Terug

Betwisting eindafrekening

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

S. V.

Naar: Eneco

03/02/2025

Dag, Wij kregen op 22 januari 25 de afrekening voor elektriciteit. Wij hebben nog een terugdraaiende teller en zonnepanelen. De digitale meter konden we dus weigeren tot eind vorig jaar. Eind september zijn er werken geweest in de straat i.v.m gas en elektriciteit. Begin oktober kwam er iemand bij ons langs om een digitale gas- en elektriciteitsmeter te plaatsen. Gasmeter geen probleem voor ons. Teller elektriciteit natuurlijk uitgesteld vanwege het opgebouwde negatieve saldo (de teller is deze zomer teruggedraaid). De tellerstand is toen wel doorgegeven via Fluvius aan Eneco. Nu volgt hun berekening: Van 16 januari 24 (tellerstand 297kWh) tot 3 oktober 24 (tellerstand 998820kWh) een negatief verbruik van min1477kWh. Daarna van 3 oktober 24 (tellerstand 998820kWh) tot 18 januari 25 (tellerstand 156kWh) een verbruik van 1336kWh. En nu i.p.v. het negatieve verbruik en het positieve te verrekenen zodat we zoals elk jaar tot nu toe op een nulverbruik uitkomen, nee. Het negatieve gaat verloren en de laatste 3-4 maanden als we niks produceren en alleen maar verbruiken, dat moeten we betalen. Dus had ik die vriendelijke meneer, de elektricien, niet binnen gelaten, en had hij de teller dus niet kunnen opschrijven en doorgeven, dan hadden we zoals elk jaar niks moeten betalen. Want begin januari 24 297kWh en januari 25 156kWh. 297-156=-141kWh. We hebben hierover gebeld met Eneco en kregen een vriendelijke mevrouw aan de telefoon die nog maar pas in dienst was en ons verscheidene keren in wacht heeft gezet en daarna doodleuk zei dat er niets aan te doen is. Ik heb hun daarop een mail gestuurd en iemand van Eneco belde mij op de dag nadien. Waarop ik nog eens heel mijn verhaal deed. Hij zei dat hij begreep wat er verkeerd gegaan is en dat hij de dienst facturatie een nieuwe factuur ging laten opstellen. Met verrekening van januari 24 naar januari 25. Vandaag kregen we echter een mail van Eneco. Net dezelfde als we de eerste keer kregen. Datum, factuurnummer, niks veranderd. Is dit normaal volgens jullie? Ze sturen zelfs een extra blad i.v.m. een abnormale afrekening/verbruik. Hebben ze dit dan bij veel mensen met zonnepanelen en terugdraaiende teller geflikt? Zo wordt toch het systeem teniet gedaan?! Hopelijk kunnen jullie helpen. Met vriendelijke groeten. Johan Mettewie.

Berichten (2)

Eneco

Naar: S. V.

14/02/2025

Beste Johan, Wij ontvingen een klacht via Test Aankoop met betrekking tot je tussentijdse afrekening. We contacteren je netbeheerder met de vraag of ze mogelijk de tussentijdse meterstand van 3 oktober 2024 kunnen schrappen of wijzigen zodat je beide periodes een nulverbruik hebt. Indien je netbeheerder hier niet op ingaat, kunnen we hier helaas niets aan doen. Momenteel hebben we nog geen feedback ontvangen. We blijven dit opvolgen voor je. Eenmaal we meer weten, laten we je dit onmiddellijk weten. Een fijne dag gewenst. Met vriendelijke groeten, Elise Eneco Customer Care - Klachtenbemiddeling Heb je nog vragen? Stel je vraag via onze Hulp Contact pagina. Neem zeker ook eens een kijkje bij de veelgestelde vragen. Facturen raadplegen of je voorschotbedrag aanpassen? Dat kan via het online platform My Eneco. Registreer hier en onek alle voordelen van je eigen Eneco account. Een kopie van deze e-mail wordt verzonden naar Test Aankoop. Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: maandag 3 februari 2025 14:46 Aan: FM_externalcomplaints FM_externalcomplaints@eneco.com Onderwerp: Betwisting eindafrekening ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Eneco

Naar: S. V.

21/02/2025

Beste Johan, Wij ontvingen een klacht via Test Aankoop met betrekking tot je tussentijdse afrekening. We contacteerden je netbeheerder met de vraag of ze mogelijk de tussentijdse meterstand van 3 oktober 2024 kunnen schrappen of wijzigen zodat je beide periodes een nulverbruik hebt. Je netbeheerder bevestigde dat er op 3 oktober 2024 een interventie was waardoor de technieker verplicht was om een meterstand te noteren. Omdat je zonnepanelen hebt en je hiervan geen nadeel mag ondervinden wordt de meterstand gecompenseerd. Je netbeheerder laat weten dat dit per vergissing niet was gebeurd. Je netbeheerder heeft dit rechtgezet en de aanpassing bezorgen zij aan ons. Een fijne dag gewenst. Met vriendelijke groeten, Elise Eneco Customer Care - Klachtenbemiddeling Heb je nog vragen? Stel je vraag via onze Hulp Contact pagina. Neem zeker ook eens een kijkje bij de veelgestelde vragen. Facturen raadplegen of je voorschotbedrag aanpassen? Dat kan via het online platform My Eneco. Registreer hier en onek alle voordelen van je eigen Eneco account. Een kopie van deze e-mail wordt verzonden naar Test Aankoop. Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: maandag 3 februari 2025 14:46 Aan: FM_externalcomplaints FM_externalcomplaints@eneco.com Onderwerp: Betwisting eindafrekening ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform