Terug

Betwisting onterecht afgerekende importkosten

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

R. H.

Naar: UPS

14/11/2025

Beste In mei 2025 verzond ik een pakket vanuit België naar de Verenigde Staten. De geadresseerde weigerde de levering omdat hij de Amerikaanse invoerheffingen niet wilde betalen. De goederen zijn nooit ingevoerd in de VS, en bleven te allen tijde in UPS-bewaring. Ik vroeg de zending te retourneren naar België onder de return goods policy, volledig gedocumenteerd naar uw collega's toe. Het pakket werd na terugkeer ongeveer twee maanden vastgehouden door de Belgische douane en pas op 11/09/2025 geleverd (beschadigd, maar ik heb uit goodwill geen schadeclaim ingediend). UPS stuurde mij vervolgens een factuur (2025689347) met o.a. € 35,24 retourtransport (niet betwist) € 7,30 non-deliverable cost (niet betwist) € 119,35 “exceptional customs clearance surcharge” — volledig betwist Reden van betwisting Dit betwiste bedrag betreft een inklaringskost voor goederen die in werkelijkheid moeten vallen onder de Returned Goods Procedure (RGR/RGP, CPC 61xx) krachtens UCC art. 203–208: Het gaat om Uniegoederen Tijdelijk uitgevoerd Binnen 3 jaar teruggekeerd In dezelfde staat Met bewijs van uitvoer én volledige tracking in UPS-bewaring - te bekijken op UPS' eigen website maar ook in eerdere communicatie meermaals herhaald Tracking heen-zending: 1ZZN0T81DA25513939 Tracking retour: 1ZZN0T81DA12670356 → Geen invoerrechten of btw verschuldigd, dus geen clearance-kost. Op 22 september 2025 bevestigde UPS dat mijn klacht werd geregistreerd als #810611, en dat de factuur op dunning stop was gezet voor douane-onderzoek. Daarna bleef het 7 weken volledig stil. Op 12 november 2025 ontving ik een betalingsherinnering per post voor exact hetzelfde betwiste bedrag. Vervolgens ontving ik enkel een zeer summiere mail: “your complaint has been rejected, the invoice is correct” zonder motivering, zonder douanedocumenten, zonder CPC-code en zonder bewijs van enige wettelijke inklaring. UPS weigert dus: Het douanedocument (MRN) mee te delen De toegepaste CPC-code te bevestigen Aan te tonen dat de Belgische douane enige heffing heeft toegepast. Dit is in strijd met jullie zorgplicht, jullie eigen klachtenproces en de douanewetgeving. Graag: De onterecht aangerekende inklaringskost (€119,35) annuleren of corrigeren De foutieve betalingsherinnering intrekken Een correcte administratieve afsluiting leverten(MRN + CPC 61xx). De factuur opnieuw aanpassen zodat ik enkel de onbetwiste transportkost (€42,54) kan betalen. Alle relevante documenten werden meermaals aan de mensen van UPS doorgestuurd.

Bemiddeling door Testaankoop 29 november 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform