Terug

“Opleiding stopgezet zonder uitleg of terugbetaling”

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. D.

Naar: Beauty and Medical Academy

08/06/2025

Geachte medewerkers van Test Aankoop, Mijn naam is Ara Darbarzin en ik richt mij tot u met een formele en uitgebreide klacht tegen Beauty and Medical Academy, in verband met de opleiding ‘Schoonheidsspecialiste’ die ik daar volgde en waarvoor ik volledig heb betaald. Wat volgt is een reconstructie van de situatie die volgens mij neerkomt op misleiding en wanpraktijk. Ik schreef mij via hun website in voor de opleiding met startdatum op 12 februari 2025, locatie Gent. De inschrijving gebeurde online en werd bevestigd per e-mail, inclusief betaalinstructies. Ik voltooide de betaling correct en ontving een bevestiging van inschrijving met de vermelding dat ik “enkele dagen voor de start een uitgebreide infomail” zou ontvangen. Die infomail is nooit aangekomen. De opleiding waarvoor ik betaald heb, werd in hun communicatie en e-mails zeer duidelijk omschreven als een praktijkgerichte opleiding. In een e-mail van 30 januari 2025 schrijft hun opleidingscoach letterlijk: “Tijdens de lessen ligt de nadruk op de praktijk, zodat je direct kunt ervaren hoe de behandelingen aanvoelen en waar je op moet letten. Onze studenten werken zowel met elkaar als op modellen, wat de lessen afwisselend en leuk maakt.” Het is dus onbetwistbaar dat het hier gaat om een opleiding die niet zomaar online vervangen kan worden zonder ernstige kwaliteitsvermindering. Desondanks zijn de lessen na aanvang plots volledig stopgezet, zonder enige vorm van schriftelijke verwittiging, uitleg of communicatie. Ik heb meerdere keren geprobeerd contact op te nemen via e-mail, zonder enige reactie. Enkel telefonisch werd vaag gezegd dat “een deel van de opleiding misschien online zou doorgaan”, maar hierover is niets schriftelijk bevestigd. Er werd ook nooit enige planning of inhoud gedeeld. Daar komt nog bij dat ik ook betaald heb voor het huren van materiaal, dat uitsluitend ter plaatse gebruikt kon worden, maar dat wegens het wegvallen van de fysieke lessen nauwelijks of niet benut kon worden. Deze gang van zaken is voor mij als consument niet alleen onaanvaardbaar, maar ook juridisch zeer bedenkelijk. Er is naar mijn mening sprake van: Wanprestatie Misleiding bij inschrijving Onvoldoende of ontbrekende dienstverlening Structureel gebrek aan communicatie Ik wend mij tot Test Aankoop met de volgende verzoeken: Onderzoek de handelspraktijken van deze instelling. Help mij bij het eisen van een volledige terugbetaling van het inschrijvingsgeld én de materiaalkosten. Evalueer of hier sprake is van structureel bedrog bij andere cursisten, zodat bredere maatregelen kunnen worden genomen. Ik ben in het bezit van de bevestigingsmail, betalingsbewijs, communicatiegeschiedenis, en de e-mails waarin het praktijkgerichte karakter expliciet wordt bevestigd. Ik bezorg u deze uiteraard graag indien gewenst. Ik dank u oprecht voor uw aandacht en tussenkomst in dit dossier.

Bemiddeling door Testaankoop 20 juni 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform