Beste Test-Aankoop,
Ik schakelde recent over van de Bpaid debit-card van Bpost naar de Nickel-card van BNP-Paribas.
Alle (omslachtige) procedures werden doorlopen, zowel voor wat de registratie van de kaart als het online-gebruik van de kaart betreft.
Na ontvangst vroeg ik een upgrade (met bijbetaling) aan naar een Nickel Metal-kaart. Ook deze overschakelingsprocedures werden succesvol doorlopen, maar de kaart wordt voordurend - zowel fysiek als digitaal - voortdurend geweigerd: "betaling geweigerd", "saldo ontreikend", (terwijl er ruim voldoende krediet op de Nickel-rekening beschikbaar is), veiligheidscodes worden niet verstuurd, etc.
Ook procedures worden nodeloos lang gerokken. Onder het mom van veiligheid, worden talloze privé-gegevens van klanten ontfutseld en schendt Nickel (c.q. BNP Parisbas Fortis) m.i. op verschillende vlakken de privacy van haar klanten. Voor een eenvoudige, kleine overschrijving vanaf mijn Nickel-kaart / BNP-Parisbas Fortis rekening) naar het rekeningnummer mijn dochter bij KBC moest ik eerst de rekening van mijn dochter via de Nickel-app registreren. Daarna wordt er o.a. gevraagd wat de relatie is met degene aan wie het bedrag wordt overgemaakt, waarvoor het geld dient en waarvan het overgemaakte geld afkomstig is.
Nickel beweert een 'volledige' kaart af te leveren die gekoppeld is aan een rekeningnummer, maar beperkt in alle opzichten het volwaardig gebruik van de kaart. Zo is het bedrag dat kan worden overgemaakt vanaf de kaart en naar de eigen kaart strikt beperkt. In het verleden gebruikte ik de Bpaid kaart o.a. als veilige back-up in het buitenland. Met de Nickel Metal-kaart kan ik amper 1.000 euro toevoegen aan mijn saldo. Verder worden worden niet alleen voor overschrijvingen, met zelfs voor het herladen van de eigen kaart 2% kosten aangerekend.
Het is samengevat een omslachtige, op vele vlakken niet-functionerende (fysieke en digitale) kaart die, behalve oplopende kosten, de klant weinig anders te bieden heeft en verder een loopje neemt met de privacy van haar klanten.
Ik wens via Test-Aankoop dan ook klacht in te dienen voor schending van de privacy en voor de kosten voor een niet-functionerende (fysieke en digitale) Nickel Metal kaart, waarbij ik ook om een terugbetaling verzoek van alle door Nickel (BNP Parisbas Fortis) aangerekende kosten voor dit slecht werkende en privacy-schendende product.
Met dank bij voorbaat voor de tussenkomst van Test-Aankoop.
Met vriendelijke groet,
Frank Thevissen