Terug

Agressieve telefonische verkoopstechniek

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. J.

Naar: Mega

11/11/2021

Het is een gigantisch probleem. Vergelijkende websites voor energie moeten blijkbaar aan niemand verantwoording afleggen. Ze hebben geen KBO nummer, ze zijn amper te traceren, ze behandelen de energieverbruiker ook niet als klant maar als koopwaar. Ik heb net ook een hallucinante ervaring met datkanbeter.nl die stiekem en ongrijpbaar super agressief opereren voor Mega op de Vlaamse energiemarkt. Het is een regelrechte schande dat de Creg dit toelaat alleszins bij energievergelijker.be, datkanbeter.nl is in België nergens te traceren. Ze sturen ook geen mails, ze bellen alleen maar, tot wel 20 keer opnieuw naar mijn gsm!Woensdag 3 november wordt ik gebeld door een zekere Ellen Van Doren van “datkanbeter.nl”. Ze is duidelijk niet op de normale manier aan mijn gegevens geraakt. Want ik moet bijna uitleggen wie ik ben.Ze stelt enkels simpele vragen:• met hoeveel wonen jullie in jullie huis• enkel- of 2-voudige meter• huidige leverancier (helemaal niet welk contract we hebben)• Ons huidig maandbedrag• Over eventuele zonnepanelen en digitale of analoge meter, geen enkele vraag.Dat voert ze allemaal in een programma en mijn huidige leverancier strandt geheel toevallig op plaats 7 en Mega op één en Engie op twee. Op mijn vraag om mij ook een offerte te sturen voor Engie antwoordt ze ontwijkend, veel werk en toch duurder.Het voorstel is aanlokkelijk, mijn laatste factuur bedroeg 95 euro en bij Mega zou dat zakken naar 73 euro per maand? Allemaal zonder mijn huidig contract te kennen, noch de opbrengst van mijn zonnepanelenZe wil mij een contractvoorstel opsturen, maar dat lukt niet direct. Misschien een foute spelling van mijn Franse naam? Ze probeert wel 10 keer. Ten einde raad zend ik hun een lege mail naar info@datkanbeter.nl, zodanig dat ze gewoon kunnen een reply sturen. Daar op krijg ik een niets zeggend antwoord: “lege mail?”.Ze bellen mij verschillende keren met de Belgische nummers : 03 375 69 12 en 03 375 56 76. Wanneer je deze nummers terugbelt, blijken deze niet te bestaan.Op donderdag krijg ik dan een contractvoorstel, ineens van Mega én inderdaad 73 euro per maand. Dan begint een zeer agressief verkoop spel. Om alle details te kunnen zien van het voorstel moet ik op een knop drukken met “ik bevestig mijn contract met Mega”Wanneer ik zeg dat ik nog niks wil bevestigen, gaat ze aandringen, dat de definitieve bevestiging immers later komt. Hoe het komt dat ik dat niet begrijp of geloof. Ik druk toch op die knop en krijg onmiddellijk 4 nieuwe knoppen om mijn aankoop definitief te bevestigen en zelfs om de domiciliëring al vast te leggen. Ik vraag hoe het juist zit met de zonnepanelen, blijkt die uitleg pas een dag later te komen na dat het contract zou vastliggen! Als ik vraag wanneer ik best overstap is het antwoord zoals verwacht ”zo vlug mogelijk”. Dan haak ik af! Alles voor de directe bevestiging dus! Ik zeg dat ik alles eens rustig wil bekijken en dat ik wel terug contact zou opnemen. Nee dus, ze zou zelf wel contact opnemen, een uur later ofzo. En inderdaad, meer dan 7 telefoons op donderdagavond en dat gaat zo verder op vrijdag voor- en namiddag met 8 pogingen! Wanneer ik niet opneem met het eerste nummer direct een telefoontje met het 2de nummer.Dit zijn zéér agressieve verkoop praktijken in opdracht van Mega. Zij zijn de enige waarvan ik een spoor terugvind in mijn mail. De vriendelijke Ellen van datkanbeter.nl stuurt heel slim nooit de gegevens van zichzelf of haar werkgever. Per ongeluk antwoordt een collega wel met “lege mail?” Gelukkig ben ik niet ingegaan op hun voorstel. Indien ik dat wel zou doen heeft Ellen van Datkanbeter geen enkele verantwoordelijkheid.Vandaag maandag ben ik opnieuw een keer of 5 gebeld door dezelfde diensten. Dit keer door Adriaan De Jongh en opnieuw door Ellen Van Doren. Ik dreig met hen aan te klagen wegens stalking. Wanneer ik vraag naar een telefoonnummer om hen te kunnen terugbellen, krijg ik het nummer 016 67 60 60. Ik zoek dat op en dat is een nummer van Mega. Als ik vraag waar Datkanbeter gevestigd is in België, zegt ze in Luik. Als ik vraag in welke straat, moet ze dit even opzoeken, waarna de verbinding plots verbroken wordt.Het lijkt nu op te houden. Maar dan wordt ik opnieuw gebeld door hetzelfde nummer maar de call center medewerker Victor Verhoeven geeft zich nu uit als werkende voor “Consumenten-regio-advies”. Met hetzelfde nummer 03 375 56 76.!!?Wanneer ik vraag naar hun e-mail adres of telefoonnummer om terug te bellen krijg ik dat niet voor ik een contract bevestig!Dit is echt een plaag aan het worden, vrees ik.Veel mensen zullen bedrogen worden door deze praktijken. Ik haakte maar net op tijd af.Naar mijn aanvoelen bestookt Mega de consumenten via allerlei schimmige tussenpersonen en organisaties die niet duidelijk in beeld komen of blijven. Eénmaal het contract bevestigd, is de klant binnen en de verkoper helemaal uit het beeld verdwenen, want onmogelijk terug te contacteren. (Dit heb ik meegemaakt bij de door de CREG erkende website - het is zelfs geen bedrijf - “Energie-bergelijker.be”)Ik heb ook al klacht ingediend bij de Vlaamse ombudsdienst en bij de Creg. Ik krijg daar zelfs geen bevestiging van de indiening van mijn klacht. Men laat deze praktijken gewoon bestaan tot meerdere eer en glorie van de “vrije markteconomie” denk ik.Johan JacqueminJaak Lemmenslaan 511980 Zemst0476 24 81 81


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform