Terug

Abonnementsklachten Dazn

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Contract

Klacht

Z. V.

Naar: DAZN

25/09/2025

Op 23 september 2025 sloot ik een abonnement af bij Dazn, maar dit was een vergissing. Ik wilde graag gebruik maken van de 7 dagen gratis proefperiode om het platform te leren kennen. Onmiddellijk contact opgenomen met de chatservices op de website maar daar gaven ze constant standaard antwoorden over hun contract voorwaarden. We namen per mail contact op met de klanten service en opnieuw hetzelfde probleem, een standaard antwoord. Onderstaande mail werd verzonden naar Dazn. "Hierbij beroep ik mij op mijn wettelijk herroepingsrecht zoals voorzien in artikel VI.47 van het Belgische Wetboek van Economisch Recht. Ik stel vast dat u in uw algemene voorwaarden stelt dat het herroepingsrecht kan vervallen zodra er binnen de bedenktijd gestreamd wordt. Echter, volgens artikel VI.53, 13° WER kan het herroepingsrecht enkel vervallen als aan volgende voorwaarden is voldaan: 1. ik uitdrukkelijk voorafgaand toestemming heb gegeven om de uitvoering van de dienst te laten starten binnen de herroepingstermijn; én 2. ik voorafgaand en afzonderlijk heb erkend dat ik daarmee mijn herroepingsrecht verlies. Ik heb bij mijn inschrijving geen afzonderlijke en expliciete toestemming gegeven noch een aparte erkenning bevestigd. Het enkel opnemen van een clausule in uw algemene voorwaarden volstaat hiervoor wettelijk niet. Om die reden behoud ik mijn recht op herroeping en verzoek ik u: • de overeenkomst te ontbinden, en • het reeds betaalde bedrag van 19,99 EUR binnen 14 dagen terug te betalen via hetzelfde betaalmiddel als waarmee ik de betaling uitvoerde. Indien ik binnen 14 dagen geen bevredigende reactie ontvang, zal ik een klacht indienen bij de FOD Economie / Economische Inspectie en Test-Aankoop, en behoud ik mij het recht voor verdere juridische stappen te ondernemen. Ik zie uw bevestiging en terugbetaling graag spoedig tegemoet." We krijgen als antwoord dat we voor een jaar verbonden zijn aan het contract voor 19,99 EUR per maand. Als we het abonnement willen stopzetten moeten we sowieso voor een jaar betalen. We hebben volgens hun voorwaarden 'afstand gedaan van het herroepingsrecht', maar dit is niet wettelijke gezien we hier geen expliciete toestemming tot gegeven hebben.

Berichten (1)

DAZN

Naar: Z. V.

09/10/2025

Beste mevr. Vanhoucke, Wij verwijzen naar uw bericht dat wij via TestAankoop op 25 september jl. hebben ontvangen, en danken u voor de toelichting bij uw klacht. Wij begrijpen dat u zich had willen registreren voor een proefperiode. Wij wensen evenwel te verduidelijken dat op het ogenblik van uw aankoop (23 september 2025) geen proefperiode meer werd aangeboden, en dat deze promotie bovendien enkel gold voor maandabonnementen. U heeft op dat moment dus een jaarabonnement afgesloten, waarop de proefperiode niet van toepassing was. Het is voor ons niet meteen duidelijk hoe de indruk kon ontstaan dat een proefperiode gold. Daarnaast bevestigen wij dat tijdens het bestelproces uirukkelijk werd vermeld dat het abonnement onmiddellijk van start zou gaan en dat het herroepingsrecht daardoor vervalt. Vooraleer uw aankoop kon worden afgerond, diende u zelf een vakje aan te vinken bij de volgende melding: “Je gaat er uirukkelijk mee akkoord dat je abonnement onmiddellijk van start gaat en bevestigt dat daarmee jouw herroepingsrecht vervalt.” Deze werkwijze stemt overeen met de voorwaarden voorzien in artikel VI.53, 13° van het Wetboek van Economisch Recht. Uw herroepingsrecht is bijgevolg rechtsgeldig komen te vervallen bij het activeren van het abonnement. Wij begrijpen uiteraard dat dit mogelijk niet de ervaring was die u voor ogen had, en het spijt ons te vernemen dat onze klantendienst niet het antwoord heeft kunnen geven dat u verwachtte. Wij hopen hiermee duidelijkheid te bieden en danken u voor uw begrip. Met vriendelijke groet, DAZN Customer Service


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform