktinteracties waardoor het soms moeilijk te achterhalen valt wat nu precies de oorzaak was/is van het feit dat dat punt geblokkeerd zit.Ik kan dus jammer genoeg enkel nog een beetje geduld vragen. Het komt in orde, maar wanneer, daar kan ik op vandaag geen antwoord op geven.Met vriendelijke groeten,Klachtenbeheer Fluvius s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform