Beste dienst Ista, We hebben jullie dienst al verschillende keren tevergeefs gecontacteerd om een oplossing te krijgen voor het abnormaal hoog verbruik voor verwarming van ons appartement (2/3de (MEER DAN 2000 euro) van de variabele kost van het totaal (MINDER DAN 3000 euro) van het gebouw met 6 appartementen) Dit is problematisch voor onze huurders via het sociaal verhuurkantoor. Volgende stappen hebben wij reeds gezet: Vorig jaar werd het probleem al aangekaart, zonder resultaat. Gezien wij pas sinds juli 2019 eigenaar zijn, was de eindrekening nog niet zo groot als nu en hebben we gewoon alles betaald (zonder afrekening naar de huurders). Nu is het echt buiten proportie. 26/12/20: syndicus IGL stuurt jullie mail met vraag om technieker langs te sturen inzake enorm hoog verbruik van ons appartement. 8/01/21: Jullie antwoorden dat er geen anomalieën zijn, gezien jullie de index zonder probleem op afstand doorkrijgen. 11/02/21: Ik bel jullie op nadat wij de rekening gekregen hebben. Er wordt ticket gemaakt en ik zou gecontacteerd worden binnen de 10 dagen (hetgeen niet gebeurd is).17/02/21: uitgebreide mail naar ISTA (contact@ista.be) Beste, Ik heb vorige week (en vorig jaar trouwens ook al) reeds gebeld naar jullie diensten om te melden dat het verbruik van de verwarming 2019-2020 in ons appartement abnormaal hoog is. Er werd een ticket aangemaakt en men zou mij hercontacteren binnen de 10 dagen. Maar gezien de syndicus het probleem reeds eerder gemeld heeft en dit gewoon afgewimpeld werd (zie onderstaande mail), deze vraag via mail om dit dringend dieper te onderzoeken. Het verbruik is dus abnormaal hoog, namelijk meer dan 2/3de van de totale verwarmingskost van het gebouw (2062.94 van 2999.77 euro), terwijl er zelfs maar 3 chauffages gebruikt worden (1 in de living, 1 in de badkamer en 1 in de slaapkamer, in de keuken wordt de verwarming dus zelfs niet gebruikt om het verbruik te beperken). Dit is problematisch voor onze huurders (via sociaal verhuurkantoor). Dit probleem is niet nieuw. Ook de vorige eigenaar kreeg van die abnormaal hoge afrekeningen. Er werd toen bij ISTA gezegd dat ‘oude mensen de verwarming gewoon permanent erg hoog zetten’. We hadden gehoopt dat het plaatsen van nieuwe ramen met hoogrendementsbeglazing ervoor zou zorgen dat er minder verbruik is. Blijkbaar heeft dat geen effect gehad. Het lijkt ons totaal onwaarschijnlijk dat de huurders 2/3de van de verwarming van het hele gebouw verbruikt hebben en dat de verwarmingskost van dat appartement steeds zo hoog is ongeacht wie er woont. Jullie eerdere reactie: Wat de index van de living van het appartement 0002 / GVL Links betreft, zien wij geen anomalieën. => Normaal? 2/3de van totale kost van 6 appartementen, ongeacht wie bewoners zijn- kleinste appartement (1 slaapkamer tgo 5 appartementen met 2 slaapkamers). Wij krijgen de index op afstand zonder probleem. => aflezen lijkt niet het probleem. Afstelling wel. In bijlage vindt u de maandelijkse indexen voor de periodes 2019 en 2020. Deze zijn beschikbaar op de webportal, samen met de grafieken.Er is een sterke verbruik tussen december 2019 en maart 2020=> lijkt logisch, zal bij iedereen zo zijn, maar is duidelijk niet in proportie. De index kan nagekeken worden door de bewoner : hij moet op de knop van de teller duwen en de index met de klein ‘2I’ lezen (huidige meterstand). => aflezen lijkt niet het probleem. Afstelling wel. Probleem: Wij veronderstellen dat er geen probleem is bij het aflezen van de indexen op afstand. Er lijkt een probleem te zijn bij de afstelling van de meters. Dit moet dringend gecontroleerd worden in alle appartementen. Indien jullie die afstellingen van de verschillende chauffages ook op afstand kunnen aflezen, graag reeds doorgeven. Timing:Op 25/02/21 is er algemene vergadering voor het goedkeuren van de rekeningen. Uiteraard hebben de bewoners van de 5 andere appartementen geen probleem met de verwarmingskost, gezien zij samen MINDER DAN 1000 euro verwarmingskost hebben tgo wij MEER DAN 2000 euro. Graag dus voor 25/02/21 resultaat van onderzoek. 22/02/21: Mail naar ISTA om dringend reactie te krijgen, gezien 25/02/21 algemene vergadering is voor oa de goedkeuring van de rekeningen. Vraag wanneer controle, herberekening en herafstelling mogelijk is. 25/02/21 Algemene vergadering. Uitstel van goedkeuring van de rekeningen in afwachting van snelle uitklaring van het probleem. 25/02/21: Huidige klacht