Terug

Abonnement door Basic-Fit beëindigd terwijl het lidmaatschap werd bevroren zolang Basic-Fit dicht is

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

H. T.

Naar: Basic-Fit

25/05/2021

Waarom ik klacht indien: Ik ben op 9 oktober 2019 een jaarcontract aangegaan met Basic-Fit. Op 14 maart 2020 sloot Basic-Fit en heb ik geopteerd voor een bevriezing van mijn lidmaatschap/ opschorting van het contract. Op 8 juni 2021 opende Basic-Fit terug en kon ik weer sporten. Op 26 oktober 2021 sloot Basic-Fit en heb ik weer geopteerd voor een bevriezing totdat Basic-Fit weer opengaat. Toen ik vandaag weer wou inloggen met mijn Basic-Fit account om te reserveren voor 9 juni geraakte ik niet ingelogd. Ik kon Basic-Fit nergens telefonisch bereiken en heb dan maar de live-chat geopend op hun site. Een medewerkster liet mij weten dat mijn jaarcontract in januari 2021 automatisch werd beëindigd. Ik zei haar dat dit niet kan omdat mijn contract werd opgeschort totdat Basic-Fit weer openging en ik geen 365 dagen heb kunnen gebruik maken van mijn jaarcontract. Zij meent van wel en beweert dat mijn contract vanzelf is geëindigd in januari en ze geen toestemming hebben gekregen om mijn contract te verlengen. Ik neem geen genoegen met deze uitleg. Er werd mij via e-mail beloofd om mijn lidmaatschap te bevriezen totdat Basic-Fit weer opengaat. Wanneer Basic-Fit eindelijk weer op het punt staat te openen vertelt men mij dat mijn jaarcontract automatisch beëindigd werd terwijl Basic-Fit 78 van de 365 dagen geen prestatie heeft geleverd wegens overmacht. De overeenkomst werd opgeschort in oktober en kan dus niet beëindigd worden wanneer ze niet loopt en niet uitgevoerd wordt. In de algemene voorwaarden staat in artikel 3 1 jaar vast, waarbij de overeenkomst automatisch eindigt. Er staat echter nergens expliciet in gestipuleerd dat het jaarcontract ook van rechtswege wordt beëindigd wanneer het niet kan worden uitgevoerd. Bovendien werd mij op 26 maart, en op 26 oktober respectievelijk, schriftelijk via e-mail bevestigd dat mijn contract werd bevroren totdat de clubs weer open gingen. Basic-Fit heeft in de media ook aangekondigd dat ze contracten met consumenten zal bevriezen wanneer klanten dit wensen en spreekt zichzelf dus meermaals tegen. Ik leid uit deze bevestigingen tot bevriezing af dat Basic-Fit er zich toe verbonden heeft mijn abonnement te laten doorlopen totdat het jaarcontract volledig zal zijn uitgevoerd. Ik heb in het jaar 2019 157 dagen kunnen sporten. In 2020 heb ik 130 dagen kunnen sporten. Dit is in totaal 287 dagen. Mijn contract zou dus pas eind augustus van dit jaar mogen worden beëindigd, en kan helemaal niet in januari beëindigd zijn aangezien Basic-Fit zelf aangeeft het te hebben opgeschort gedurende de 2 lockdowns. Gevolgen: Ik heb geen 365 dagen van het jaarcontract gebruik kunnen maken, en heb recht op compensatie. In mei en in oktober heb ik geopteerd voor een bevriezing van mijn lidmaatschap. Basic-Fit heeft dit eveneens bevestigd en kan dus op geen enkele geoorloofde manier mijn jaarcontract al in januari automatisch hebben stopgezet zolang de levering van hun prestatie was opgeschort. Hetgeen ik aan Basic-Fit vraag:Ik vraag de heropstart van het jaarcontract op 9 juni en de volledige uitvoering van de overeenkomst. Bij ontstentenis hiervan vraag ik een schadevergoeding. Indien Basic-Fit weigert de overeenkomst verder uit te voeren, of mij te compenseren voor de 78 dagen die ik nog van hen te goed heb, zie ik me genoodzaakt om gerechtelijke stappen te ondernemen.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform