Onderwerp: KBC bankkaartfraude Beste mevrouw Beste meneerIk ben een 21 jarige student. Deze e-mail stuur ik u omtrent de situatie die ik meegemaakt heb in verband met bankkaartfraude.Maandag 20 april 2020 kreeg ik een bericht van KBC dat ik dringend moest bellen als ik niet de persoon was die op een ander toestel met ‘mijn’ gegevens had ingelogd. Ik heb meteen mijn rekeningen nagekeken. Er stond nog € 8 op mijn zichtrekening. Alles was, door iemand anders, van mijn spaar- naar mijn zichtrekening gestort (€ 1 250). Volgens mijn rekeningoverzicht werd een bedrag van € 1 270 afgehaald in een KBC bankkantoor te Tienen (Gilainstraat 3A, 3300 Tienen). Dit terwijl ik een afhaallimiet heb van € 650 per dag.Ik kwam op de dienst van KBC fraude terecht. Zij stelde mij verschillende vragen. Mijn bankkaart kon ik niet meer vinden. Toen kwam ik tot de vaststelling dat mijn bankkaart gestolen was. Samen met de KBC medewerker hebben we mijn kaart geblokkeerd. De medewerker heeft de kaart ook nogmaals van op het kantoor geblokkeerd. Zij raadde mij aan om naar het lokaal KBC kantoor te bellen en naar de politie te gaan. Ik belde naar het KBC kantoor te Aalst. Ze zeiden mij dat zij zelf niet veel konden doen, maar dat ik best eerst naar de politie ga om een PV (proces verbaal) op te maken dat ik nodig heb voor de bank.Meteen ben ik naar de politie gegaan, daar heb ik het voorgaande verhaal gedaan en zij hebben een PV opgemaakt. De dag nadien (21 april 2020) had ik een afspraak met een medewerker in het KBC bankkantoor te Aalst op de fraude afdeling. Hierbij werden de papieren omtrent de bankkaartfraude ingevuld én er werd een procedure opgestart. Vandaag (6 mei 2020) kreeg ik een brief van KBC in mijn brievenbus met daarop dat jullie de financiële schade niet gaan vergoeden aangezien het hier niet gaat over shouldersurfing. Als er in het geval van fraude enkel een vergoeding wordt voorzien als het bewezen is dat het een geval van shouldersurfing is, dan gaat er bij ieder fraudegeval weinig moeten worden vergoed. KBC heeft mij trouwens zelf op de hoogte gebracht dat er een transactie is gebeurd op een apparaat dat niet het mijne is, dus KBC is zeker op de hoogte dat er iets niet pluis is in deze zaak. Dit terwijl ik niets verkeerd heb gedaan. Op het schriftelijk antwoord dat ik van KBC ontving staat een datum van opmaak van 21 april 2020, dat wilt zeggen dat KBC al meteen de dag zelf beslist dat zij geen financiële tegemoetkoming gaan doen. Daarnaast heb ik deze brief pas vandaag, drie weken later, ontvangen. Is dit weer een tactiek van KBC om tijd te rekken om er zeker van te zijn dat geld dat weg is? Is dit alles dan wel degelijk en grondig onderzocht? Zijn er bijvoorbeeld camerabeelden van de transactie in het kantoor in Tienen? Ieder bankkantoor in België is zwaar beveiligd, met verschillende camera’s, dus daar moeten toch op zijn minst beelden van zijn. Als ik meer geld wil afhalen dan mijn afhaallimiet dan weigert de bankautomaat geld te geven. Hoe kan het dan dat er een bedrag van €620 over de afhaallimiet zomaar kan worden afgehaald? Ook al is de PIN code juist ingevoerd, dan nog is dit onmogelijk!Er blijven vele vragen onbeantwoord in het schriftelijk antwoord die ik van KBC mocht ontvangen. Zich zomaar beroepen op het reglement dat stelt dat jij de verantwoordelijkheid over de PIN code hebt is van het allerlaagste niveau. Hierbij heb ik de stellige indruk dat hier snel snel een voorgekauwd antwoord wordt geformuleerd zonder dat er enig onderzoek werd gedaan naar deze zaak. Het soort van amateurisme die hier aan de dag wordt gelegd door een van de grootste banken van België heb ik nog maar zelden gezien. Het spreekt voor zich dat mijn moeder, drie zussen en mijn broer toch sterk beginnen te twijfelen aan de geloofwaardigheid van KBC. Ze zijn voor 90% zeker een aantal jarenlange klanten kwijt.Ik sta stevig in mijn schoenen. Ik heb mijn PIN code aan niemand doorgegeven en die was ook niet gemakkelijk te achterhalen. Het reglement i.v.m. het bewaren van de PIN code heb ik niet geschonden en dus heeft KBC ook niet het recht zich hierachter, als enige reden, te verbergen. Ik heb hard moeten werken om deze centen bij elkaar te krijgen. Nu zijn deze plots verdwenen. Dat kan ik niet begrijpen noch aanvaarden.Concreet stel ik mij hier heel wat vragen bij: - Ga ik mijn geld nog terug zien? Hoe kan ik dit terugvorderen?- Wat was mijn (afhaal)limiet per dag? Wanneer ik dit controleerde was dit € 650, maar er werd €1 270 afgehaald. Hoe kan dit? - Hoe zijn zij aan mijn pincode geraakt? Was dit niet voldoende beveiligd? De pincode van de applicatie is tevens anders dan de bankkaart pincode. Krijg je niet na drie mislukte pogingen een melding of een periode waarin je niet kan inloggen?- Hoe geraken deze mensen van Affligem naar Tienen in tijden van Corona?Alvast bedankt om dit zo spoedig mogelijk op te volgen. Graag zou ik het gestolen bedrag vergoed zien.Met vriendelijke groeten