Terug

Betaling sociale bijdragen na verkeerd advies

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. V.

Naar: Helan (Partena en OZ)

23/11/2023

Beste,Tot en met het vierde kwartaal van 2022 was ik klant bij Partena Professional en ingeschreven als zelfstandige in bijberoep. Ik kreeg in april van 2022 mijn ontslag en wist dat ik na het afwerken van mijn opzegperiode in oktober 2022 eerst wou reizen vooraleer me als werkzoekende in te schrijven en een uitkering aan te vragen. Ik heb met deze informatie uw dienst gecontacteerd en om advies gevraagd hoe ik best mijn onderneming kon stopzetten, met daarbij meermaals expliciet vermeld dat ik wilde vermijden om in de categorie zelfstandige in hoofdberoep terecht te komen en de bijhorende sociale bijdragen zou moeten betalen.Op 24 october 2022 had ik het laatste contact met uw medewerker Micheline Vogeleer, in deze mail heb ik nog eens herhaald dat ik enkel wilde verdergaan met haar voorgestelde oplossing als ik hiermee niet zelfstandige in hoofdberoep zou worden. Als antwoord op dat bericht heeft zij me documenten doorgestuurd om in te vullen en de kosten van de procedure te bevestigen. Op 21 december 2022 heb ik de kosten betaald voor het afsluiten van mijn onderneming met referentie 008/0035/55781. Op 6 januari 2023 heb ik de kosten voor mijn laatste kwartaal betaald met referentie 322/8188/92115.In september 2023 krijg ik een brief ter herinnering van nazicht mbt bijkomende zelfstandige activiteit voor het jaar 2022. Ik heb hier meteen op gereageerd en kreeg te horen dat ik toch sociale bijdragen voor het statuut van zelfstandige in hoofdberoep moet betalen voor het vierde kwartaal van 2022 omdat ik 'geen afgeleide rechten' kan bewijzen. Ik weiger deze factuur te betalen omdat ik als klant van uw dienst advies heb gevraagd om dit exacte, specifiek beschreven probleem te vermijden. Er is geen enkele reden waarom ik ervoor zou moeten opdraaien terwijl ik destijds niet meer of minder heb gedaan dan het advies van uw medewerker te volgen. Van al het bovenstaande heb ik het mailverkeer opgeslaan en kan ik dus bewijzen. Met vriendelijke groeten,Jakob Van Wassenhove

Berichten (2)

Helan (Partena en OZ)

Naar: J. V.

23/11/2023

Beste klant,Bedankt om je verbetervoorstel, suggestie of klacht over te maken, het helpt Helan om haar dienstverlening bij te sturen en te verbeteren waar mogelijk.Op basis van je suggesties of klachten kan de ombudsman aanbevelingen doen aan Helan-ziekenfonds, opdat de dienstverlening kan verbeterd worden.De ombudsman treedt op als een onpartijdige buitenstaander tussen jou en de betrokken Helan-dienst. Als je klacht gegrond is, probeert hij via bemiddeling bij de Helan-diensten een oplossing te vinden voor je probleem, uiteraard binnen het wettelijk en statutair kader. Indien je suggestie of klacht verder moet onderzocht worden bij de betrokken Helan-dienst, dan stuurt de ombudsman je een ontvangstbevestiging met een uniek nummer. We streven er naar om je binnen de 5 werkdagen een antwoord te bezorgen.Let wel:• Je moet eerst proberen om je probleem op te lossen met de medewerker of de Helan-dienst waarover je klachten hebt. In de meeste gevallen kan hier al een oplossing gevonden worden voor je probleem.• Informatieve vragen over de terugbetalingen of je ziekenfondsdossier kan de ombudsman niet behandelen, hiervoor kan je terecht op je ziekenfonds. Voor complexe dossiers heb je de mogelijkheid om op een ziekenfondskantoor een adviesgesprek aan te vragen, opdat je samen met een klantenadviseur je dossier kunt overlopen of toelichting kunt krijgen over de terugbetalingen en je verzekeringen.Klik hier om een afspraak te maken.Heb je vragen over de terugbetalingen, of een probleem met je ziekenfondsdossier of je verzekeringsproducten?Neem dan contact op met je ziekenfonds via:· e-mail: s:www.helan.be/nl/contacteer-ons/stel-ons-je-vraag/· telefonisch 02 218 22 22 (maandag tot vrijdag, 8u30-17u30).Met vriendelijke groetHelan ombudsman________________Cher client,Nous vous remercions de nous avoir communiqué votre suggestion ou votre réclamation.Ceci nous aide à adapter et à améliorer nos services, là où cela s’avère nécessaire.L’ombudsman évalue chaque année toutes les suggestions et réclamations reçues. Il formule des recommandations à partir de ces éléments, afin qu’Helan puisse améliorer la qualité de ses services, et éviter de telles réclamations dans le futur.Si votre réclamation nécessite un examen plus approfondi par le service compétent, l’ombudsman vous adressera un accusé de réception, porteur d’un numéro de référence unique.Nous nous efforçons de vous fournir une réponse dans les 5 jours ouvrables.Attention • Vous devez d’abord essayer de trouver une solution au problème rencontré avec le collaborateur ou le service Helan sur lequel porte votre réclamation.• L’ombudsman ne traite pas les demandes d’informations relatives aux remboursements ou à votre dossier de mutualité. Adressez-vous dans de tels cas à la mutualité.Si vous avez des questions relatives à des REMBOURSEMENTS, à votre dossier de mutualité ou à vos produits d’assurance, vous pouvez toujours vous adresser à la mutualité par · notre formulaire de contact Aide et contact (helan.be)· téléphone au 02 218 22 22 (lun-ven, 8h30-17h30).Un de nos collaborateurs vous apportera son aide.CordialementHelan ombudsmanBen je - na de bemiddeling van de ombudsman - niet tevreden over de oplossing die Helan voorstelt, dan staat het u vrij om contact op te nemen met de Claims manager van de overkoepelende Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen (MLOZ).Si vous n'êtes pas satisfait(e) de la solution proposée par Helan, vous pouvez vous adresser au Complaints Manager de l’union Nationale des Mutualités Libres (MLOZ). U kunt op verschillende manieren contact opnemen met de complaints Manager van MLOZVous pouvez introduire une réclamation de diverses manières • via een webformulieren utilisant le formulaire web• via mail naarpar e-mail à complaints@mloz.be• via gewone brief naar volgend adrespar courrier ordinaire à l’adresse: MLOZ t.a.v. Claims manager, Lenniksebaan 788 A – 1070 BrusselChaussée de Lennik 788 A – 1070 Bruxelles

Helan (Partena en OZ)

Naar: J. V.

24/11/2023

Beste,Geachte heer/mevrouw,Wij hebben uw klacht over Partena Professional ontvangen.Partena Professional is een verzekeringsfonds voor zelfstandigen, terwijl Helan een ziekenfonds is.Helan ziekenfonds kan u niet helpen met uw klacht.Wij raden u aan om rechtstreeks contact op te nemen met Partena Professional via de volgende link:Contacteer ons Partena Professional (partena-professional.be)Ombudsman Helanwww.helanziekenfonds.beVan: klachtenbox@test-aankoop.be klachtenbox@test-aankoop.beVerzonden: donderdag 23 november 2023 19:44Aan: Ombudsman (Helan) ombudsman@helan.beOnderwerp: Klacht - Betaling sociale bijdragen na verkeerd advies - (CPTBE01924099-07)CAUTION: This email originated from outside of the organization (


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform