Terug

Beschadiging katalysator na groot onderhoud van mijn auto

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

W. K.

Naar: Van Mossel

10/12/2021

Beste,Ik heb op 15/10/2021 groot onderhoud laten doen aan mijn Citroën Berlingo in de Citroën garage Van Mossel Van Kelst in Herent (factuur 28304771 ten bedrage van 532.22 euro). Bij dit groot onderhoud is een fout gemaakt. Mijn vrouw is na het ophalen van de auto ermee naar huis gereden, maar is er niet mee thuis geraakt. De motor gedroeg zich zeer vreemd en er viel bijna niet te rijden met de auto. Onderweg had ze geen andere keus dan de auto langs de weg te laten en te voet naar huis te gaan (afstand garage tot ons huis is minder dan 10 km). Bij aankomst thuis ben ik meteen naar de auto gaan kijken en het was duidelijk dat hier niet mee te rijden viel. Ik heb meteen gebeld naar de garage maar deze was inmiddels gesloten. Ik heb daarna gebeld met citroen assistance België en zij hebben mijn auto dezelfde dag (15-10-2021) terug naar de garage gesleept. Bij het wegslepen van de auto moest ik de motor nog even starten. De chauffeur/mecanicien van de sleepwagen vertelde me dat een van de drie cilinders van de motor niet werkte. Met de motorkap open heb ik gezien dat de motor tijdens het draaien enorme klappen opliep. Ik maakte me toen al zorgen dat er flinke schade zou kunnen zijn ontstaan hierdoor. Na het weekend (op dinsdag 19-10-2021) zijn we de auto terug gaan ophalen bij de garage. Er is ons verteld dat een van de nieuwe bougies (die bij het groot onderhoud waren vervangen) defect was en dat dit de oorzaak was van het vreemde gedrag van de motor. Ze hebben dit hersteld en hiervoor heb ik niet hoeven betalen. Echter enkele dagen later deed zich een nieuw probleem voor namelijk een emissiemelding (waarschuwingslampje). Ik ben hiermee opnieuw enkele dagen later terug naar de garage gegaan en dit werd gratis verholpen (later bleek dat er alleen een reset is gedaan). Niet lang daarna kwam dezelfde emissiemelding weer terug. Op 24-11-2021 ben ik terug gegaan naar de garage en is een afspraak gemaakt voor een diagnose. Die is uitgevoerd is op woensdag 01-12-2021 (factuur 28305595). Hierbij is het geheugen uitgelezen en de storing geanalyseerd. De conclusie is dat de katalysator vervangen dient te worden. De geraamde kosten hiervan zijn 1143.53 euro. Voor mij is er geen twijfel dat de katalysator problemen het gevolg zijn van de zware klappen die de motor heeft opgelopen door het slechte groot-onderhoud. Tussen het groot onderhoud en de diagnose heeft de auto slechts 572 km gereden. Echter de eerste melding van emissiestoring deden zich vrijwel meteen na het groot onderhoud aan (na minder dan 100 km). We hebben de auto nieuw gekocht in dezelfde garage en de auto is minder dan 5 jaar oud (inschrijvingsdatum is 08-02-2017) en de auto heeft sindsdien minder dan 30.000 km gereden. De garage claimt dat het katalysator-defect niets te maken heeft met het groot onderhoud en is niet bereid om zelf voor de kosten van vervanging ervan op te komen. Ik ben het hier absoluut niet mee een en vind dat de garage zijn verantwoordelijkheid moet nemen. De katalysator bevind zich zeer dicht bij de motor is hiermee zeer start verbonden en heeft dus dezelfde klappen opgelopen als de motor. Bovendien bevindt zich in de katalysator gevoelige elektronica (voor mij is dit als 1+1=2). Het bedrijf wilde in eerste instantie geen factuur opmaken voor de diagnose (in tegenstelling tot eerdere afspraak bij het aanleveren van de auto). Ik stond er echter op dat deze factuur werd opgemaakt zodat ik de uitslag van de diagnose zwart op wit zou hebben. Dit is uiteindelijk ook gedaan en ik heb de factuur (89.54 euro) meteen betaald. Ik vermeld dit omdat ik het toch wel vreemd vind dat ik voor deze diagnose niet zou hoeven te betalen terwijl (volgens het bedrijf) de schade aan de katalysator niets te maken heeft met het groot onderhoud. Dank u voor uw aandacht voor dit probleem.

Berichten (1)

Van Mossel

Naar: W. K.

13/12/2021

Beste,In tegenstelling tot uw beweringen hebben wij geen fout gemaakt bij het uitvoeren van het groot onderhoud, maar is er één van de nieuw gemonteerde bougies stuk gegaan.Deze werd uiteraard kosteloos voor u vervangen.Wanneer u een paar dagen nadien de wagen terug binnengebracht heeft wegens het oplichten van het waarschuwingslampje, zat er geen foutmelding in het geheugen opgeslagen,en hebben we gewoon een reset gedaan.Bij de tweede interventie daarentegen zat er een foutmelding in het geheugen opgeslagen. Analyse van deze storing geeft aan dat er een storing in de katalysator zit.Deze disfunctie is spijtig genoeg opgetreden na het uitvoeren van het onderhoud, maar is geenszins een gevolg hiervan.Wij blijven ter uwe beschikking voor het vervangen van de katalysator conform onze prijsraming.Met beleefde groeten,Dirk De CosterVestigingsdirecteurVan Mossel Van Kelst LeuvenBrusselsesteenweg 31, 3020 Herent


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform