Ik stel nu pas vast dat Ethias mijn ambulante zorgverzekering onterecht heeft laten ingaan op 01/04/2024, naar aanleiding van de nota’s op het terugbetalingsdocument dat ik ontving na het indienen van orthodontische kosten. Uit die nota’s blijkt dat Ethias mij beschouwt als een “laattijdig aangesloten” verzekerde en daarom slechts het progressieve subplafond (€250/€500) toepast.
Dit klopt niet.
Mijn volledige aansluitingsdocumenten zijn per mail aan Ethias bezorgd op 07/02/2024, ruimschoots vóór de contractuele deadline van 31/03/2024 om in aanmerking te komen voor het volledige jaarlijkse plafond van €1.250. Zelfs indien Ethias om administratieve redenen de ingangsdatum niet op 07/02 wilde zetten, lag een logische ingangsdatum op 01/03/2024 voor de hand — in geen geval 01/04/2024.
Door mijn aansluiting toch pas op 01/04 te laten ingaan, creëert Ethias een situatie waarin ik nu onnodig financieel nadeel lijd en aanzienlijk minder terugbetaling ontvang voor orthodontie, volledig in strijd met de voorwaarden en met de feitelijke datum van indiening. De gekozen ingangsdatum maakt de indruk dat men dit bewust heeft uitgespeeld in hun voordeel en niet te goeder trouw heeft gehandeld.
Ik vraag dat Test Aankoop tussenkomt om:
Ethias te verplichten mijn juiste aansluitingsdatum te erkennen, namelijk de effectieve ontvangstdatum 07/02/2024, of minstens de eerstvolgende correcte ingangsdatum 01/03/2024.
De herberekening van mijn dossier te eisen volgens het volledige jaarlijkse plafond van €1.250, zoals contractueel voorzien voor tijdige aansluitingen.
Deze werkwijze nader te onderzoeken, aangezien dit niet strookt met correcte en transparante verzekeringspraktijken.