Terug

Bestraffing eigenaars met zonnepanelen, invoering forfait

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

L. D.

Naar: ECOPOWER

27/10/2023

Vandaag ontving ik de mail betreffende de invoering van de forfait voor eigenaars van zonnepanelen met een analoge meter vanaf 01.01.2024. Voor mij komt dit op 210€ + BTWIk aanvaard dit niet!Dit druist volledig in tegen de doelstellingen van Ecopower inzake het bevorderen van opwekken groene stroom.Indien Ecopower bij deze beslissing blijft wil ik zeker geen klant meer zijn. Op de laatste algemene vergadering werd hierover niet/nooit gestemd (noch vermeld in de nieuwsbrief, het webinar op 22.11 is vijgen na pasen en een aanfluiting voor Ecopower).Dit blijkt gewoon een inhalige beweging van Ecopower voor het laatste jaar dat er nog analoge meters aanwezig zijn (verplicht vanaf 01.01.2025) op de kap van deze klanten die jarenlang u van groene stroom voorzagen en waarmee Ecopower zo graag uitpakte. Ik ben zelf klant sedert 2009 en met zonnepanelen sedert 2012.Ik vermoed dat er nog vele klanten door dergelijke beslissing, vlug zullen vertrekken bij Ecopower, zoals ik.Wij betalen al het prosumententarief sedert vele jaren, het lijkt alsof eigenaars van zonnepanelen verder gestraft worden, nu ook door Ecopower. Het is niet omdat andere leveranciers dit aanvatten (zoals oa Mega, ea) dat Ecopower dit ook moet doen.Het is alsof Ecopower door deze beslissing de jarenlange trouwe klanten wil VERPLICHTEN om zo vlug mogelijk een digitale meter aan te vragen. Door de jaren heen zijn de beloofde voordelen inzake zonnepanelen steeds verminderd/ingetrokken, dit is de druppel!En dit komt dan van een leverancier die groene stroom zo in het hart draagt? Maar de opwekkers ook bestraft hiermee.Gelieve mij te melden dat Ecopower definitief bij deze beslissing blijft (na de reacties de komende dagen/weken van andere klanten). En dan stap ik nu al over bij bevestiging.Ook hoe ik onmiddellijk na overstap voor 01.01.2024 het (verplichte) aandeel (op papier) van 250€ onmiddellijk kan terugvorderen van Ecopower.DIT IS EEN TOTAAL ONTEVREDEN KLANT IN DIT BELEID ECOPOWER, VAN EEN LEVERANCIER GROENE BURGERSTROOM!Ik stap over, dat is zeker.

Berichten (5)

ECOPOWER

Naar: L. D.

30/10/2023

Beste Ludo Decock Vanaf 1 januari 2024 rekenen we inderdaad  de kosten door die Ecopower maakt voor de klanten met zonnepanelen en een analoge, terugdraaiende meter.  Het '˜forfait terugdraaiende meter' bedraagt 42 euro per kVA omvormervermogen per jaar (excl. btw). Dit forfait wordt niet aangerekend aan beschermde klanten, dat zijn klanten die genieten van het sociaal tarief.  De kosten zijn een gevolg van het prijsverschil tussen de injectie en de afname. Wanneer mensen stroom injecteren zijn de marktprijzen doorgaans laag omdat er een groot aanbod zonnestroom is. Wanneer ze afnemen is de stroom duurder door de grotere vraag en een lager aanbod. De analoge meter draait terug en bekijkt de netto stroomafname op jaarbasis, zonder rekening te houden met het moment van injectie of afname. Zo worden de reele kosten niet gereflecteerd in de factuur. Tot eind 2023 waren er marktafspraken met alle leveranciers en werden die kosten gespreid over alle Belgische afnemers. Vanaf 2024 is dat niet meer het geval en rekenen we de kosten door. Deze logische evolutie verwachten we ook bij andere leveranciers. Het zou niet fair zijn om deze kosten ook te verhalen op klanten die reeds een digitale meter hebben of die helemaal geen zonnepanelen hebben.  Als eigenaar van een zonnepanelen installatie met een terugdraaiende meter blijft u het  prosumententarief  betalen zolang u een terugdraaiende meter heeft.   Ecopower blijft bij deze beslissing.  Wenst u ook uw aandeel  te verkopen dan leest u via  deze link  hoe de aanvraag moet gebeuren. Als u de aanvraag bezorgt voor 31/12/2023 wordt het aandeel uitbetaald in juni 2024 zoals voorzien in de statuten.  Krijgt u graag meer uitleg of heeft u vragen over dit onderwerp? Dan bent u van harte welkom in het webinar op 22 november 2023.  Inschrijven kan via deze link. 96 Neem gerust opnieuw contact op als u nog vragen hebt of ga naar de veelgestelde vragen op onze website.  Coa¶peratieve groeten     Pieter Vanderick medewerker klantendienst www.ecopower.beinfo@ecopower.be Tí 03í 287í 37í 79@ecopower_be Ecopower erkende cv Posthoflei 3 bus 3 2600 Berchem BE 0445 389 356 IBAN BE07 0012 2805 5766 RPR Antwerpen - Afd. AntwerpenNiet verwijderen a.u.b:  SrvReqNo:[8000096265] Original Text Klacht - Bestraffing eigenaars met zonnepanelen, invoering forfait - (CPTBE01905742-80) ~~~1~~~ Je hebt een klacht ontvangen van LUDO DECOCK Dit bericht werd verstuurd vanaf ons klachtenplatform. We willen op deze manier een dialoog opstarten en geschillen tussen consumenten en bedrijven oplossen. Het is belangrijk te weten dat: - Test Aankoop niet tussenkomt bij het oplossen van het probleem met de consument en evenmin de gegrondheid van de klacht beoordeelt. - Deze klacht is momenteel openbaar gemaakt en dus zichtbaar op onze website.

L. D.

Naar: ECOPOWER

30/10/2023

Gelieve nota te nemen van volgende link waarbij de aanrekening van het forfait blijkbaar niet helemaal "normaal" lijkt te zijn zijnde prijsafspraken en volgend onderzoek door de VREG :https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i35690/minister-demir-wil-onderzoek-naar-extra-kosten-eigenaren-zonnepanelen-met-terugdraaiende-tellerIk heb ondertussen een totaal negatieve review geplaats op zowel google review als Trustpilot want ik wil lezers waarschuwen.Uw beslissing blijft in uw antwoord maar ik wacht voormeld onderzoek van de VREG af. Gelieve de klanten hiervan op de hoogte te brengen.Ik stap tijdig over, zoveel is zeker en verkoop mijn aandeel.

L. D.

Naar: ECOPOWER

30/10/2023

Ecopower schendt bovendien in hun antwoord de privacyregels door mijn volledige identiteit te vermelden.Ontoelaatbaar.Hoe veilig zijn deze gegevens bij Ecopower??Test Aankoop zelf vermeldt om bij een klacht GEEN persoonlijke gegevens te vermelden, ik heb enkel mijn klantnummer bij Ecopower vermeld tijdens indienen klacht.

L. D.

Naar: ECOPOWER

07/11/2023

Ik merk dat op 30.10.2023 nog een klant een protest hier heeft ingediend tegen het forfait door Ecopower.Het forfait zegt veel over de financiële situatie van Ecopower toch?https://www.mijnenergie.be/blog/betalen-alle-eigenaars-van-zonnepanelen-en-een-terugdraaiende-teller-binnenkort-een-extra-vergoeding/Dit artikel is zeer nuttig, Total Energies zou ook een forfait invoeren maar TROK DIT IN met volgende uitleg :"De redenen zijn simpel waarom we de vergoeding niet doorvoerden: er zijn steeds meer digitale meters in werking, wat de beheerskosten verlaagt om het evenwicht op het netwerk te bewaren. Daarnaast geloven we als bedrijf sterk in de energietransitie. Klanten die geïnvesteerd hebben in zonnepanelen, willen we ondersteunen.Engie en Luminus verklaren geen forfait aan te rekenen, dit is klasse.Ondersteunen betekent niet STRAFFEN van de klanten met zonnepanelen door Ecopower! (toch groene leverancier)Engie rekent dit NIET aan en dus zal ik Ecopower opzeggen en naar ENGIE overstappen. Tenzij u intrekt, dit werd nergens beslist OF voorgelegd op de algemene vergadering notabene.Een schandalige eenzijdige beslissing waarom is er trouwens een algemene vergadering -met stemming aandeelhouders?????Men moet de V-test niet doen : Ecopower komt er sowieso uit als DUURSTE leverancier.En de klantendienst : wordt er echt niet beter op.

L. D.

Naar: ECOPOWER

20/11/2023

Ik sluit hierbij mijn klacht af, na opzeg contract met Ecopower.Aangezien uit apart/rechtstreeks mailverkeer Ecopower blijkt dat men er volhoudt aan de beslissing forfait (en dus klanten bestraft met zonnepanelen + analoge meter) heb ik mijn opzeg gedaan via intekenen bij Engie die dit niet aanrekent.De opzeg werd bevestigd via mail en met uitbetaling aandeel ten laatste op 30.06.2024.Een spijtig vertrek bij Ecopower na 14 jaar maar met dergelijke beslissingen keer ik zeker niet meer terug.Ecopower handelt eenzijdig, zonder stemming op de Algemene Vergadering en neemt geen akte van dit bezwaar.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform