Geachte,
Wij hebben op 24/10/2025 - intussen meer dan 2 weken geleden - bezwaar ingediend (ref. 09168725) tegen de doorgestuurde facturatie. Dit zowel telefonisch, waar Total Energies
beloofden binnen de 2 dagen te antwoorden, als via het contactformulier. Er volgde echter geen antwoord. Vorige week donderdag 2/10/2025 hebben we dit bezwaar nogmaals bevestigd via de chat met een energie-expert van Total Energies. Ook toen werd er binnen de 2 werkdagen een antwoord beloofd. Intussen is er weer bijna een week verstreken zonder enig antwoord.
Daarom via deze weg nogmaals de beschrijving van onze situatie:
De eindafrekening elektriciteit van 30/04/2024–16/02/2025 (tot aan plaatsing van digitale metetr) toont 0 kWh verbruik maar toch een terugbetaling
van €340,39 (met verrekening van de al betaalde voorschotten).
De eindafrekening van 17/02/2025–30/04/2025 (na
plaatsing digitale meter) bevat vervolgens - na nazicht - eigenlijk het jaarverbruik van
03/04/2024–30/04/2025, foutief verdeeld over
2,5 maanden. Dit zorgt voor verwarring en is
administratief slordig.
Tijdens de zomermaanden zijn vervolgens de voorschotfacturen plots eenzijdig stopgezet zonder communicatie. Nadien werden retroactieve voorschotfacturen met een zeer hoog maandelijks
bedrag opgelegd. We hebben geen vertrouwen in de berekening van deze voorschotfacturen gezien het onvoorzien hoge maandbedrag. Is er vb. sprake van een automatische berekening op basis van de vorige eindafrekening waarbij het eigenlijke jaarverbruik foutief verspreid werd over 2,5 maand? Dit geeft een sterk vertekend gemiddeld maandverbruik.
Tot nu toe kregen we ondanks verschillende contacten via diverse wegen geen enkele duiding over de berekeningswijze. Het gevolg is een plotse torenhoge opstapeling van facturen. We betalen daarenboven ook nog eens voor een tarief waarbij hulp en contact toegankelijker zou moeten zijn. Blijkbaar een lege doos.
Ik vraag nu, nogmaals:
Te onderzoeken of de eindafrekeningen en retroactieve voorschotten correct en wettelijk zijn opgemaakt.
Te bevestigen dat de betwiste bedragen niet opeisbaar zijn zolang het onderzoek loopt.
Ons een schriftelijk, transparant en controleerbaar overzicht te bezorgen van de berekeningswijze.
Indien fouten bevestigd worden, een corrigerende herberekening.
Aangezien mijn oorspronkelijke klacht van 24/09/2025 en mijn herinnering van 02/10/2025 onbeantwoord bleven, stellen we ook vast dat Total Energies niet heeft voldaan aan de wettelijke verplichting om binnen een redelijke termijn te reageren (zoals voorzien in de Gedragscode voor Energieleveranciers, namelijk 10 werkdagen). Er zou hieruit geconcludeerd kunnen worden dat het bedrijf zich in verzuim bevindt.
Met hoogachting,
W. P.
A. S.