Terug

Afbetaling geweigerd

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Betalingen en terugbetalingen

Klacht

S. V.

Naar: Mega

11/08/2025

zie bijlagen nota: maandelijkse voorschotten werden steeds op tijd betaald 23/03: ik krijg een killer afrekening van Mega en vraag een afbetalingsplan aan (01/04: overstap naar MijnEnergie via groepsaankoop) 01/04: afbetalingsplan goedgekeurd en altijd de aflossingen op tijd betaald 29/05: ontvangst van NOG een extra slotfactuur, betaald op op 4/06 11/06: ik ontvang plots een betalingsherrinnering voor mijn eerste afrekening en een bedrag van 400+€. 15/06: ik stuur een mail naar het opgegeven adres in de mail van 11/06 met de vraag waarom ik plots geen afbetaling meer mag uitvoeren en waar die extra 400€ vandaan komt Op 2/7 heb ik nog steeds geen antwoord en neem ik telefonisch contact op. De 400€ zou een niet betaald voorschot zijn en daarom werd het afbetalingsplan opgeschort. Ik vraag voor welke maand, krijg als antwoord april en vermeld dat ik voor april al een andere leverancier had. Antwoord mega: ja maar de 400€ is van je eindafrekening afgetrokken. Ik antwoord: kijk, als ik dat moet betalen, dan wil ik dat gerust betalen maar ik kan als alleenstaande absoluut niet het volledige bedrag dat jullie in 1 keer eisen in 1 keer betalen. mega antwoordt: geen probleem, we zullen een nieuw afbetalingsplan opstellen Op 14/7 heb ik nog niets gehoord en neem ik zelf nog eens telefonisch contact op uit schrik voor een deurwaarder. Er wordt mij verzekerd aan de telefoon dat het dossier in het systeem zit, ze gewoon veel werk hebben en ik geduld moet hebben. Vandaag, 11/8 krijg ik een mail (deze bijlage kon er niet meer bij) dat mijn afbetalingsplan geweigerd werd omdat ik het vorige afbetalingsplan niet gerespecteerd heb. Bullshit dus. Ik neem direct terug telefonisch contact op en krijg simpelweg te horen dat ik mijn plichten niet vervuld heb en ze geen afbetalingsplan willen aanbieden. Dus de idioten bij mega maken de fout om een voorschotbedrag voor een maand waarop ik al geen klant meer was, af te trekken van een eindafrekening en ik word gestraft? Dit is niet meer menselijk. Ik wil gerust mijn rekening betalen, maar heb aflossingen nodig want ik kan geen 2600Euro ineens neerleggen. Ik verdien zoveel (bijlange) niet eens per maand. Ik vecht en spartel al 20 jaar financieel alleenstaand en heb op bepaalde momenten tot 3 jobs. Als een deurwaarder hier de boel komt leeghalen, dan hoeft het voor mij niet meer en gooi ik mezelf voor de trein. En dan vermeld ik met plezier de absurde rekeningen en onmenselijkheid van Mega in mijn briefje.

Berichten (1)

Bemiddeling door Testaankoop 11 augustus 2025

Mega

Naar: S. V.

13/08/2025

Mega. Same Connectivity. Just Cheaper. Beste mevrouw Vanheste, We hebben jouw klacht via Testaankoop met referentie goed ontvangen. Ik heb voor jou een nieuw afbetalingsplan opgemaakt, de details staan wat verder in deze mail. Ik had graag eerst nog even wat extra uitleg omtrent de voorschotfactuur 1250819211 (zie bijlage) gegeven. Het klopt inderdaad dat je sinds 01/05/2025 geen klant meer bent bij Mega, naar aanleiding van een leverancierswissel. Normaal gezien ontvangen wij de melding van een leverancierswissel minstens 21 dagen voor de effectieve datum van overstap, gezien dit de wettelijke minimumtermijn tussen twee leveranciers is. Wij ontvingen de melding van jouw overstap naar een andere leverancier op 25/04/2025, wat veel te laat is voor een overstap die plaats zou vinden op 01/05/2025. Hoe dit is kunnen gebeuren is mij niet duidelijk gezien wij slechts zulke berichten ontvangen. Jouw nieuwe leverancier en/of netbeheerder Fluvius kan jou hier mogelijks meer informatie over geven. De voorschotfactuur voor de maand mei werd reeds begin april opgemaakt en vervolgens verzonden op 15/04/2025. Aangezien wij op deze datum nog niet wisten dat jij van leverancier ging veranderen is het normaal dat de facturatie nog verder liep. Zoals mijn collega Vera reeds heeft uitgelegd werd deze voorschotfactuur opgenomen in jouw slotfactuur (zie bijlage). Elke opgemaakte voorschotfactuur wordt opgenomen in een afrekening of slotfactuur, of deze factuur nu werd betaald of niet. Indien we de voorschotfactuur voor mei zouden annuleren, wordt het bedrag van deze factuur niet meer in mindering gebracht op de werkelijke kosten van jouw slotfactuur. Jouw slotfactuur zou bijgevolge dan ook een hoger bedrag zijn. De uiteindelijke balans blijft hoe dan ook gewoon hetzelfde waardoor wij de voorschotfactuur van mei dan ook niet meer annuleren. Belangrijk om te weten is dat er geen verbruik wordt aangerekend voor de maand mei. Je betaalt voor het verbruik tot aan jouw leverancierswissel op 01/05/2025, je bent dus geen verbruiken dubbel aan het betalen. Hopelijk is het zo duidelijk voor jou. Zoals aan het begin van deze mail vermeld werd, bevestig ik dat we akkoord gaan met een afbetalingsplan voor de factur(en) 1250819211 2250137807 voor een totaal resterend bedrag van €1954.89. Hieronder kan je het betalingsschema en de voorwaarden terugvinden. Schema voorwaarden: - Totaal bedrag: €1954.89 - Aantal schijven: 9 - 1ste schijf te betalen voor: 15/09/2025 - Laatste schijf te betalen voor: 15/05/2026 De andere schijven zijn steeds te betalen voor de 15de van de maand. Schijf 1: €217.21 Schijf 2: €217.21 Schijf 3: €217.21 Schijf 4: €217.21 Schijf 5: €217.21 Schijf 6: €217.21 Schijf 7: €217.21 Schijf 8: €217.21 Schijf 9: €217.21 Je hebt gekozen om dit afbetalingsplan per overschrijving te betalen. De betalingen kunnen worden uitgevoerd met de volgende gegevens: Power Online NV (Mega) Rue Natalis 2 - 4020 Luik IBAN: BE96 3631 2058 6905 BIC: BBRUBEBB Mededeling: ME825725 Voorwaarden: • Er worden geen aparte facturen opgemaakt voor de schijven die je moet betalen. • Elke creditnota of bedrag in jouw voordeel in je klantendossier zal gebruikt worden op het lopende afbetalingsplan te compenseren. • Het afbetalingsplan zal dan opnieuw opgesteld worden met aangepast te betalen bedragen. Indien je creditnota groter is dan je afbetalingsplan, zal het resterende bedrag teruggestort worden. • Indien een factuur waarvoor je een afbetalingsplan hebt aangevraagd via domiciliëring verloopt is het mogelijk dat de betalingsopdracht reeds lopende is. Je bent echter vrij om deze opdracht te weigeren bij de bank. • Indien een betaling van je afbetalingsplan of een nieuwe opgestelde factuur te laat betaald wordt, zal het afbetalingsplan afgesloten worden. Het openstaande bedrag zal dan verder opgenomen worden in de standaard inningsproces. • Als jouw afbetalingsplan wordt geannuleerd, kan dit niet opnieuw worden opgestart. Jouw openstaande saldo blijft ten alle tijden raadpleegbaar op jouw persoonlijke klantenzone myMega. Intussen blijven we beschikbaar voor al je vragen. Bovendien kan je de meestgestelde vragen in onze FAQ raadplegen. We wensen je nog een prettige dag verder. Met vriendelijke groeten, Joris Team Mega ✉ info@mega.be ☎ 016 67 60 60 (Ma-Do: 8u30-17u30 Vr: 8u30-17u) Contacteer ons Ken je ons ambassadeur-systeem ? Je kan je voorschotfacturen en gegevens beheren via je online klantenzone myMega. Wachtwoord vergeten? Klik hier om een nieuw wachtwoord in te stellen. We hechten veel belang aan de bescherming van je persoonlijke gegevens. Meer informatie kan je terugvinden in ons privacybeleid. Volg ons nu op FacebookInstagramTwitter Power Online SA BE0535.615.192 Rue Natalis, 2 - 4000 Liège [Y7KEYY-PVRGK]


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform