Geachte,
Ik wens een klacht in te dienen over de afhandeling van een garantiegeval betreffende een elektrische fiets die ik op [01/06/2025] heb gekocht via de website van Decathlon België. De verkoper op het platform was “Shoppen voor Iedereen”, een externe verkoper.
Na ongeveer vijf maanden normaal gebruik is de fiets plots defect geraakt (geen elektrische ondersteuning meer). Ik heb hierover contact opgenomen met Decathlon, die mij hebben doorverwezen naar de externe verkoper.
De verkoper heeft mij vervolgens via WhatsApp gecontacteerd en gevraagd om een video van het probleem te bezorgen, wat ik ook heb gedaan. Nadien vroegen zij mij echter om zelf een elektriciteitsmeter aan te schaffen (kost ±100 euro) om verdere metingen uit te voeren.
Ik vind dit onaanvaardbaar. Volgens de Europese en Belgische wetgeving (artikelen 1649bis–1649octies van het Burgerlijk Wetboek) heb ik als consument recht op een kosteloze herstelling, vervanging of terugbetaling binnen de wettelijke garantieperiode van twee jaar. Het is niet aan mij om bijkomende kosten te maken of technische metingen uit te voeren.
Ik verzoek daarom:
Dat de verkoper of Decathlon het product op correcte wijze laat onderzoeken, op hun kosten;
En dat een gepaste oplossing wordt geboden (herstelling, vervanging of terugbetaling).
Ik voeg hierbij:
Aankoopbewijs / factuur;
Communicatie met Decathlon en de verkoper;
Video van het defect (indien relevant).
Ik vraag dat Test Aankoop deze zaak onderzoekt en tussenkomt voor een correcte toepassing van de garantie.
Met vriendelijke groet,