Geachte mevrouw/heer,
Op 17/11/2025 heb ik van u de hierboven vermelde factuur ontvangen voor een bedrag van € 109.
Deze factuur is echter niet terecht: op 19 oktober 2025 werd mij €60 aan roamingkosten aangerekend voor het surfen in het buitenland in een land buiten de EU (meer bepaald Zwitserland), waar de normale EU-roamingtarieven niet gelden. Hier werd ik echter niet tijdig over geïnformeerd: wanneer we over de grens Zwitserland binnenreden, kreeg ik binnen de minuut vier sms'en op exact hetzelfde tijdstip (15:44) en met de volgende inhoud:
"hey!: je surft nu in het buitenland. Je kan maximaal 60€ uitgeven. We sturen je een sms wanneer je bijna aan je limiet zit. Info en tarieven: https://www.heytelecom.be/nl/roaming of hou je sms'en in de gaten"
"hey!: je hebt nu 80% van je surflimiet in het buitenland verbruikt. Denk eraan dat je internetverbinding geblokkeerd wordt zodra je 60 € hebt opgebruikt"
"hey!: je hebt bijna je surflimiet in het buitenland bereikt. Denk eraan dat je internetverbinding geblokkeerd wordt zodra je 60 € hebt opgebruikt"
"hey!: je hebt je surflimiet van 60 € in het buitenland voor deze factuurperiode bereikt. Je internetverbinding in roaming is nu geblokkeerd"
Omdat ik deze sms'en gelijktijdig ontving, en dus pas een sms ontving wanneer ik al aan de limiet zat van €60 kosten en mijn internetverbinding geblokkeerd werd, kon ik deze kosten onmogelijk vermijden.
Bovendien zijn er manieren om zulke verrassende roamingkosten te vermijden, via Travel Data Control, waarbij je de limiet van roamingkosten in het buitenland lager of op 0 kan zetten. Dit kan je echter niet terugvinden of aanpassen in je eigen account. Na toch iemand van de klantendienst aan de lijn te hebben gehad, blijkt dat je dit alleen (telefonisch) bij hen kan aanvragen, en dat enkel iemand van de klantendienst dit kan aanpassen. Mooi voor een klantendienst die amper bereikbaar is. Elke andere telefoonprovider geeft de klant de mogelijkheid om de Travel Data Control-limiet zelf aan te passen, behalve hey!. Mobile Vikings blokkeert je internetverbinding/roaming buiten de EU zelfs automatisch om enige kosten te vermijden.
Ik betwist deze factuur dan ook en vraag u om ze na te kijken.
In afwachting van uw reactie betaal ik het niet-betwiste gedeelte van de factuur, namelijk €49, en dit onder voorbehoud van al mijn rechten.
Met vriendelijke groeten
Annelies Heylen