Terug

Afgelopen 3 jaar facturen obv geschatte waarden

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

C. V.

Naar: FLUVIUS

20/11/2023

Beste,Online factuur bij ENGIE bedraagt € 2274,43. Bij nazicht het blijkt mijn gasverbruik verdubbeld, hetgeen onmogelijk is. Van 6792 KWH naar 14190 KWH. Volgens Fluvius zijn de meterstanden verkeerd gelezen door ENGIE 14190 ipv 1419!! Meer nog FLUVIUS heeft de voorbije 3 jaren afrekeningen gedaan gebaseerd op geschatte waarden. Dus alle eindafrekeningen van de voorbije 3 jaren zijn fout. Inclusief die van dit jaar ! Ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Van FLUVIUS naar ENGIE en terug heen en weer. Uiteindelijk beweert FLUVIUS medewerker dat ze de juiste meterstanden niet hebben dus ook geen aanpassing kunnen doen! Ik moet maar een klacht neerleggen…. Bij deze… Gelieve de meterstanden correct door te geven aan ENGIE en zeker de fout van dit jaar te corrigeren! 14190 ipv 1419.BVD - C.V.

Berichten (8)

FLUVIUS

Naar: C. V.

22/11/2023

BesteKan u ons per kerende uw adres en/of de EAN-code bezorgen?Alvast bedankt.Met vriendelijke groeten,Klachtenbeheer Fluvius s:www.fluvius.be/disclaimer

C. V.

Naar: FLUVIUS

22/11/2023

Herdersstraat 20 bus 10 3630 Maasmechelen

FLUVIUS

Naar: C. V.

28/11/2023

Geachte mevrouw VossenDag ChristineDankuwel voor bevestiging van het correcte adres!Ik heb inmiddels je dossier en verbruiken volledig in kaart gebracht, ik neem de tijd je te informeren wat mijn bevindingen zijn na analyse van je dossier.Belangrijk om te weten:Uit ervaring weten we dat een defecte gasmeter zelfs stilvalt of eerder trager gaat draaien.Een defecte gasmeter zou je in eerste instantie onmiddellijk moeten opmerken door een indringende gasgeur die wijst op een gaslek, dat is bij jou niet het geval.Wat er wel mogelijk is dat een meter in de praktijk soms amper (of geen) verbruik registreert, maar een teveel aan verbruik meten kan dus nooit. Een gasmeter zal namelijk enkel vooruit draaien als er in de balgen binnenin de meter een volume aan aardgas passeert en er dus effectief volume doorgaat, al is dit dan op je binneninstallatie waarvoor jij als netgebruiker zelf verantwoordelijk bent. Zou er een gaslek zijn, dan dien je Fluvius te contacteren voor een dringende controle ter plaatse.Een defecte meter herken je daarom aan het feit dat er geen of te weinig aardgas (in m ³) wordt geteld op het telwerk.Je verbruiksperiode wordt bepaald door de vaste opnamemaand OKTOBER, net voor de start van een winterperiodein de periode van de analoge meter verliep de periode jaarlijks van SEPT/OKT of OKT/NOV - bij een analoge meter mocht de meteropname uitgevoerd worden vanaf 10 kalenderdagen vóór en 10 kalenderdagen na deze opnameperiodevanaf de plaatsing van de digitale meter zal je voortaan stipt afgerekend worden op 01/11 van het jaar, dus nog steeds voor de start van een volledige winterperiode.In deze jaaropname is het logisch dat het grootste of zelfs het gehele gasverbruik gerealiseerd wordt in periode nl. OKT/NOV/DEC + JAN/FEBR/MRT, de herfst- en winterperiode.Gedurende de lente- en zomerperiode zal er zéér weinig tot geen gasverbruik geregistreerd worden.METERVERVANGING dd.08/03/2023 van analoog naar digitaalEr werd voor deze locatie een saneringsproject gestart voor vervanging van alle elektriciteits- en gasmeters binnen het gehele appartementenblok met uitvoeringsdatum 08/03/2023.Bij dergelijke saneringsprojecten wordt er een foto genomen van elke analoge meter.In bijlage bezorg ik je de foto van de analoge gasmeter met meternr. 5935619 waarop duidelijk zichtbaar een index/meterstand van 15.606Ik bezorg je een overzicht van je verbruikenDIGITALE METERANALOGE METERde volledige jaarperiode van 16/11/2022 tem 01/11/2023 is dus de sommatie van het verbruik op je analoge én digitale meter voor een totaalverbruik van 1.312m ³ oftewel 14.910kWh.Bij het analyseren van je verbruiken stel ik vast dat we voor de laatste 2 opnameperiodes geen exacte weergave hebben van het werkelijk verbruik, noch voor elektriciteit noch voor gas.Voor de periodieke jaaropnames 2020/2021 en 2021/2022 werden er dus schattingen uitgevoerd, geheel conform de wettelijke VREG-regelgeving én op basis van historisch verbruik.In bijlage bezorg ik je een brief die jij toegestuurd kreeg ifv de jaaropname 2021/2022 maar waar we bij Fluvius geen reactie op ontvingenBekijk ik de feedback die we kregen ifv het saneringsproject, dan kan ik nergens enige melding terugvinden als zou je analoge gasmeter defect geweest zijn!Ook kan Fluvius als netbeheerder niet inschatten hoe je verbruiksprofiel al dan niet gewijzigd werd in de laatste jaren noch welke verbruikstoepassingen aangesloten zijn op je gasmeter.Als netgebruiker ben en blijf jij steeds verantwoordelijk voor opgave van werkelijke meterstanden en verbruiken om alzo een correct afrekening te ontvangen.CONCLUSIE er kunnen geen grondige reden voorgelegd worden ter discussie van de werking van de meter(s) noch ter verantwoording van een (eventuele) herrekening voor het gas-verbruik.Omdat Fluvius als netbeheerder geen inzicht heeft in je verbruikstoepassingen, noch je verbruiksprofiel, moet ik je toch eerst enkele vragen stellenheb jij je eigen binneninstallatie al eens grondig laten controleren door een erkende installateur? Staat je boiler correct ingesteld?Klopt de instelling van je thermosstaat tov de verdeling over de verschillende warmtebronnen en hun locatie?Of heb je eventueel zelf de test al gedaan door alle toestellen uit te zetten die gas verbruiken en wacht enkele minuten. Vergeet de waakvlam van de boiler niet ook uit te zetten!Controleer vervolgens de meterdraait hij verder, neem dan eerst contact op met een installateur voor een grondige controle op je binneninstallatie, alle gasbuizen en gastoestellen.Staat de meter stil, dan is er niets aan de hand MAAK JE METER SLIMBen jij al op de hoogte van het feit dat jij je digitale meter 'slim' kan maken zodat je duidelijk en dagelijks je verbruik kan analyseren.Als dat niet zo zou zijn, kan dan zeker even naar de volgende links:s:www.fluvius.be/nl/thema/meters-en-meterstanden/digitale-meter/maak-je-meter-slims:maakjemeterslim.be/MIJN FLUVIUSWil jij je energieverbruik (voor zowel elektriciteit als gas) zelf opvolgen, dan kan je dat doen op MIJN FLUVIUS via onderstaande linkHoe kan ik mijn energieverbruik online raadplegen? FluviusBovendien is het belangrijk dat jij als klant inzicht verschaft in je verbruiksprofiel:Voor welke toepassingen maak jij gebruik van aardgas: koken, warm water, verwarming etc.Heb je in de verschillende herfst- winterperiodes je verwarming toch anders gebruikt, heb je de verwarming enkel graden hoger en/of lager gezet?..of andereHet spijt me dat ik vanuit de klachtencommissie geen andere wending kan geven aan je dossier, waardoor je mogelijk verontwaardigd bent omdat ik niet kan tegemoetkomen aan je persoonlijke verwachting.Toch ben ik er van overtuigd dat deze gedetailleerde informatie voldoende duidelijkheid brengt zodat jij je kan verzoenen met dit standpunt.Steeds tot je dienst.Fijne dag verder.Cindy EyckmansDirectie Klantendienst - Actieve klantgerichtheidKlachtencommissieBrusselsesteenweg 199, 9090 Melleklachtencommissie@fluviuswww.fluvius.be s:www.fluvius.be/disclaimer

C. V.

Naar: FLUVIUS

28/12/2023

Dag mevrouw Eyckmans,Hartelijk dank voor uw uiteenzetting.Echter, het kan toch niet zijn omdat er geen meterstanden doorgegeven werden dat er “met de natte vinger” een bedrag wordt opgekleefd? Ik ben het inderdaad nog steeds niet eens met het bedrag van > €2000 en wil dit ook niet betalen omdat mijn verbruik relatief niet gewijzigd is met dat in de voorafgaande jaren.Ik wil u nogmaals verzoeken deze afrekening te vergelijken met de eindafrekening van vorig jaar? Kan u me ook laten weten of er een dag- en nachttarief geldig is voor mijn digitale meter? Rekenend op een herziening van berekening, verblijf ik met vriendelijke groeten, Christine Vossen

C. V.

Naar: FLUVIUS

14/01/2024

Vriendelijke herinnering

FLUVIUS

Naar: C. V.

15/01/2024

BesteIk heb uw melding goed ontvangen.Kan u mij het adres bezorgen waarover uw melding gaat?Ik kan geen opzoeking doen aan de hand van uw klantnummer bij Engie.Alvast bedankt!Met vriendelijke groeten,Kris VermeerschKlachtencommissieBrusselsesteenweg 1999090 Mellewww.fluvius.be s:www.fluvius.be/disclaimer

C. V.

Naar: FLUVIUS

15/01/2024

Herdersstraat 20 bus 10 3630 Maasmechelen

FLUVIUS

Naar: C. V.

15/01/2024

Geacht mevrouw VossenDag ChristineEerst en vooral wens ik je een gelukkig nieuw-jaar vol uiagingen en plezante momenten, heerlijk lachen en fijn samenzijn met dierbaren...en natuurlijk een goede gezondheid!Ik heb net een poging ondernomen om je persoonlijk te contacteren, ter opvolging van je nieuwe berichtgevingen dd.28/12/2023 en dd.14/01/2024.In opvolging van mijn voicemailberocht dat ik je graag zou willen spreken om je vragen concreet te kunnen beantwoorden, neem ik nu toch al de tijd je ook per email te informeren.= In bijlage bezorg ik je het volledige overzicht van je verbruiken op de analoge gasmeter sedert 2016 - alsook de dagverbruik op je digitale gasmeterAls netbeheerder houdt Fluvius zich aan de wettelijke bepalingen van het Technische Reglement van de VREG Technische Reglementen VREGDe periodieke jaaropnames dd.16/11/2021 en dd.16/11/2022 zijn volledig conform deze wettelijke bepalingen!We verwijzen naar de verschillende artikels in dit technisch reglement:oMeteropname Meteropname bij kleinverbruiksmeetinrichtingen Art. 3.3.2 Periodieke meteropnameoRegistratie van gegevens Proces gekoppeld aan et verwerken van meetgegevens §Art. 4.3.22 - Schatting van afname of injectie §Art. 4.3.23 - Schattingsgronden voor afname of injectieDe activatieperiode ifv de periodieke jaaropname is steeds een periode van 14 dagen - indien een netgebruiker niet tijdig op een meteropnamebrief reageert of de netbeheerder kan binnen deze termijn geen toegang krijgen tot de meter, dan wordt er volgens de wettelijke bepalingen een schatting uitgevoerd op basis van de voorgaande (historische) verbruiken.In bijlage bezorg ik je een brief die jij toegestuurd kreeg ifv de jaaropname 2021/2022 maar waar we bij Fluvius geen reactie op ontvingenEnkel indien er een defect aan de gasmeter zelf vastgesteld wordt, zal Fluvius het verbruik herrekenen.De vervanging van de analoge gasmeter werd dd.08/03/2023 uitgevoerd binnen een saneringsproject= In bijlage bezorg ik je de foto van de analoge gasmeter met meternr. 5935619 waarop duidelijk zichtbaar een index/meterstand van 15.606Bekijk ik de feedback die we kregen ifv het saneringsproject, dan kan ik nergens enige melding terugvinden als zou je analoge gasmeter defect geweest zijn!Ook kan Fluvius als netbeheerder niet inschatten hoe je verbruiksprofiel al dan niet gewijzigd werd in de laatste jaren noch welke verbruikstoepassingen aangesloten zijn op je gasmeter, of er al dan niet een defect zou geweest zijn aan je eigenste binneninstallaties.Als netgebruiker ben en blijf jij steeds verantwoordelijk voor opgave van werkelijke meterstanden en verbruiken om alzo een correct afrekening te ontvangen.Als netbeheerder staat Fluvius in voor de meterstanden en verbruiken, deze worden doorgegeven aan de betreffende energieleveranciers.Vanuit Fluvius en onze dienst Klachtencommissie kunnen we niet antwoorden op de inhoudelijke vragen mbt de facturatie door ENGIE, dat is en blijft hun verantwoordelijkheid.Ik begrijp dat met een verwijzing naar de regelgeving je ongenoegen niet is weggenomen.Ondanks mijn begrip voor je frustratie moet ik helaas blijven herhalen dat ik vanuit de klachtencommissie geen andere wending kan geven aan je dossier en het standpunt behouden blijft verbruiken zijn correct en worden niet herrekend.Steeds tot je dienst!Fijne dag verder.Cindy EyckmansDirectie Klantendienst - Actieve klantgerichtheidKlachtencommissieBrusselsesteenweg 199, 9090 Melleklachtencommissie@fluviuswww.fluvius.be s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform