Geachte,
Op 10/02/2025 ontving ik van u een aanmaning ter betaling van een artikel/bestelling.
Na het openen van de mail en het controleren van de betreffende bestelling, wist ik meteen dat deze aanmaning onterecht was. Het artikel in kwestie (rok, artikelnummer KOA21B0D2-B11) heb ik correct en volledig geretourneerd via Postpunt Locker Ghesquire in Ardooie, reeds ruim een maand voor de eerste herinnering, met name op 26.01.
Hierover heb ik meermaals contact opgenomen met uw klantendienst, onder andere op 25/02. Daarbij werd ik meteen zonder veel hulp verzocht een rechtsverklaring in te vullen, wat ik ook meteen correct heb gedaan.
Vervolgens werd mij meegedeeld dat er een onderzoek zou plaatsvinden en dat dit zeven dagen zou duren. Echter, op 28/02 ontving ik na opnieuw contact te hebben opgenomen via de chat met u klantenservice die mij zelf uit het niets ineens zei contact op te moeten nemen met testaankoop, wat voor mij als klant erg raar overkwam aangezien het hier ging om een fout bij Zalando en dus in mijn ogen normalieter ook door Zalando zelf dient opgelost te worden. Dus een summiere en vage reactie gebaseerd op lucht waarin werd beweerd dat het pakket wel bij uw magazijn was aangekomen, maar dat het leeg zou zijn ontvangen. Als trouwe jarenlange klant ben ik er zeker van dat ik het artikel correct en volledig heb teruggestuurd.
Dit maakte ik ook zo over aan u klantendienst meermaals. Desondanks heb ik geen serieuze opvolging van mijn klacht ervaren.
Uw klantendienst weigerde verdere inhoudelijke communicatie over mijn betwisting en nam mijn bezwaar of verzoek tot klacht indienen niet serieus ik werd afgewimpeld en opgedrongen de factuur te betalen, voor een geretourneerd artikel!
Inmiddels ontving ik reeds een tweede betalingsherinnering, wat ik als onterechte druk ervaar, gezien ik het artikel correct heb geretourneerd en niets verkeerd heb gedaan.
Verder onderzoek van mijn kant wijst uit dat meerdere klanten soortgelijke problemen hebben ondervonden bij Zalando. Meerdere mensen rapporteren Zalando recent omdat ze dezelfde soort beschuldigingen ontvangen en onder dezelfde druk worden gezet tot betalen voor een correct geretourneerde bestelling, zoals ook inkader dit geval en dossier bij mij. Ik voeg enkele relevante getuigenissen en reviews toe als bijlage van mensen die dezelfde wanpraktijken melden en ervaren en ook worden onder druk gezet terwijl artikelen correct zijn geretourneerd.
Hierbij bevestig ik formeel dat ik deze factuur, ten bedrage van €69,99 + €5 herinneringskosten (totaal €74,99), volledig betwist. Mijn traceergegevens tonen duidelijk aan dat het pakket correct werd verzonden, inclusief het gewicht wat volgens mij ook zichtbaar is bij tracering en navraag bpost, wat bewijst dat het niet leeg was.
Bovendien komt de uitleg van u, klantenservice Zalando opgegeven leveringsadres niet overeen en strookt deze met de werkelijkheid; Ik kreeg per mail bevestiging dat het pakket bij hen werd geleverd toen ik hiervoor contact opnam terwijl als ik zelf de traceercode terug raadpleeg foutief staat dat het retourpakket bij mij werd geleverd, terwijl ik het nooit heb ontvangen enkel correct geretourneerd.
Om die reden weiger ik deze factuur te betalen en verzoek ik u dringend om deze kwestie correct na te kijken en recht te zetten. In afwachting van uw reactie zal ik geen enkele betaling uitvoeren. Dit onder voorbehoud van al mijn rechten. Ik verwacht een spoedige en correcte afhandeling van deze zaak.
Met vriendelijke groet,