Terug

Betreft: beroep op wettelijke garantie wegens non-conformiteit - Beko koelkast (model: RCHA270K30XBN

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Garantie

Klacht

M. V.

Naar: Beko

23/06/2025

Geachte heer/mevrouw, Op 15 maart 2020 kocht ik een Beko-koelkast (model: RCHA270K30XBN) bij Electro Lommelen, inclusief een verlengde garantie van 5 jaar. Intussen is de verkoper failliet gegaan, en Beko weigert tussenkomst op basis van deze verlengde garantie. Ik wens hierbij echter een beroep te doen op mijn rechten onder de Belgische wetgeving inzake non-conformiteit van consumentenkoop (artikelen 1649bis en volgende van het Burgerlijk Wetboek). Een koelkast is een duurzaam consumptiegoed dat onder normale omstandigheden veel langer dan vijf jaar hoort mee te gaan. Het defect dat zich heeft voorgedaan (het koelgedeelte werkt niet meer, hoewel de diepvriezer nog functioneert) wijst op een verborgen gebrek dat zich manifesteerde bij normaal huishoudelijk gebruik, wat niet conform is met wat men redelijkerwijs mag verwachten van een toestel in deze prijsklasse. Ik verzoek u dan ook vriendelijk, doch dringend, om conform de wettelijke bepalingen over te gaan tot een volledige terugbetaling of vervanging van het toestel. Bij gebrek aan een constructieve oplossing binnen een redelijke termijn van 14 dagen vanaf ontvangst van deze brief, behoud ik mij het recht voor verdere stappen te ondernemen, waaronder het contacteren van de FOD Economie of het starten van een gerechtelijke procedure.

Berichten (3)

M. V.

Naar: Beko

16/07/2025

**Friendly reminder**

M. V.

Naar: Beko

25/08/2025

Geachte heer/mevrouw, Op heden heb ik een voorstel ontvangen om de factuur voor de diagnose te crediteren. Dit voorstel volgt echter pas na meer dan drie maanden en na herhaaldelijk contact via talloze e-mails sinds de eerste tussenkomst op 07/05/2025. Tot op heden is er geen enkel voorstel gedaan met betrekking tot compensatie voor de aanzienlijke ongemakken die ik heb ondervonden. Evenmin is er enige tegemoetkoming geboden inzake het aankoopbedrag van het betreffende toestel, dat – zoals eerder gemeld – niet naar behoren functioneert. Conform het geldende consumentenrecht acht ik een vergoeding voor het niet-functionerende toestel gerechtvaardigd. Ik verzoek u dan ook vriendelijk om alsnog een passend voorstel te doen ter correcte en volledige afhandeling van deze kwestie. Met vriendelijke groet, Michiel

Bemiddeling door Testaankoop 04 september 2025

Test Aankoop

Naar: M. V.

04/09/2025
Dit antwoord is privé

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform