Geachte heer/mevrouw,
Op 15 maart 2020 kocht ik een Beko-koelkast (model: RCHA270K30XBN) bij Electro Lommelen, inclusief een verlengde garantie van 5 jaar.
Intussen is de verkoper failliet gegaan, en Beko weigert tussenkomst op basis van deze verlengde garantie.
Ik wens hierbij echter een beroep te doen op mijn rechten onder de Belgische wetgeving inzake non-conformiteit van consumentenkoop (artikelen 1649bis en volgende van het Burgerlijk Wetboek).
Een koelkast is een duurzaam consumptiegoed dat onder normale omstandigheden veel langer dan
vijf jaar hoort mee te gaan. Het defect dat zich heeft voorgedaan (het koelgedeelte werkt niet meer, hoewel de diepvriezer nog functioneert) wijst op een verborgen gebrek dat zich manifesteerde bij normaal huishoudelijk gebruik, wat niet conform is met wat men redelijkerwijs mag verwachten van een toestel in deze prijsklasse.
Ik verzoek u dan ook vriendelijk, doch dringend, om conform de wettelijke bepalingen over te gaan tot een volledige terugbetaling of vervanging van het toestel.
Bij gebrek aan een constructieve oplossing binnen een redelijke termijn van 14 dagen vanaf ontvangst van deze brief, behoud ik mij het recht voor verdere stappen te ondernemen, waaronder het contacteren van de FOD Economie of het starten van een gerechtelijke procedure.