Terug

Afhandeling installatie zonnepanelen

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

W. R.

Naar: Earth bvba

14/11/2022

Beste,Graag hadden we uw tussenkomst gevraagd om de firma Earth BVBA, installateur van onze zonnepanelen, aan te manen de installatie uiteindelijk af te werken en de berokkende schade te vergoeden.Earth bvbaKortrijksesteenweg 3878530 Harelbekeinfo@earth.beWe geven hierbij een historiek van de feiten en communicatie- Op 14/06/2022 worden door een onderaannemer van Earth de zonnepanelen geplaatst op een hellend dak en een plat dak van onze nieuwbouw woning. De werkethiek en professionaliteit van de onderaannemer laat sterk te wensen over (wordt later ook bevestigd door Earth en werken er niet meer mee samen). Zo zouden ze volgens de offerte gebruik maken van een hoogtewerker. Ze hebben een hoogtewerker noch een eigen ladder mee. Ze “lenen” dan maar vanop de werf bij de buren ongevraagd een ladder en vergeten die dan terug te plaatsen.- Ondertussen is een elektrieker van Earth bezig met de plaatsing van de omvormer maar is vlugger klaar dan de onderaannemer. De onderaannemer moet dus de connectie maken met de omvormer.- De onderaannemer heeft grote moeite om de kabels door de wachtbuis op het platte dak te trekken en gaat daarbij nogal driest te werk. Zo knakt de kabel af en sleurt hij zodanig aan de wachtbuis dat hij ongemerkt een scheur in de EPDM dakbedekking veroorzaakt. - Uiteindelijk slaagt hij er na vele uren in de kabel tot bij de omvormer te trekken maar de installatie werkt niet. - Wij melden op 22/06/2022 aan Earth dat de installatie nog steeds niet werkt en dat we ondertussen ook waterinspijpeling vastgesteld hebben in onze keuken. Het water staat in onze keukenkast op de legplanken waardoor de legplanken zwellen van het vocht en het laminaat los komt.- Enkele dagen nadien komt de projectleider van Earth op plaats bezoek. We wijzen hem op de waterinspijpeling en het feit dat de installatie niet werkt. Daarenboven tonen we hem ook dat bepaalde zonnepanelen op het hellend dak scheef zijn geplaatst. De projectleider erkent dit en maant de onderaannemer, die eveneens aanwezig is, aan om dit zo snel mogelijk te verhelpen. Waarom de installatie niet werkt, kan hij op dat moment niet verklaren en belooft zijn elektrieker langs te sturen. Er volgt dan eveneens een lange “speurtocht” hoe het water in onze keukenkast kan gekomen zijn. Deze keukenkast bevindt zich onder het plat dak ter hoogte van de wachtbuis. Aangezien er geen waterleidingen of andere manieren tot waterinspijpeling aan de oorzaak kunnen liggen, kunnen we enkel maar besluiten dat er een lek in het dak is ontstaan bij plaatsing van de zonnepanelen.- Wij schakelen enkele dagen nadien onze dakwerker in en deze vindt inderdaad een lek ter hoogte van de wachtbuis. Na herstelling ervan hebben we geen wateroverlast meer in de keuken. Het staat dus onbetwistbaar vast dat de scheur is veroorzaakt door de onderaannemer. (zie verslag van de dakwerker in bijlage)- Nadien komt de elektrieker van Earth langs om alsnog de installatie te proberen opstarten. Dit lukt niet en hij vermoedt dat de onderaannemer de kabels foutief heeft aangesloten op het dak.- Op 29/06/2022 komt de onderaannemer terug en schakelt de kabels nu correct aan, de installatie werkt. Ook deze keer werkt hij zonder ladder en bereikt ons dak via de stelling en het dak van de buren. Hij probeert de zonnepanelen recht te leggen, maar legt ze enkel verder uit elkaar. Het probleem is dus niet opgelost en hij belooft terug te komen met meer personeel. Quod non.- Ondertussen hebben we contact genomen met onze keukenbouwer voor een offerte om de keukenkast te herstellen. Aangezien de beschadigde legplanken deel uitmaken van de constructie van de kast, kunnen deze niet zomaar vervangen worden en dient de kast op zijn geheel gedemonteerd te worden en van nieuwe vaste legplanken te voorzien. (zie offerte in bijlage).Een periode van mails, telefoons en SMS berichten start om Earth aan te manen volgende zaken in orde te brengen- De keuring van de installatie - Het recht leggen en correct vastleggen van enkele zonnepanelen- De afhandeling van het schadedossier.Uiteindelijk als we op 03/11/2022 per mail Earth nogmaals aanmanen en beloven 50 €/werkdag van hun factuur in te houden tot wanneer alles geregeld is, komt er enig schot in de zaak.Op 09/11/2022 ontvangen wij eindelijk een bevestiging van een keuringsfirma dat de keuring van onze installatie zal uitgevoerd worden op 09/12/2022. Dat is ruim 5 maanden na de installatie.We vrezen echter dat wanneer deze firma zal merken hoe bepaalde panelen niet correct zijn vastgelegd er geen goedkeuring zal volgen. (zie foto’s van de geplaatste klemmen in bijlage)Op 10/11/2022 mailen we nogmaals naar de projectleider van Earth om de ontvangst van de keuringsdatum te bevestigen. We herhalen opnieuw dat we het volledige bedrag van de herstelling van de keukenkast in mindering zullen brengen en 50 €/werkdag tot wanneer de panelen correct zijn geplaatst.We gaan er immers vanuit dat Earth beschikt over een verzekeringspolis die hen indekt voor schade aangebracht tijdens installaties en/of dat ze de schade kunnen verhalen op hun onderaannemer.Mogen wij Test-Aankoop dan ook verzoeken contact op te nemen met Earth bvba om druk te zetten zodat deze zaak zo snel mogelijk afhandelt kan worden?Bij voorbaat dank voor uw medewerking.Met vriendelijke groeten,Liza Servaes, Robeyst Wannes

Berichten (2)

W. R.

Naar: Earth bvba

02/12/2022

Blijkbaar vindt Earth het niet nodig nog te communiceren met de klant. Mails en telefonisch blijven onbeantwoord en zelfs een klachtenbrief via Test Aankoop geeft geen aanleiding tot enige actie. Compleet respectloos. We zullen ons dan maar voorbereiden op een juridische procedure om onze rechten te bekomen.

W. R.

Naar: Earth bvba

09/12/2022

Beste Bart,Vandaag 09/12/2022 heeft eindelijk de keuring van de installatie plaatsgevonden (5 maanden na plaatsing). De keurder miste ook een verslag van Earth maar heeft het dan maar zelf kunnen oplossen (alweer is Earth hier nalatig).Daarenboven merkte de keurder op dat de omvormer te zwak is voor het aantal panelen (12 panelen van 395 Wp = 4.740 Wp) met een omvormer van slechts 3kVA.Dit betekent dat de omvormer constant op zijn hoogste capaciteit moet draaien bij zonnig weer, wat zal leiden tot snellere slijtage en dat 25 jaar vermogensgarantie van de zonnepanelen dus een loze belofte is.Ondertussen hebben we in deze 5 maanden reeds meer dan 1.300 kW terug geïnjecteerd op het net zonder dat we daarvoor van Eneco een vergoeding zullen ontvangen.Daarom dringen wij er op aan dat Earth ons per kerende het keuringsverslag en het gelijkvormigheidsattest bezorgd zodat wij deze gegevens kunnen doorgeven aan Fluvius.Verwijzend naar jouw mail van 2 december 2022 ging je ons in de daaropvolgende week een voorstel sturen omtrent een compensatie voor de waterschade en voor het verlies van de injectievergoeding. Tot op heden is dit terug een loze belofte gebleken.In januari 2023 zouden jullie de panelen komen recht leggen. Dat kan evengoed 1 januari als 31 januari zijn? Hoe sneller dit gebeurt, hoe sneller alles kan afgehandeld worden. We stellen dus als uiterste deadline 20 januari 2023 voor.Opnieuw herhalen wij onze vragen waarop we DRINGEND een antwoord verwachten:- Welke billijke compensatie stelt Earth voor om de geleden waterschade te vergoeden?- Welke billijke compensatie stelt Earth voor om de verloren injectievergoeding te vergoeden?- Als Earth ons 12 panelen van 295 Wp verkoopt, verwachten we ook, als leek ,dat een gelijkwaardige omvormer in de offerte wordt vermeld en geplaatst. Hoe gaan jullie dat probleem oplossen?Uit ervaring weten we dat jullie zelden of nooit snel reageren op onze telefoons en mails. Daarom zullen wij aan de juridische dienst van Test Aankoop vragen dit dossier verder met ons mee op te volgen en desnoods via juridische weg onze rechten laten gelden.Groeten,Robeyst Wannes, Servaes Liza


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform