Terug

Betaling saldo, voorwaarden

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

E. R.

Naar: HEYTENS

09/02/2020

Beste,In december 1919 bezoek ik de Heytens winkel in ST-KRUIS BRUGGE, Maalsesteenweg 140, Ik vind er mijn keuze gordijnen en er word een bestelbon opgemaakt. Deze bon is voorlopig want ik vraag om de gordijnen ter plaatse te installeren en vooraf een meting te komen doen zodat alles perfect in orde is en meetfouten uitgesloten worden. Men vraagt mij op dat moment echter wel een voorschot van ca 60% van de voorlopig bepaalde kostprijs. Ik betaal dan ook een voorschot van 1.350€.Enkele dagen later komt een persoon de exacte maten bepalen en er zijn enkele wijzigingen.De winkel stuurt me op 16/12/1919 een mail met de wijzigingen en exacte prijs van de bestelling, De wijzigingen vervatten een meerprijs van 142,16€, het saldo is 1041,14€. In die mail vraagt men mij het saldo te betalen 4 dagen voor datum plaatsing, de plaatsingsdatum moet men echter nog meedelen.Betreffende mail vind ik toevallig op 20/01/2020 in de trashmap van mijn emails. Ik antwoord terstond met excuses voor laattijdig antwoord en verklaar de reden hiervoor. Ik geef mijn akkoord voor de nieuw opgestelde offerte en vraag voor plaatsingsdatum gezien de winter kennelijk zijn intrede plant te doen.Vervolgens krijg ik uiteindelijk melding dat de gordijnen zouden geplaatst worden op Ma 10/02/2020, gelieve het saldo te betalen ten laatste op 07/02/2020 word er gemeld.Mijn antwoord hierop is dat het ongehoord is een werk te betalen die nog niet eens is uitgevoerd en al zeker gezien de voorwaarden vermeld op offerte. Ik citeer ,Voor producten op maat moet op de dag van de bestelling een voorschot worden betaald van 60 % van de totale verkoopprijs van de bestelling. Het resterende bedrag moet contant betaald worden op de dag van afhaling in de winkel of ten laatste op de dag van de plaatsing, indien deze het voorwerp uitmaakt van een dienstverlening. De op de voorzijde aangegeven leveringstermijn begint pas te lopen vanaf de betaling van het voorschot. Op 31/01/2020 verstuur ik een mail naar de winkel in Brugge waarin ik uitleg dat betaling van de volledige werken alvorens er hier ter plaatse ook maar één schroef is ingedraaid indruist tegen de voorwaarden offerte.Sindsdien volgt er een heen en weer berichtgeving via mail waarin Mevr. Hilde Lafaut (uitbater winkel Heytens) blijft staan op betaling saldo alvorens de plaatsing is gebeurd, er word verwezen naar de mail van 16/12/2019 waar in de tekst inderdaad de vraag stond saldo te betalen vier dagen voor, nog te plannen, plaatsingsdatum.In mijn , inderdaad laattijdig, antwoord op 20/01/2020 heb ik me echter enkel akkoord verklaard met de offerte, niet met de tekstinhoud van de mail.Vele mails hebben geen baat, antwoord blijft...geen betaling op 07/02/2020 ontvangen, geen plaatsing op 10/02/2020. Laatste mail die ik gisteren ontving vermeld zelfs dat gezien de betaling niet binnen is de plaatsing niet gebeurd op 10/02/2020 en ik moet opletten dat er bijna geen plaatsingsdata meer vrij zijn tot eind februari....punt!Heb zelfs voorgesteld de betaling via home bank uit te voeren hier ter plaatse als de installateur zijn werk heeft gedaan en waar hij bij staat. Het betalingsbewijs mee te geven met die persoon en ook onmiddellijk door te mailen naar de winkel, heeft ook geen aarde aan de dijk gebracht.Bovendien nog de opmerking dat ik in dat geval een betaling uitvoer waar ik zelfs nog geen factuur voor heb ontvangen.Ik begrijp het standpunt van Mevr. Lafaut, ben zelf ondernemer in bouwsector en ken het probleem van wanbetalers maar de bescherming daartegen heeft grenzen. Zou Mevr. Lafaut bij ondertekening van een offerte aangeboden door mijn firma ook overgaan tot betaling van de volledig overeengekomen som alvorens er ook maar één werkman op haar vloer verschijnt ? denk het niet., en is volgens mij ook niet wettelijk dergelijke handeling.die ik dan zou stellen.Heb Mevr. Lafaut op dit alles gewezen en ook een vorige klacht die klanten van een Heytens winkel over dezelfde issue in het verleden hebben gedaan naar haar doorgezonden. Het antwoord op deze voormalige klacht die de dienstensector gaf was dat het een vergissing betrof en alles in orde kwam zoals de voorwaarden offerte bepalen.Alles mocht niet baten dus meld ik bij deze mijn grieven aan Uw diensten.Er is wel nog één opmerking, de voorwaarden vermelden ook het volgende : Ik citeer ,Het voorschot is definitief verloren en blijft verworven door de Vennootschap indien de Klant zijn bestelling niet in ontvangst neemt binnen een termijn van 30 dagen, te rekenen vanaf de datum waarop de Vennootschap de Klant op de hoogte bracht van de beschikbaarheid ervanDie termijn loopt nu al enkele weken dus ik riskeer momenteel mijn voorschot EN gordijnen kwijt te spelen door dit dispuut.die volgens mij helemaal niet gerechtvaardigd word door de wetgeviing.Graag een oplossing voor dit dispuut, niemand zegt dat ik niet wil betalen maar dan wil ik toch wel eerst een afwerking zien daar er al een flink voorschot is betaald en ik toch ook nog ergens rechten heb.Hopend op een oplossing en dank voor Uw tussenkomst,Engels Ronny, Zaakvoerder MARRONLandsdijk 142A9968 BasseveldeEmail : marron2@telenet.beGSM : 0475 62 38 17

Berichten (2)

HEYTENS

Naar: E. R.

14/02/2020

Beste Meneer Engels,De tevredenheid van onze klanten is zeer belangrijk voor ons.We bekijken uw aanvraag en nemen zo snel mogelijk contact met u.Met vriendelijke groeten,Marleenwww.heytens.comDe: klachtenbox@test-aankoop.be klachtenbox@test-aankoop.beEnvoyé: dimanche 9 février 2020 11:25À: contact heytens contact@heytens.comObjet: Klacht: Betaling saldo, voorwaarden (CPTBE00821907-26)

E. R.

Naar: HEYTENS

14/02/2020

Geachte,Dank om mijn klacht te bekijken.Inmiddels zijn er bijna dertig dagen verstreken nadat Heytens Brugge mij op de hoogte bracht dat de gordijnen klaar zijn. In de voorwaarden staat onder andere dat de gordijnen dertig dagen na kennisname dat ze klaar zijn dienen betaald te zijn en dit op risico van het verlies van betaalde voorschotten.Dien ik nu de gordijnen af te halen in Brugge dit weekend?


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform