Koper Dominga is niet tevreden van haar aankoop. Heeft copie van de factuur ontvangen bij aankoop.
De koper verklaart de laarsjes dan maar fake, dmv de voorziene knop.
Als verkoper dien ik de echtheid te staven, dus plaats aankoopbon en factuur in de chat met de koper.
Uiteraard dek ik privacy gegevens af, zoals naam, adres, aankoopbedrag, bankgegevens …
Ook krijg ik bericht van Vinted dat ik tijdens het onderzoek geen return mag uitvoeren. Wat ik uiteraard niet doe, want ik heb authentieke laarzen verkocht + de nodige bewijzen ingediend en ging uit van een positieve uitspraak.
Ook stuur ik een mail naar vinted of ze in het kader van het onderzoek ook mijn bankafschriften, volledige aankoop en factuur nodig hebben.
En ik stel de vraag waarom de laarzen niet door de koper naar hun expertise centrum in Duitsland worden gestuurd om een fysieke controle uit te voeren.
Op mijn vele vragen/mails krijg ik geen antwoord.
Plots worden de laarzen fake verklaard wegens gebrek aan info. Ik heb het gevoel dat Vinted geen onderzoek heeft gedaan.
De koper mag de laarzen houden en ze krijgt het geld terug. Ik ben de laarzen kwijt en krijg geen uitbetaling.
De koper verkoopt ondertussen de laarzen op haar account voor 500 euro. Als vinted de laarzen fake verklaart, zou deze advertentie door hun verwijderd moeten worden!
Ik wil mijn 300 euro terug. Ik heb alle mogelijke bewijsstukken meegedeeld en zelfs nog gevraagd of ze nog verdere info nodig hadden. Er is op geen enkel moment de vraag van Vinted naar mij gekomen om verdere info te verkrijgen.
Wat concreet wil zeggen dat Vinted geen onderzoek doet bij de verkoper. Het lijkt erop dat een koper veto recht heeft om iets fake te verklaren en dat er toch geen verder onderzoek gedaan wordt bij de verkoper.
Vinted reageerde nadien dat ik de laarsjes als return had kunnen aanvaarden. Waarom zou ik als particulier mijn laarsjes terug laten sturen nadat ik had bewezen dat ze authentiek zijn? En als particulier hoef ik toch geen returns te aanvaarden, deze wet geldt toch enkel voor professionele kopers? En in een andere melding stond dat ik geen returns mocht ondernemen …dus hun communicatie hangt met haken en ogen aan elkaar.
Vandaar mijn vraag aan Testaankoop om mee te bemiddelen.