Terug

Betalingsdomiciliëring raakt maar niet geactiveerd

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

W. F.

Naar: Mega

05/02/2024

Beste, Ik nam via Test-Aankoop een energiecontract voor elektriciteit en gas bij Mega.Hiervoor diende een domiciliëring aangemaakt te worden, wat ik ook deed.Groot was dan ook mijn verbazing dat ik op korte termijn 2 aanmaningen mocht ontvangen alsof ik mijn betalingen weigerde te betalen (verwonderlijk omdat ik gekozen had voor een domiciliëring).Omdat ik niet kon terugvinden dat deze betalingen aangeboden werden bij mijn bank, nam ik contact op met mijn bankinstelling. Zij verzekerden mij dat de problemen zich bij Mega situeerden en de sommen nooit opgevraagd werden bij mijn bank.Ik nam contact op met Mega en bleek dat mijn domicilieringsaanvraag vervallen was (bleek in realiteit te gaan over een oude domicilieringsaanvraag van een vroegere periode dat ik klant was bij Mega). Van mijn nieuwe domiciliëringsaanvraag was er nergens iets te bespeuren. Bijgevolg diende ik een nieuwe domicilieringsaanvraag in te dienen, wat ik prompt deed. Groot was de verrassing toen ik terug een aanmaning kreeg voor betaling en de nieuwe domiciliëring blijkbaar terug niet gebruikt werd. Ondertussen werden ook al aanmaningskosten aangerekend.Ik nam terug contact op met Mega en een medewerker vertelde me dat de fout bij mij lag en dat ik voor deze domiciliëring diende langs te gaan bij mijn bank in plaats van het formulier te bezorgen aan MEGA, wat ik prompt deed. Mijn bankier zei me dat ik verkeerd ingelicht werd door Mega en deze domiciliëring door Mega moest aangevraagd worden en en bijgevolg kon ik onverrichterzake terugkeren (afstand bank heen/terug in totaliteit 80 km - tijdsverlies met afspraak bank meer dan 2 u, o.a. gezien wegenwerken en een ongevalletje). Ik nam terug contact op met Mega en ik diende nogmaals mijn vraag tot domiciliëring te bezorgen, wat ik deed.Men beloofde me dat dit de volgende maand bijgevolg zou geregulariseerd zijn en de betaling zou opgevraagd worden via domiciliëring. Nog groter was mijn verbazing dat dit terug niet gebeurd was en bovendien werd de beloofde terugbetaling van mijn aanmaningskosten ook niet uitgevoerd.Ik nam contact op met Mega en MEGA vroeg me om voor de allerlaatste keer de factuur terug zelf te betalen via overschrijving (men verzekerde me dat mijn domiciliëringsaanvraag wel degelijk was ontvangen, maar men vreesde dat domiciliëring nog niet verwerkt was binnen MEGA).Ik kreeg op 16/01/2024 echter terug een factuur die via domiciliëring diende betaald te worden tegen uiterlijk 2/2/2024.Tot op heden is de betalingsopdracht via domiciliëring nog altijd niet uitgevoerd en riskeer ik binnenkort terug een aanmaning in mijn brievenbus te vinden. Ik heb dus al heel wat tijd gestoken om een fout van Mega te regulariseren, maar dit bracht tot op heden nog geen enkele oplossing. Integendeel, ik mocht al aanmaningskosten betalen voor iets waarin mij geen schuld treft.Bovendien is nog niks opgelost en blijft de problematiek aanslepen. Deze hele situatie heeft me al uren tijd en telefoontjes gekost en ik hoop dat Mega zo vriendelijk zal zijn om zulks op te lossen, maar ook begrijpt dat ook mijn tijd kostbaar is en zij, als veroorzaker van mijn problemen deze kosten wel mogen vergoeden. (net zoals ik aanmaningskosten moet betalen als ik mijn rekeningen niet betaal).Het wordt de hoogste tijd dat Mega zulks volledig en binnen korte termijn regulariseert, inclusief een vergoeding voor de geleden schade en het onnodige tijdsverlies.Ik hoop dat MEGA in deze zijn verantwoordelijkheid neemt en zulks kan stoppen. Omdat het uploaden van mijn documenten niet lukt (nochtans in PDF-formaat en 0,43 Mb groot), zijn deze niet ingesloten. Ik hou het dossier met de documenten ter beschikking of bezorg het op een ander mailadres indien nodig. Met dank, Céline Fermont

Berichten (3)

Mega

Naar: W. F.

05/02/2024

- Typ uw reactie boven deze regel -----------------------------------------------CX Office (NL), 5 feb 2024 15:31 CETBeste,We hebben uw klacht goed ontvangen.U domiciliering werd waarschijnlijk geweigerd omdat u in het verleden de domiciliering heeft laten blokkeren.Daardoor dat de bank u meegeeft dat er geen domiciliering is.Ons rekeningnummer staat namelijk geblokkeerd bij uw bank en daarom dat dit niet lukt.Wij hebben op 11/01/2024 het nodige gedaan met een nieuw sepa mandaat door te sturen naar uw bank, maar toch blijven ze onze aanbieding weigeren.U neemt best is telefonisch contact op met uw bank om ons rekeningnummer te laten deblokkeren.Intussen blijven we beschikbaar voor al je vragen.Bovendien kan je de meestgestelde vragen in onze FAQ raadplegen.We wensen je nog een prettige dag verder.Met vriendelijke groeten,AnnKlantenadviseur **Team** Mega✉ info@mega.be☎ 016 67 60 60 (Ma-Do: 8u30-17u30 and Vr: 8u30-17u)Contacteer ons ![](s:mega1.zendesk.com/attachments/token/dkHvtK0GKQ9yCeJYvq8eEZieY/?name=zendesk-launch-telco-NL.png)* * *Ken je ons **ambassadeur-systeem**?Je kan je **voorschotfacturen en gegevens beheren** via je online **klantenzone** myMega.Wachtwoord vergeten? Klik hier om een nieuw wachtwoord in te stellen.**We hechten veel belang aan de bescherming van je persoonlijke gegevens.** Meer informatie kan je terugvinden in ons privacybeleid.Volg ons nu op **Facebook****Instagram****Twitter**--------------------------------Dit e-mailbericht is een service van Mega.[GD0EZD-12L43]

W. F.

Naar: Mega

05/02/2024

Geachte, Het klopt dat de vroegere domiciliëring stopgezet werd en later verwijderd werd (omdat we nog voorschotfacturen bleven ontvangen van Mega, terwijl we al overgeschakeld waren naar een andere energieleverancier).Sinds de stopzetting en het bijgevoegde antwoord van Belfius werd er in december wel degelijk tot 2 keer toe een nieuw domiciliëringsdocument opgemaakt en verstuurd naar uw diensten. Wij deden ook navraag bij Belfius en zij bevestigden ons dat MEGA dit verder in orde dient te brengen, want mijn Belfiuskantoor kan niet zien waarom deze domiciliëring geweigerd wordt (zie bijlage). Bovendien vermoed ik dat elke nieuw aangemaakte domiciliëring toch uniek is en geen uitstaans heeft met een vroegere domiciliëring (ook al betreft het een domiciliëring naar hetzelfde rekeningnummer)Kan u me laten weten hoe het nu verder moet? Met dank, Céline Fermont

Mega

Naar: W. F.

06/02/2024

- Typ uw reactie boven deze regel -----------------------------------------------CX Office (NL), 6 feb 2024 08:32 CETBeste,Bedankt voor uw bericht.Wij hebben reeds het nieuwe sepa mandaat verstuurd naar de bank, maar toch blijven ze de domiciliering weigeren.Ik heb opnieuw doorgestuurd naar de achterliggende dienst om het sepa mandaat terug naar de bank te sturen.De voorschotfactuur van februari moet nu nog manueel betaald worden.Intussen blijven we beschikbaar voor al je vragen.Bovendien kan je de meestgestelde vragen in onze FAQ raadplegen.We wensen je nog een prettige dag verder.Met vriendelijke groeten,AnnKlantenadviseur **Team** Mega✉ info@mega.be☎ 016 67 60 60 (Ma-Do: 8u30-17u30 and Vr: 8u30-17u)Contacteer ons ![](s:mega1.zendesk.com/attachments/token/dkHvtK0GKQ9yCeJYvq8eEZieY/?name=zendesk-launch-telco-NL.png)* * *Ken je ons **ambassadeur-systeem**?Je kan je **voorschotfacturen en gegevens beheren** via je online **klantenzone** myMega.Wachtwoord vergeten? Klik hier om een nieuw wachtwoord in te stellen.**We hechten veel belang aan de bescherming van je persoonlijke gegevens.** Meer informatie kan je terugvinden in ons privacybeleid.Volg ons nu op **Facebook****Instagram****Twitter**--------------------------------Dit e-mailbericht is een service van Mega.[GD02PL-G0N6W]


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform