Dossier

Betrouwbaarheid van vaatwasmachines

01 juli 2019
Betrouwbaarheid

01 juli 2019

Toestellen zoals een vaatwasmachine hebben we bijna dagelijks nodig. Een defect komt dan ook altijd ongelegen. Gebaseerd op de ervaringen van de gebruikers zelf, zochten we naar de betrouwbaarste merken en de vaakst voorkomende problemen.

Zoals elk jaar hebben we, in samenwerking met andere consumentenorganisaties in Italië, Spanje, Portugal en Frankrijk, onze grote enquête gehouden. In het totaal hebben meer dan 33 000 consumenten aangegeven hoe tevreden ze zijn over alle toestellen die ze in huis hebben. En daarnaast kunnen we beoordelen hoe betrouwbaar die toestellen zijn, op basis van hun levensduur en de problemen waarmee ze al te kampen hadden.

Op basis van dit grote aantal antwoorden hebben we representatieve resultaten uitgewerkt, die we hebben omgezet in een klassement met index 100.

  • De betrouwbaarheidsscore geeft – op 100 – weer hoeveel problemen een toestel van dit merk heeft gehad en hoe ernstig die waren, rekening houdend met de leeftijd en het gebruik.
  • De tevredenheidsscore – ook op 100 – is het gemiddelde van de scores die alles respondenten hebben gegeven aan de merken die zij in huis hebben.

Kies wat bij jou past

Onze onderzoeken bevestigen het jaar na jaar: de merken die het bij jullie goed doen op het vlak van betrouwbaarheid en tevredenheid , scoren ook steeds goed op onze tests. Met een toestel dat het tot Beste Koop of Beste van de test heeft geschopt, zit je dus goed. Je ontdekt ze in onze koopwijzer.

Naar de koopwijzer

Een defect of een fout? Zo ga je te werk

Ga eerst na of de garantie nog van toepassing is. Voor elektrische huishoudtoestellen schrijft de wet een minimale garantie van twee jaar voor. Binnen die tijdspanne moeten herstellingen te wijten aan een inherent gebrek gratis worden uitgevoerd of moet het toestel worden vervangen. Duikt het probleem op in de eerste zes maanden, dan wordt er sowieso van uit gegaan dat de fout er al was bij aankoop. Na zes maanden moet je zelf kunnen bewijzen dat het defect er al vanaf het begin was, wat vaak niet eenvoudig is.

Om misverstanden met de dienst na verkoop te vermijden wat betreft de garantie, raden we je aan om steeds duidelijk aan te geven of je een herstelling, dan wel een vervanging onder garantie vraagt. De meeste fabrikanten van huishoudtoestellen hebben, bovenop de wettelijke garantie, een eigen fabrieksgarantie, vaak ook voor twee jaar, die soms gemakkelijker kan worden ingeroepen als de panne plots opduikt na meer dan zes maanden.

Heb je problemen om je recht op garantie af te dwingen? Dan kun je je klacht rechtstreeks naar de fabrikant sturen via onze onlinemodule.

Dien een klacht in

Verleng de levensduur van je vaatwasmachine

Om je vaatwasmachine langer te doen meegaan, reinig je de sproeiarmen en de filter het best geregeld. Spoel ook het grootste vuil van de vaak voordat je die inlaadt. Zo verklein je de kans dat het watercircuit verstopt raakt. Af en toe het toestel zonder inhoud laten spoelen kan ook geen kwaad.

Belangrijk voor de levensduur van een vaatwasser is dat er voldoende zout in het toestel zit en dat die hoeveelheid is afgesteld op de hardheid van het water, dus de hoeveelheid kalk erin. De watermaatschappij kan je vertellen hoe kalkrijk jouw water is.

Benieuwd naar meer tips? Lees dan zeker ons dossier Gebruikstips voor je vaatwasmachine.

Naar het dossier

Betrouwbaarheid Vaatwassers

Meest voorkomende problemen

De mensen die deelnamen aan onze enquête konden ook aangeven welke problemen bij hen al waren voorgekomen. Op basis daarvan maakten we een lijst van de tien meest frequente defecten:
  • Evacuatiepomp (11,3%)
  • Slecht werkende bedieningsknoppen (10,7%)
  • Compartimenten (9,4%)
  • Drogen (9,2%)
  • Deur (8,9%)
  • Circulatiepomp (8,4%)
  • Waterlekken (7,9%)
  • Filter (7,7%)
  • Corrosie/roest (6,5%)
  • Elektrische problemen (6,3%)

Defect of panne? Dit moet u doen

Ga eerst na of de garantie nog van toepassing is. Voor elektrische huishoudtoestellen schrijft de wet een minimale garantie van twee jaar voor. Binnen die tijdspanne moeten herstellingen te wijten aan een inherent gebrek gratis worden uitgevoerd. Check of dat het geval is of vraag ernaar als u een toestel aankoopt.
Om problemen met de hersteldienst te voorkomen gaat u bij voorkeur als volgt te werk:
  • Vraag een schriftelijk bestek vooraleer u opdracht geeft voor de herstelling; zo krijgt u zicht op wat het u zal kosten;
  • Vraag een gedetailleerde factuur, waarin volgende gegevens zijn opgenomen: het uitgevoerde werk, de prijs ervan, de btw en de datum. In geval van problemen hebt u die gegevens nodig om de garantie te laten spelen.

Verleng de levensduur van uw vaatwasser

U kunt het best de sproeiarmen en de filter van uw vaatwasmachine geregeld reinigen en het grootste vuil van de vaat spoelen voordat u die inlaadt. Dat vermindert de kans dat het watercircuit verstopt raakt. Af en toe het toestel zonder inhoud laten spoelen kan ook geen kwaad.

Belangrijk voor de levensduur van een vaatwasser is dat er voldoende zout in het toestel zit en dat die hoeveelheid is afgesteld op de hardheid van het water, dus de hoeveelheid kalk erin. De watermaatschappij kan u vertellen hoe kalkrijk uw water is.

Over onze enquête

In onze tabellen vindt u enkel de merken terug die in ons land beschikbaar zijn en waarvoor we voldoende antwoorden hebben gekregen op onze enquête. De vragenlijst werd begin 2015 afgenomen van onze abonnees, met medewerking van consumentenverenigingen in Italië, Portugal en Spanje. We kregen 34 419 ingevulde formulieren, waarvan 7 725 uit België.