Terug

Aanslepende klacht herstelling Mercedes V klasse en Sprinter model 2019 na 1,5j nog niet opgelost

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

R. D.

Naar: Mercedes-Benz Belgium Luxembourg

14/02/2019

Geachte,hieronder een overzicht van de klachten die ik in november naar de klantendienst van Mercedes heb gestuurd.Ondertussen is de Mercedes V in totaal 7x naar de garage geweest in totaal liefst 12 weken en is het probleem nog altijd niet opgelost. De Sprinter is nu al 6 dagen naar de garage geweest met een waslijst aan problemen en hiervan is ook nog altijd geen enkel punt opgelost. Voor deze voertuigen heb ik 4 ander Sprinters gehad en 2x een C klasse. Met geen enkel van deze voertuigen heb ik ook maar ooit een probleem gehad. Geachte heer Maene, Het gaat om volgende voertuigen:Sprinter WDB9076331P029620 nr. plaat 1-VCZ-777 inschrijving 28/09/2018V-klasse WDF44781313312277 nr.plaat 1-SKN-938 inschrijving 14/06/2017 Beide voertuigen zijn bij Truck Center Antwerpen aangekocht. De V heeft sinds het begin een probleem met de ophanging, volgens mij een schokbreker. Er is een enorm gerammel hoorbaar bij het rijden over kasseien.De wagen is ondertussen al 5x binnen geweest om dit probleem op te lossen. Eerste keer dacht men aan een te hoge bandendruk en heeft men enkel deze verlaagd, zonder resultaat. De tweede keer is men er effectief mee over kasseien gaan rijden en heeft de hoofdtechnieker me zelf gezegd dat het inderdaad een abnormaal geluid is dat hij nog nooit eerder heeft meegemaakt.Toen probeerde men mij echter wijs te maken dat het aan de man lag die de wagen gewrapped heeft. Deze zou volgens hem de voorbumper hebben gedemonteerd en deze niet correct terug gemonteerd. Deze man wist me echter te zeggen dat de voorbumper zeker niet gedemonteerd was, enkel de twee uiterste hoeken (met dubbele chrome strip) wel.Ik ben dan zoals gevraagd door Truck center bij deze man terug langsgeweest om te checken dat hier zeker niks meer zou los hangen (wat blijkbaar ook niet het geval was). De wrapper had ook voorgesteld om in aanwezigheid van een expert samen de voorbumper te demonteren om aan te tonen dat hij deze zeker niet heeft los gehad. Tevens was hij bereid om een demo op een gelijkaardige wagen te doen om aan te tonen dat hij dit wel degelijk kan zonder demontage.Dan begon de hoofdtechnieker ook nog te zagen dat er geen originele banden en velgen onder stonden en dat dat ook wel een reden kon zijn. Op dat moment begon ik wel lichtjes te koken..Het waren inderdaad winterbanden met een kleinere velg en dus dikker profiel banden (volledig volgens de norm zoals op deze wagen mag) Met deze combinatie was het gerammel natuurlijk zelfs iets minder juist door de dikkere band….Uiteindelijk heeft men mij terug gecontacteerd om een afspraak te maken voor het voertuig definitief te herstellen. In samenspraak hadden we dan ook afgesproken om de wagen een volledige week binnen te doen om zeker te zijn dat deze klaar zou zijn. Na die week was het echter nog altijd niet opgelost. De ene keer was het omdat de hoofdtechnieker onverwacht afwezig was, een andere uitleg was dat hij in opleiding was…. Ondertussen was de wagen al 3x bij truck center binnen geweest en stonden we nog geen stap verder.De wagen had op nog twee andere plaatsen een rammellend geluid, dit had men de tweede keer wel opgelost. Verder hebben we ook al sinds het begin last met de verwarming, deze blaast tot de bedrijfstemperatuur van de motor veel te warme lucht in het interieur. We moeten de instelling in het begin van elke rit dan ook verlagen naar 17-18°c en nadien als de motor op temperatuur is terug verhogen naar +/- 21°. Ook dit probleem is tot op heden nog niet opgelost. In samenspraak met mijn verkoper Patrick De Block hebben we uiteindelijk beslist om de wagen nadien bij VDC in Wuustwezel binnen te doen. Daar is de V-klasse dan ondertussen ook al 2x binnen geweest, eerst een volledige week en nadien nog eens 3 dagen. Ook daar heeft men het geluid duidelijk kunnen waarnemen en heeft men al van alles geprobeerd om het op te sporen. Ik moet zeggen dat men daar wel veel klantvriendelijker is. Het probleem is echter dat men niet zomaar zelf mag beslissen om bepaalde onderdelen te vervangen en eerst in samenspraak met een bepaalde dienst moet overleggen. Ook kunnen zij telkens slechts voor maximaal 3 dagen een vervangwagen voorzien. Nu heb ik vorige week Patrick nog aan de lijn gehad om alle problemen te bespreken. Ik heb hem gezegd dat ik het ondertussen kotsbeu ben om op en neer naar de garage te rijden, de wagen is ondertussen bijna 1,5j oud en het probleem is nog altijd niet opgelost. Ik wil de wagen nog 1x brengen en kom hem pas halen als de problemen zijn opgelost, zolang verwacht ik een gelijkaardige vervangwagen te krijgen, ook al duurt het een maand, het kan me niet schelen. Patrick heeft me beloofd dat hij daar ook voor zou zorgen. Ik moet zeggen dat Patrick wel altijd veel moeite heeft gedaan om mij verder te helpen, de V heeft door omstandigheden een aantal weken vast gestaan in Zeebrugge. Toen heeft Patrick een vervangwagen geregeld. Ook de Sprinter die ik in februari had besteld was eerst in begin juli beloofd (er was reeds een productiedatum 30/06) daarom had ik mijn vorige Sprinter reeds een paar weken eerder verkocht. Kort nadien kreeg ik echter tot 3x toe het bericht dat de productie was uitgesteld. En zoals u kunt zien was de wagen uiteindelijk pas 28/09 geleverd. Ook deze periode heeft Patrick voor een vervangwegen gezorgd! Bij aankomst thuis kwam ik erachter dat er blijkbaar lichte lakschade was aan de grill. Dit heb ik dan ook onmiddellijk per mail met een foto doorgestuurd. Uiteindelijk heb ik na lang wachten op 7-11 antwoord gekregen via Marc Van Assche dat de wagen bij mijn carrossier hersteld mag worden. Dit aangezien er met de inrichting ook lichte schade is toegebracht aan de kast. En de wagen daarvoor sowieso al daar binnen moet. Er was beloofd mijn carrossier een bestelbon te bezorgen, deze had hij eind vorige week echter nog steeds niet aangekregen. ( heb Marc op 12-11 reeds een tweede keer gevraagd de bestelbon te bezorgen).Wat ik ook onmiddellijk had opgemerkt is dat de 90° begrenzers op de achterdeuren van de nieuwe Sprinter mankeerde. Dit kan tot levensgevaarlijke situaties leiden. Als men langs een drukke baan geparkeerd staat kunnen de deuren gewoon 180° openwaaien en worden afgerukt door een voorbijrijdend voertuig. De opmerking van Johan Helsen Truck Center was niet verkrijgbaar voor de nieuwe Sprinter. Bij VDC heb ik echter direct een set van het vorige model meegekregen! Kort nadat ik de Sprinter eindelijk had, begon deze abnormaal krakende geluiden te maken bij het achteruit parkeren of manouvreren. Het leek telkens een hels lawaai uit de versnellingsbak. Na de tweede keer had ik door dat het telkens in combinatie met de linker dodehoek sensor was. Na drie keer is de wagen een dag bij VDC binnen geweest, echter geen foutmeldingen te zien. Wel de dodehoeksensor opnieuw afgesteld. Op weg naar huis moest ik nog ergens file parkeren en had de wagen het opnieuw. Dan is hij nog eens naar VDC gebracht voor 3 dagen. Men heeft het daar dan gelukkig ook kunnen simuleren en bleek het een geluid te zijn van de ABS die ongewild tussenkwam. Na nogmaals een hoop bijregelingen heb ik dit probleem tot nu toe niet meer voorgehad.De dagen nadien volgde het een probleem na het ander:De radio valt te pas en te onpas voor een aantal seconden uit. In het begin zelfs om de paar minuten. Laatste dagen valt het wel weer mee.De verwarming heeft exact hetzelfde probleem als de V. Deze blaast tot de bedrijfstemperatuur van de motor veel te warme lucht in het interieur. We moeten de instelling in het begin van elke rit dan ook verlagen naar 17-18°c en nadien als de motor op temperatuur is terug verhogen naar +/- 21°Twee dagen na elkaar heb ik het voorgehad dat de verwarming totaal niet meer werkte (zelfs op 27° kwam er enkel koude lucht uit) , ik dacht: Ik probeer de airco eens aan en uit te zetten. Dit had ik beter niet gedaan want die was zelfs niet meer uit te schakelen.Vorige week reageerde de pro command totaal niet meer op het commando Mercedes, meermaals geprobeerd ( hiervan heb ik bewijs op de dashcam met geluid).Ook is de dodehoeksensor links nog altijd overgevoelig. Deze gaat constant in alarm en geeft zelfs obstakels bij het naar links draaien als er in de verste verte niks te zien is (dit heb ik meermaals vastgelegd op de dashcam)Voor de Pro connect app in werking te krijgen heb ik ook meermaals moeten mailen tot er uiteindelijk eind vorige week een specialist ter zake gebeld heeft om het probleem op te lossen. Ik begrijp heel goed dat al deze problemen bij de Sprinter zeer moeilijk op te sporen zijn, zeker omdat ze maar af en toe voorkomen (buiten het probleem met de verwarming en de dodehoeksensor) daarom kan de schuld ook niet bij de garage gelegd worden. Het grootste probleem is echter dat ik de wagen telkens moet missen als deze binnen moet voor herstelling. Aangezien dat de wagen volledig op maat is ingericht en er honderden onderdelen inzitten is het onmogelijk om dit telkens over te laden. Daarom eis ik dan ook een schadevergoeding voor alle dagen dat deze wagen nog binnen zal moeten voor herstelling. Ik kan dan namelijk telkens niet gaan werken. En verlies daardoor natuurlijk mijn inkomsten. Ik heb dit ook reeds bij mijn verzekeringsagent aangekaart, daarom staan zij ook in kopie. Zij zal het dossier ook doorgeven om een correcte compensatie te kunnen bekomen. Als u wilt, kan ik u ook nog tientallen mails bezorgen als bewijs van alle communicatie i.v.m. de vernoemde problemen. Ik heb alles daarvan bijgehouden. In het verleden heb ik reeds vier Sprinters gehad en twee C-klasse. Een keer een kapot contactslot van de C moeten laten vervangen (op 1 dag opgelost) verder nooit ook maar een probleem gehad en nu niks dan problemen. Ik heb al dik spijt van mijn aankopen en het zal ook de laatste keer zijn dat het een Mercedes is. Ze zijn mijn vertrouwen helemaal kwijt. Ik ben benieuwd hoe jullie de zaak verder zullen afhandelen. Met vriendelijke groeten,


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform