Terug

Aanrekening gas voor periode dat gasmeter defect was

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

E. V.

Naar: FLUVIUS

19/01/2020

Beste Test-Aankoop,Begin 2019 ontdekten we dat onze gasmeter defect was - op zich al vreemd dat ze dat niet bij de toeleverancier kunnen detecteren.We hebben dit direct gemeld en iemand van Fluvius is de meter komen vervangen (maar niet uitgelezen) - hij zei dat we op het eind van het jaar een afrekening zouden krijgen voor de periode waarin de meter defect was. Die hebben we dan begin januari gekregen, maar het bedrag van de 2 facturen is exuberant hoog. Fluvius rekent voor een periode van 2 jaar (blijkbaar moet de meter al 2 jaar kapot geweest zijn) een bedrag van maar liefst bijna € 100,00 per maand voor gas. Op zich vreemd, want sinds maart 2019 hebben we een nieuwe meter en betalen we € 100,00 voorschot voor gas én elektriciteit - terwijl we voor die periode een terugbetaling krijgen op ons voorschot, dus onmogelijk dat we € 100,00 gas verbruikt hebben per maand in de periode waarin de meter kapot was.De uitleg van Fluvius is bijzonder kort:Onze berekening klopt.Wij hebben nooit beweerd dat hun berekening niet klopt, we beweren enkel dat hun berekening totaal niet realistisch is. Het antwoord van Fluvius toont aan dat het bedrijf mijlenver van hun klanten staat en totaal geen rekening houdt met de (terechte) klachten of opmerkingen van een modaal gezin, dat in geen geval bereid is om meer dan € 2000,00 te betalen aan 'achterstallige' facturen. Er wordt dus in geen geval oplossingsgericht gedacht, de klant heeft gewoon ongelijk.Samengevat - we begrijpen absoluut dat er een bedrag moet betaald worden voor het gasverbruik in die periode (terwijl het eigenlijk aan de maatschappij is om dit vroeger te detecteren), maar wij zijn absoluut niet bereid om dit onrealistische bedrag te betalen, daarom hebben we de facturen betwist en dienen we ook via test aankoop klacht in, omdat we bij Fluvius geen gehoor krijgen en vrezen dat dit, door hun onwelwillendheid om samen naar een oplossing te zoeken, niet tot een goed einde zal komen.We willen gewoon samenwerken aan een correcte, betaalbare oplossing voor dit probleem.Alvast bedankt! Mochten jullie meer documenten nodig hebben, kunnen jullie ons via mail of telefoon bereiken!

Berichten (1)

FLUVIUS

Naar: E. V.

22/01/2020

BesteNa onderzoek kan ik u hierover het volgende meedelen:In eerste instantie bezorg ik u in bijlage kopie van het antwoord dat de klant gisteren mocht ontvangen van Fluvius, n.a.v. de oorspronkelijke klacht met referentie 1000120285.Dit antwoord omvat de uitleg over hoe de berekening werd uitgevoerd.Ikzelf kom tot volgende vaststellingen bij nazicht van het dossier:N.a.v. het defect dat werd vastgesteld aan de gasteller (m.n. het telwerk van de gasmeter was geblokkeerd, er werd dus wel gas verbruikt, maat dit werd niet geregistreerd op de meter), werd een herberekening doorgevoerd voor de voorbije 2 jaar. Deze rechtzettingstermijn is bepaald in het Technisch Reglement van de VREG.Hieronder vindt u een overzicht van het aangepaste verbruik in tabelvorm. Het aangepaste verbruik werd aangeduid in hetgeel. Het verbruik in de periode 04/03/2019 - 06/12/2019 werd als basis voor de herberekening gebruikt en betreft het verbruik op de nieuwe, correct werkende teller.Oorspronkelijk werd voor de ganse periode 15/03/2017 - 04/03/2019 0 kWh aardgas aangerekend.staratumeinddatumwaardeaantal dagenwaarde/GdagGD04/03/201906/12/20191170427710,71109327/01/201904/03/201939433610,7136714/02/201827/01/20192048734710,71191215/03/201714/02/20181906833610,711780Het aardgasverbruik wordt vergeleken op basis van de waarde per graaddag aangezien deze parameter rekening houdt met de buitentemperatuur.Op basis van deze vergelijking stel ik vast dat het aangepaste verbruik in lijn ligt met het huidige verbruik op de nieuwe teller.Zoals de klant aangeeft, betreft de huidige verbruiksperiode geen volledig jaar, maar wel 9 maanden. Naar mijn inziens is dit echter niet in het nadeel van de klant. Indien het verbruik op basis van een volledig jaar zou herbekeken worden, dan zou er rekening worden gehouden met 3 bijkomende koudere maanden, nl. van 7/12/2019 tot 04/03/2020.Aangezien net in de koudere maanden meer aardgas wordt verbruikt voor de verwarming van de woning dan t.o.v. in de warmere lente- en zomermaanden, ben ik van oordeel dat hierdoor zelfs nog meer verbruik zou worden aangerekend voor de klant. Ik vind dan ook dat de betrokken dienst van Fluvius de rechtzetting correct heeft doorgevoerd.Ik begrijp dat de klant hierdoor correctiefacturen van zijn leverancier heeft ontvangen waarop hij niet gerekend had, echter werd hier de reglementering opgevolgd en bijgevolg kan ik hier geen andere wending aan geven vanuit mijn dienst.De klant heeft uiteindelijk ook wel het voordeel gehad dat hij voor de verbruiksperiode 01/06/2015 (sinds die datum staat het leveringscontract op naam van de klant) - 15/03/2017 gas heeft verbruikt, maar hiervoor werd niets aangerekend. Uiteraard begrijp ik ook hier dat de klant dit niet als een voordeel ervaart.Ik kan de klant enkel aanraden om een betaalplan aan te vragen bij zijn leverancier.Ik vertrouw erop u hiermee voldoende gea¯nformeerd te hebben.Met vriendelijke groeten,Els ScheirlinckKlantenservice - Marketing StrategiePostbus 609090 MelleTel: 0800 6 00 01Fax: 09 263 43 34www.fluvius.be s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform