Test Aankoop pleit voor lagere telecomprijzen in ronde tafelgesprek met stakeholders uit de sector

Vandaag organiseerde Test Aankoop een digitale ronde tafel rond de telecomprijzen in België. Aanleiding was de studie die de consumentenorganisatie in juli jongstleden publiceerde waaruit bleek dat ons land aan de kop van het Europese prijzenpeloton rijdt. Tijdens het debat werden de resultaten voorgelegd aan respectievelijk: Petra De Sutter, minister van Telecommunicatie, het BIPT, sectororganisatie Agoria en Citymesh-Cegeka, een bestaande speler uit de B2B-markt met uitgesproken ambities richting de consument. Hoewel de meeste actoren Test Aankoop volgden in de stelling dat de prijzen te hoog liggen voor de gebruiker, verschilden de meningen over de manier waarop er verandering moet komen.
Prijsenquête
“In België is telecommunicatie peperduur”, tot die vaststelling kwam Test Aankoop na analyse van prijzen voor ‘internet only' - abonnementen, 3Play en 4Play-paketten eerder dit jaar. De consumentenorganisatie constateerde dat op het net surfen in onze buurlanden gemiddeld zo’n 30% goedkoper is. Vooral de “bundelprijzen” vallen op: de gemiddelde kostprijs voor internet, tv en telefonie in één pakket bedraagt in België € 73 per maand, in Duitsland is dit zo’n 32% minder, in Frankrijk maar liefst 59%. Met name de aanwezigheid van meer operatoren leidt tot een grotere druk op de prijzen (grotere en langdurige kortingen), stipte Test Aankoop aan. Voor wat betreft de 4Play-pakketten, maakte de verbruikersorganisatie een onderscheid tussen all-in bundels met 2 en met 4 simkaarten. De gemiddelde prijs per maand in België ligt op € 98 (2 simkaarten) en € 127 (4 simkaarten). In dit segment, vond Test Aankoop de goedkoopste gemiddelde kostprijs terug in Italië, Frankrijk en Spanje.
Prijs-kwaliteit
Tijdens het debat bleken de meeste stakeholders te beamen dat de prijzen voor de klant te hoog liggen. De telecomregulator haalde weliswaar de hoger liggende koopkracht in ons land aan en stelde een andere methodologie van prijsonderzoek te hanteren, maar was het volledig eens over conclusie, net als minister De Sutter en Citymesh-Cegeka. Sectororganisatie voerde aan dat de prijszetting gerechtvaardigd is in het licht van de hoge kwaliteit van dienstverlening, iets waarmee de minister instemde. Zowel Test Aankoop als Citymesh-Cegeka, gaven aan dat het te kort door de bocht is om de nadruk te leggen op koopkracht en kwaliteit en benadrukten dat de downloadvolumes in heel wat andere Europese landen een stuk hoger liggen als in België. Naar ongelimiteerd internetverbruik, is er nog een hele inhaalbeweging te doen, klinkt het bij de regulator.
4e speler ?
Niet verrassend, herhaalde Test Aankoop zijn oproep om een vierde speler toe te laten op de markt om op die manier te zorgen voor meer concurrentie met de bestaande operatoren, eerst mobiel maar nadien via de kabel om de segmenten te raken waar de prijzen echt het hoogst liggen. Agoria contesteerde de noodzaak van een 4e speler en haalde hiervoor heel wat argumenten aan van energieverbruik tot stralingsdensiteit. Minister De Sutter van haar kant bleef eerder op de vlakte als het ging over de effectieve komst van een 4e telecomspeler. De sectororganisatie voerde aan dat er talloze formules zijn voor de consument om uit kiezen en de maandelijkse rekening te doen dalen, iets wat gecontesteerd werd door zowel het BIPT als Test Aankoop door te stellen dat er sterke concentratie is op de Belgische markt die nog groter is geworden door de overname van Mobile Vikings door Proximus en de slechte bekendheid van Easy Switch, een programma dat in 2017 werd gelanceerd en de ambitie had de consument van telecomoperator te doen veranderen zoals hij dat doet met zijn energiecontract. Minister De Sutter gaf aan op dezelfde golflengte te zitten door te stellen dat de er nog heel wat inspanningen kunnen worden gedaan om de consument te activeren met daaraan gekoppeld een automatische toekenning van sociale tarieven voor kwetsbare klanten.
5G
Tot slot, wisselden de aanwezigen nog een woordje over het 5G – netwerk. Zowel de minister, sectororganisatie Agoria en Citymesh-Cegeka onderstreepten het belang van 5G voor zowel de bedrijven als de consument en gaven aan dat hier niet langer tijd mag verloren worden teneinde een zeker investeringsklimaat te garanderen.
Herbekijk hier het webinar
Toegang pers