Dag,
Wij kregen op 22 januari 25 de afrekening voor elektriciteit.
Wij hebben nog een terugdraaiende teller en zonnepanelen.
De digitale meter konden we dus weigeren tot eind vorig jaar.
Eind september zijn er werken geweest in de straat i.v.m gas en elektriciteit.
Begin oktober kwam er iemand bij ons langs om een digitale gas- en elektriciteitsmeter te plaatsen.
Gasmeter geen probleem voor ons. Teller elektriciteit natuurlijk uitgesteld vanwege het opgebouwde negatieve saldo (de teller is deze zomer teruggedraaid).
De tellerstand is toen wel doorgegeven via Fluvius aan Eneco.
Nu volgt hun berekening:
Van 16 januari 24 (tellerstand 297kWh) tot 3 oktober 24 (tellerstand 998820kWh) een negatief verbruik van min1477kWh.
Daarna van 3 oktober 24 (tellerstand 998820kWh) tot 18 januari 25 (tellerstand 156kWh) een verbruik van 1336kWh.
En nu i.p.v. het negatieve verbruik en het positieve te verrekenen zodat we zoals elk jaar tot nu toe op een nulverbruik uitkomen, nee. Het negatieve gaat verloren en de laatste 3-4 maanden als we niks produceren en alleen maar verbruiken, dat moeten we betalen.
Dus had ik die vriendelijke meneer, de elektricien, niet binnen gelaten, en had hij de teller dus niet kunnen opschrijven en doorgeven, dan hadden we zoals elk jaar niks moeten betalen.
Want begin januari 24 297kWh en januari 25 156kWh. 297-156=-141kWh.
We hebben hierover gebeld met Eneco en kregen een vriendelijke mevrouw aan de telefoon die nog maar pas in dienst was en ons verscheidene keren in wacht heeft gezet en daarna doodleuk zei dat er niets aan te doen is.
Ik heb hun daarop een mail gestuurd en iemand van Eneco belde mij op de dag nadien.
Waarop ik nog eens heel mijn verhaal deed.
Hij zei dat hij begreep wat er verkeerd gegaan is en dat hij de dienst facturatie een nieuwe factuur ging laten opstellen. Met verrekening van januari 24 naar januari 25.
Vandaag kregen we echter een mail van Eneco.
Net dezelfde als we de eerste keer kregen.
Datum, factuurnummer, niks veranderd.
Is dit normaal volgens jullie?
Ze sturen zelfs een extra blad i.v.m. een abnormale afrekening/verbruik.
Hebben ze dit dan bij veel mensen met zonnepanelen en terugdraaiende teller geflikt?
Zo wordt toch het systeem teniet gedaan?!
Hopelijk kunnen jullie helpen.
Met vriendelijke groeten.
Johan Mettewie.