Afgelopen zaterdag kreeg ik de melding dat het wachtwoord van mijn mailadres mogelijk zou betrokken zijn bij een datalek. Hierdoor moest ik mijn wachtwoord opnieuw instellen. Toen ik naar mijn mails wou op een ander toetsel en dit nieuwe wachtwoord wou ingeven, kreeg ik de melding dat dit een verdachte aanmelding was. Ik was hierdoor genoodzaakt om opnieuw een nieuw wachtwoord in te stellen. Toen ik daarna terugkeerde naar het eerste toestel kreeg ik ook hier dezelfde melding en werd mijn account geblokkeerd.
Ook na het meermaals invullen van het herstelformulier blijft mijn account geblokkeerd, rekening houdend met de meer dan 100 verschillende accounts gelinkt aan dit emaladres en de verschillende instanties (gas, water, elektriciteit) die hun facturen via deze weg tot bij mij brengen, is het uitermate belangrijk om terug toegang te krijgen tot mijn e-mailaccount.
Microsoft biedt geen passende manier om mijn identiteit anderszins te bevestigen en laat mij volledig aan mijn lot over, terwijl belangrijke persoonlijke gegevens gekoppeld zijn aan dit account. Hun klantenservice nummer is ook maar een bot die naar de website verwijst, en toegang tot live chat is niet mogelijk. Ik vind dat Microsoft tekortschiet in hun zorgplicht richting klanten die te goeder trouw handelen. De geboden service is onvoldoende en heeft mogelijk verstrekkende gevolgen voor mijn toegang tot belangrijke diensten. Graag verzoek ik de Consumentenbond om mijn klacht te behandelen en druk uit te oefenen op Microsoft om gebruikers als ik een eerlijke en werkbare oplossing te bieden.