Terug

aanvraag tot terugbetaling van het voorschot

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. V.

Naar: Mobilae (Practicomfort)

15/05/2024

Beste,Na op facebook een toets te hebben ingedrukt op een reclamespot van jullie bedrijf die vroeg of ik geïnteresseerd was in het verkrijgen van een folder, ben ik door jullie bedrijf telefonisch gecontacteerd. Dit telefoontje was voor mij reeds te invasief. Ik had om een folder gevraagd en niet om een telefoongesprek. Het telefoongesprek werd omgetoverd in een afspraak. Die afspraak hield het bezoek aan huis in van twee adviseurs die mij de folder zouden brengen en die mij, aan de hand van driedimensionale computerbeelden, zouden tonen wat een mogelijke installatie van een badkuip voor senioren zou betekenen. Uit beleefdheid heb ik toegezegd, terwijl ik eigenlijk enkel een folder wou die ik in mijn ééntje en zonder haast zou kunnen bestuderen.Toen de adviseurs bij mij thuis waren, bleken het geen adviseurs, maar verkopers te zijn. Ik heb getracht om hen duidelijk te maken dat ik nog niet klaar was, dat ik van plan was om pas binnen enkele maanden te beslissen, en dat ik dit eerst allemaal grondig moest onderzoeken en het met mijn omgeving (man en kinderen) moest bespreken. De adviseurs/verkopers wezen mij er meteen op dat de prijzen zouden stijgen. Toen ik toch nog aandrong op het uitstellen van mijn beslissing, begonnen ze telefoontjes te plegen met jullie bedrijf en deden ze me geloven dat er zich plots een buitenkans voordeed waar ik binnen het halfuur op moest reageren. Toen ik toch nog verkoos de hele zaak met mijn man en kinderen te bespreken, suggereerden de adviseurs/verkopers dat die het mij weleens kwalijk zouden kunnen nemen dat ik die buitenkans niet gegrepen zou hebben.Ten einde raad, heb ik getekend en betaald, ook om de heren uiteindelijk te zien vertrekken.Het voorschot dat ik betaald heb (3450 euro) is voor mij een aanzienlijke som en ook ongeveer al mijn spaargeld (net teruggetrokken van de belasting).Toen de heren buiten waren, besefte ik dat ik me psychologisch lelijk had laten manipuleren. Ik heb dan ook de volgende dag gebeld om alles stop te zetten en om mijn voorschot terug te vragen. Jullie bedrijf beweert echter dat ik me niet kan beroepen op intrekking van mijn beslissing. Dat herroepingsrecht van 14 dagen zou, volgens jullie niet geldig zijn voor producten op maat. Toch heb ik hier mijn bedenkingen en wel om drie redenen:1) de buitenkans die me werd aangeboden was een geannuleerde badkuip (precies dezelfde als die die mij voorgesteld werd). Dus is die badkuip niet voor mij op maat gemaakt!2) jullie antwoord dat de omkadering (kraan glazen deur, acrylmuur,...) op maat is, lijkt me ook absoluut onterecht, omdat die elementen niets specifieks voorstellen, tenzij eventueel de maten, maar vermits er nog geen sprake kan zijn van vervaardiging, is er niets onherroepelijks besteld of gereserveerd of vastgelegd. Al wat hierbij komt kijken (als het hele proces al aan de gang werd gebracht, wat ik ten zeerste betwijfel) zijn onderdelen die zonder enig probleem kunnen heringezet worden zonder enig geldverlies.En een derde opmerking in dit verband is het feit dat de adviseurs/verkopers mij op voorhand hadden moeten wijzen op het feit dat een product op maat (als het dan al zo beschouwd wordt) nier herroepen kan worden en dat mijn handtekening en mijn betaling in dat geval onherroepeijk zouden zijn.Ik beschouw mij dus als gemanipuleerd door de marketingspraktijken van jullie bedrijf en door de opdringerige beïnvloedingsmanoeuvres van jullie adviseurs/verkopers.Dit gezegd zijnde, vraag ik om de annulatie van mijn bestelling en om de terugbetaling van mijn voorschot ten bedrage van 3450 euro (30% van het totaal bedrag).


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform