Terug

Beschadigingen op glas, geen service

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Herstelling

Klacht

E. D.

Naar: KWADRO

01/02/2025

Beste,Wij hebben ramen en deuren laten plaatsen via Kwadro Genk. Na oplevering zijn echter gebreken naar boven gekomen waarop volgens ons de wettelijke garantie van toepassing is. De servicedienst reageert kortaf, legt de schuld onterecht bij ons en stelt geen alternatieve oplossing voor.Op 13/10/21 heeft de plaatsing voor fase 2 plaatsgevonden. Op 2/07/22 melden wij een kras (1 lange + 1 korte) op het glas aan de buitenkant van het grote raam. Wij vragen gelijktijdig mechanisch onderhoud aan. Op 4/07/22 wordt een interventie voorgesteld voor het algemeen onderhoud van de deuren en nazicht van het glas. Op 5/07/22 worden we op de hoogte gesteld dat het onderhoud wordt ingepland. De kras zou echter niet meer in garantie opgenomen worden daar de tijd voor melding reeds lang verstreken was. Bijkomend wordt gezegd dat er bij plaatsing een oplevering zou gebeurd zijn evenals een werfcontrole op 18/11/21.Na plaatsing heeft echter geen gezamelijke oplevering plaatsgevonden. Plaatsers waren, in tegenstelling tot fase 1, zeer gehaasd om naar de volgende werf te gaan. We hebben dit ook zo gemeld. De zogenoemde werfcontrole spreken we tegen. Dit was eerder een beperkt mechanisch onderhoud na het geven van enkele opmerkingen (spetters op glas, krassen en vegen op kaders, enz. van o.a. de voordeur). Ook hier zijn we niet alle ramen en deuren afgelopen zoals de bedoeling zou geweest zijn.Wij zijn van mening dat zowel Kwadro als wij zelf de kras op geen enkele van bovenstaande interventies of hierna hebben gezien. Kwadro zegt zelf dat als de kras er bij plaatsing reeds geweest zou zijn, hun mensen dit zeker hadden opgeschreven. We stellen echter dat het niet zo raar is dat we dit zo laat hebben ontdekt, aangezien de kras niet altijd even duidelijk zichtbaar is. Dit is namelijk afhankelijk van de lichtsterkte en invalshoek, de periode van het jaar, het weer en de beperkte aanwezigheid in onze nieuwbouw tijdens de verdere werken. Ook waren er in 2021 vele periodes met regen en wind waardoor bouwstof van de gevels en omgeving langs de ramen naar beneden vloeide met strepen tot gevolg. Voor ons gaat het hier dus over een nagenoeg onzichtbaar gebrek.Twistpunt is nu wanneer de kras er is gekomen. Op 6/07/2022 stuur ik twee foto’s door van de dag van plaatsing (13/10) en twee dagen later (15/10) die bewijzen dat de kras reeds van in het begin aanwezig was. Kwadro insinueert meermaals dat we deze zelf hebben veroorzaakt door werken die zouden zijn uitgevoerd in deze periode van 3 dagen. Er zijn in deze periode en kort hierna echter geen werken uitgevoerd. Kwadro stuurt eveneens een foto terug van bij oplevering. Hierop is de kras niet te zien. De resolutie is echter lager en de foto is ook genomen vanuit een hoek waarbij de kras net samenvalt met het achterliggend aluminium tussen de glasplaten. Dit is uiteraard zelfs nu nog het geval vanaf dezelfde positie bekeken. Kwadro blijft redenen zoeken om de schuld bij ons te leggen en stelt dat de situatie op hun foto niet dezelfde is als op onze foto en er vanalles van plaatst is verhuisd. Een dag later zijn er inderdaad enkele zaken binnen van plaats veranderd nadat we eerder de werkzone hadden vrijgemaakt. De kras bevindt zich echter niet binnen maar buiten én de vergelijking wordt gemaakt met de foto van 2 dagen later. Dan wordt en gewezen naar een persoon die op hun foto binnen te zien is. Daarna wordt en dan weer gesteld dat hun foto bij oplevering is genomen en onze foto 3 uur later na oplevering is genomen. Dit klopt echter wéér niet omdat ze nog stééds de vergelijking maken met de foto van 2 dagen later. Als we Kwadro hierop vriendelijk wijzen, krijgen we het bericht dat ze de discussie gaan stoppen en dat ze het gevoel hebben in de maling genomen te worden. Sinds 12/07/22 krijg ik geen enkele reactie meer van de serviceafdeling.In de eerste email wordt gezegd dat er gaat bekeken worden of de kras onder de garantieregeling valt. Moest dit niet het geval zijn, zou toch nog samen naar een oplossing worden gezocht of een voorstel ter vervanging worden gedaan. Vandaar vonden we het een uitstekend idee dat ze tijdens het geplande onderhoud ook even naar het glas konden kijken. Ze stellen echter enkel voor het onderhoud te komen en laten dus na om de situatie ter plaatse te bekijken. Op de voorgestelde datum konden we ons niet vrij maken en we lieten weten dat we ook wouden wachten totdat we dit konden combineren. Plots wordt genoteerd dat we afzien van het mechanisch onderhoud en dat Kwadro niet instaat voor de gevolgschade die hieruit kan ontstaan. Vanaf dat moment reageerde S. van de service dienst van Kwadro Genk steeds kort en onvriendelijk en de situatie werd zoals hierboven vermeld steeds gebaseerd om onjuiste informatie. De emails bleven elkaar echter wel opvolgen omdat men steeds dacht met andere elementen de oorzaak toch in onze schoenen kon schuiven. Als we uiteindelijk bewijs op tafel leggen, wordt geinsinueerd dat hiermee gefraudeerd is. De communicatie stopt abrupt. We zijn steeds vriendelijk gebleven en hebben steeds getracht om de situatie te verduidelijken, ondanks de misverstanden.Tijdens het onderhoud zijn we echter nog op een tweede beschadiging gestoten. Op één van de ramen was een stuk glas ter grootte van een muntstuk afgebroken. Het glas is hier nog half zo dik. Dit viel nagenoeg volledig achter de rubber en was van binnenuit bijna niet zichtbaar. De persoon in kwestie vertikte dit echter op te schrijven omdat als Kwadro niks aan de kras wou doen, zouden ze hier ook wel niks aan doen. We hebben dit dan gemeld per mail. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ze dit gewoon maar verdoezelen door het glas iets hoger te steken. Uiteraard hebben wij hier geen reactie op gekregen. Wat stelt het garantiecertificaat van 10 jaar voor als de meeste gebreken toch niet van toepassing zijn. Wat met de wettelijke garantie van twee jaar?Zie bijlage voor onze andere problemen met dorpels en offerte en onze eisen. Antwoord van jullie reeds ontvangen, echter kort en enkel een negatief antwoord op de eerste klacht. Ook geen verduidelijking meer nadien mogen ontvangen. Ik leid hieruit een totaal gebrek aan respect naar de klant toe af. Als jullie personeel zo met klanten mag omgaan, dan mag dit door iedereen geweten zijn. Met vriendelijke groeten,

Berichten (4)

KWADRO

Naar: E. D.

03/02/2025

Beste, Wij bevestigen de goede ontvangst van uw schrijven. Dit is helaas een oud dossier waarop wij reeds meermaals hebben gereageerd en in gelijke werden gesteld. De plaatsing gebeurde oktober 2021 en melding kras gebeurde in juli 2022, 9 maanden later. Oplevering werd volledig uitgevoerd bij plaatsing en is ondertekend als geen schade. Mechanisch onderhoud werd uitgevoerd conform contract. Helaas kunnen wij dus niet ingaan op de klacht van uw cliënte en dit gezien Kwadro een rondgang organiseerde waarna een blanco oplevering werd ondertekend. Wij kunnen dus geenszins verantwoordelijk worden voor de tijdspanne tussen ondertekende oplevering en de klacht achteraf. Met vriendelijke groet, Koen Verantwoordelijke klantendienst KwadrO Op 1 feb. 2025, om 22:00 heeft klachten@test-aankoop.be het volgende geschreven:

E. D.

Naar: KWADRO

03/02/2025

Beste, U heeft hier destijds inderdaad op gereageerd maar het is nieuw voor mij dat u nu eenzijdig beweert dat jullie in gelijke werden gesteld. Ik heb destijds via Testaankoop ook geantwoord maar geen reactie meer mogen verkrijgen, niet van jullie, niet van Testaankoop. Ook nu weer doet u niet de moeite om het hele relaas te lezen en blijft u zich verschuilen achter de 9 maanden. Echter zie ik geen enkele verwijzing naar het tweede ontbrekende gebrek, veroorzaakt en/of naar boven gekomen tijdens het onderhoud. Ik ben stom geweest om het onderhoudsrapport te ondertekenen maar ww onderhoudsman wou dit niet opschrijven wegens het gevoelige onderwerp maar had wel beloofd dit aan te kaarten. U doet dus net hetzelfde als uw collega: kortaf of niet reageren en met geen oplossingen komen. Jullie pakken uit met jullie naservice t.o.v. jullie concurrenten maar in plaats van destijds met een oplossing te komen, al dan niet onder garantie, lieten jullie ons in de kou staan. Ook zijn er nog steeds geen excuses gekomen voor het taalgebruik van uw collega van de service dienst en in er door uw onderhoudsman geen woord gehouden behalve dan zijn woorden dat er toch niets mee ging gebeuren. Met vriendelijke groeten,

KWADRO

Naar: E. D.

03/02/2025

Beste Testaankoop, Kan u dit dossier bekijken aub? Dit is eenzelfde klacht als vorig jaar, graag rechtzetting hiervan. Dank alvast, Mvg, Koen KwadrO klantendienst Op 3 feb. 2025, om 15:15 heeft klachten@test-aankoop.be het volgende geschreven:

E. D.

Naar: KWADRO

06/02/2025

Beste Kwadro, Deze klacht kan en zal niet afgesloten worden tot alle bezorgdheden beantwoord zijn en niet tot dat u eenzijdig in uw voordeel beslist en slechts antwoord geeft op een deel van het probleem. U geeft ook de indruk dat u de klantvriendelijkheid in uw bedrijf niet belangrijk vindt als bepaalde aspecten uit mijn klacht genegeerd worden. Met vriendelijke groeten,

Bemiddeling door Testaankoop 10 maart 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform