Beste,
Op 17 juni vertrokken wij op vakantie naar Asturië, Oviedo met Ryanair. Om wille van de slechte weersomstandigheden kon ons vliegtuig om 20:05u niet landen op Oviedo en zijn we om 21u geland in Santander. Na de landing om 21:05u kregen we bericht van Ryanair dat er gezocht werd naar een oplossing, met volgende uitleg:
'In het geval dat je vlucht is omgeleid en niet doorgaat naar je geplande bestemming, zullen we er alles aan doen om alternatieve regelingen te treffen om je naar je bestemming te brengen. Als we geen alternatief vervoer op de dag zelf kunnen organiseren, dan regelen we een verblijf voor eventueel noodzakelijke overnachtingen en toepasselijk vervoer over land van/naar het hotel en de luchthaven voor jou.
Als het vervoer niet kan worden geregeld of als je niet wilt wachten op onze oplossing, raden we je aan zelf naar je bestemming te gaan en het ontvangstbewijs van je onkosten te bewaren om deze voor terugbetaling in te dienen. Je kunt ons onkostenformulier hier openen.'
Om 22:30 hadden we nog steeds niets gehoord van Ryanair over een mogelijke oplossing. We hadden in Oviedo een auto bij Goldcar gehuurd om na de landing verder te rijden naar onze vakantiebestemming. Helaas konden we deze niet gaan afhalen, omdat we in een andere luchthaven waren. De luchthaven in Santander liep leeg. We zijn naar het verhuurbedrijf Goldcar gegaan om te horen wat onze opties waren, hier kregen we te horen dat ze onze gereserveerde auto konden omboeken, om een auto in Santander mee te nemen mits een meer kost. Om 23uur kregen we bericht van Ryanair dat we er binnen een uur een bus zou komen die ons naar de luchthaven van Oviedo zou brengen. Dit wou zeggen dat we omstreeks 3u 's nachts op de luchthaven van Oviedo zouden aankomen, dit was voor ons geen oplossing aangezien we een auto gehuurd hadden om verder te rijden en om 3 u 's nachts de verhuurmaatschappijen gesloten zijn.
We hebben dus de gehuurde auto omgeboekt bij Goldcar en met deze auto onze vakantie verder gezet met een meer kost van 223.13 euro. Na onze vakantie hebben we al onze betalingsbewijzen voor de onkosten van het omboeken van onze auto ingediend in het teruggave formulier dat Ryanair doorgestuurd had. Helaas kregen we bericht dat we slechts 53.95 euro terugbetaald zouden krijgen. Dit zijn enkel de kosten voor het ophalen en terugbrengen van de auto in verschillende luchthavens aangezien we op Santander geland waren en onze terugvlucht vanuit Oviedo was en we hier dus onze auto zoals gepland terug moesten brengen. Ik reageerde op de mail die we ontvangen hadden over de terugbetaling dat we hier niet mee akkoord gingen. Hier kregen we als reactie op dat ons dossier herbekeken werd, maar daarna hebben ze niets meer laten weten. We dienden een klacht in bij Ryanair ODR platform, dat we het niet eens waren met de som die we terugbetaald kregen, aangezien zij geen oplossing aangeboden hadden op de luchthaven zelf, maar hier kregen we geen reactie op. Afgelopen week kreeg ik de mail dat de termijn van mijn ODR klacht verlopen was en het dossier afgehandeld was. Met andere woorden had Ryanair ons een tussenkomst in de onkosten beloofd, maar betalen ze dus niets terug, aangezien we de €53,95 ook nog steeds niet ontvangen hebben. Wij hadden graag de totale som van de onkosten terugbetaald gehad, zoals Ryanair in hun mail geschreven had.