Terug

afrekening na 3jaar

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

E. H.

Naar: Mega

23/02/2024

Goedendag,ik ben sinds 2021 geen klant meer bij mega voor mijn engergie.Ik krijg nu een afrekening van hun van €129,16.Ik heb deze geprotesteerd. Zij zeggen dat :Wij hebben vastgesteld dat een deel van jouw afrekeningsfacturen geen rekening hielden met jouw fotovoltaïsche installatie die op 15/12/2020 werd geplaatst. Daardoor zijn alle afrekeningsfacturen die je sinds die datum hebt ontvangen foutief en zullen we deze annuleren en corrigeren op basis van deze nieuwe informatie.ik reageer dat dit te laat is voor nog een afrekening te sturen. aan de hand van onderstaande artikel.https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/13/je-energieleverancier-mag-tot-2-jaar-na-datum-een-correctiefactu/dit is hun antwoord nu:Ik heb het met de desbetreffende afdeling besproken. We hebben een jaar vanaf het moment dat we de meterstand ontvangen om een correctie te doen. De meterstanden hebben we korter dan een jaar geleden ontvangen. Het gaat niet om de opnamedatum, maar de datum waarop wij de meterstanden hebben gekregen. Dus de afrekening is terecht en dient betaald te worden.Ik zou het raar vinden als ze zo lang de tijd hebben.Moet ik deze factuur betalen?alvast bedanktmvg Erik Hollevoet

Berichten (3)

Mega

Naar: E. H.

26/02/2024

- Typ uw reactie boven deze regel -----------------------------------------------CX Office (NL), 26 feb 2024 07:58 CETBeste,We hebben uw klacht goed ontvangen.Wanneer u een analoge meter heeft met zonnepanelen, dan bent u verplicht om prosumententarief te betalen.Door de laattijdige registratie van uw zonnepanelen door uw netbeheerder hebben wij uw afrekeningen en slotfactuur moeten corrigeren.Wij hebben echter 5 jaar de tijd om zulke correcties uit te voeren volgens het Burgerlijk Wetboek.Intussen blijven we beschikbaar voor al je vragen.Bovendien kan je de meestgestelde vragen in onze FAQ raadplegen.We wensen je nog een prettige dag verder.Met vriendelijke groeten,AnnKlantenadviseur **Team** Mega✉ info@mega.be☎ 016 67 60 60 (Ma-Do: 8u30-17u30 and Vr: 8u30-17u)Contacteer ons ![](s:mega1.zendesk.com/attachments/token/dkHvtK0GKQ9yCeJYvq8eEZieY/?name=zendesk-launch-telco-NL.png)* * *Ken je ons **ambassadeur-systeem**?Je kan je **voorschotfacturen en gegevens beheren** via je online **klantenzone** myMega.Wachtwoord vergeten? Klik hier om een nieuw wachtwoord in te stellen.**We hechten veel belang aan de bescherming van je persoonlijke gegevens.** Meer informatie kan je terugvinden in ons privacybeleid.Volg ons nu op **Facebook****Instagram****Twitter**--------------------------------Dit e-mailbericht is een service van Mega.[410177-V2JKW]

E. H.

Naar: Mega

15/03/2024

Goedendag,In jullie mail van 7 maart zeggen jullie dat jullie de info van de netbeheerder hebben ontvangen op 18/02/2022. Dit kan ik niet 100% controleren. maar is in de lijn van wat de netbeheerder zegt.De 5 jaar waar u over spreekt vind ik vreemd.Jullie hebben zelf gezegd dat jullie 1 jaar de tijd hebben om deze correctie te doen. (zie mail van 23 febr in de bijlage)Nu zeggen jullie dat jullie 5 jaar hebben?Ik heb dit even uitgezocht en het blijkt dat jullie in jullie mail van 23 februari gelijk hebben.Een distributienetbeheerder mag je nog tot 2 jaar na datum een wijziging van een factuur sturen. Dat kan een jaarafrekening, een eindafrekening of zelfs een tussentijdse factuur zijn. Zoiets heet een "correctiefactuur". Dat is bepaald in het Consumentenakkoord. "Zowel de energieleverancier zelf als de distributienetbeheerder mogen de afrekening corrigeren. De ene heeft daar 1 jaar de tijd voor, de andere 2 jaar.Gelieve dus een creditnota te bezorgen voor jullie facturen.mvg Erik

Mega

Naar: E. H.

15/03/2024

- Typ uw reactie boven deze regel -----------------------------------------------CX Office (NL), 15 mrt 2024 14:23 CETBeste meneer Hollevoet,Bedankt voor uw bericht.Als energieleverancier mogen wij correcties uitvoeren tot 5 jaar na datum van de factuur.Momenteel zijn we nog in onderhandeling met de ombudsdienst hierover.Volgens het Burgerlijk Wetboek artikel 2277 hebben wij als energieleverancier 5 jaar de tijd om facturen te corrigeren.U heeft hiervoor ook een klacht lopen bij de Ombudsdienst voor energie.Gelieve verder alle communicatie via hun laten verlopen.Intussen blijven we beschikbaar voor al je vragen.Bovendien kan je de meestgestelde vragen in onze FAQ raadplegen.We wensen je nog een prettige dag verder.Met vriendelijke groeten,AnnKlantenadviseur **Team** Mega✉ info@mega.be☎ 016 67 60 60 (Ma-Do: 8u30-17u30 and Vr: 8u30-17u)Contacteer ons ![](s:mega1.zendesk.com/attachments/token/dkHvtK0GKQ9yCeJYvq8eEZieY/?name=zendesk-launch-telco-NL.png)* * *Ken je ons **ambassadeur-systeem**?Je kan je **voorschotfacturen en gegevens beheren** via je online **klantenzone** myMega.Wachtwoord vergeten? Klik hier om een nieuw wachtwoord in te stellen.**We hechten veel belang aan de bescherming van je persoonlijke gegevens.** Meer informatie kan je terugvinden in ons privacybeleid.Volg ons nu op **Facebook****Instagram****Twitter**--------------------------------Dit e-mailbericht is een service van Mega.[415N1Z-5LRZJ]


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform