Persbericht

Test Aankoop betreurt nieuwe tariefverhoging bij Telenet

24 augustus 2020

Telenet-klanten zullen vanaf de herfst hun factuur opnieuw zien stijging. De Mechelse telecomoperator kondigde immers een prijsstijging aan van 1,05% en volgt daarmee de inflatie. Test Aankoop betreurt dit en hekelt het gebrek aan concurrentie om de prijs te drukken.

 

https://www.test-aankoop.be/hightech/telecom

Jaarlijkse traditie

In navolging van grote concurrent Proximus begin dit jaar, kondigt nu ook kabeloperator, Telenet, een prijsverhoging aan vanaf 25 oktober. Concreet gaat het om een opwaartse beweging van de tarieven ten belope van 1,05%. Volgens de telecomgroep volgt de prijsaanpassing louter het inflatieniveau.  De aanpassing heeft betrekking op de vaste, maandelijkse abonnementskosten van internet, kabeltelevisie, digitale televisie, mobiele en vaste telefonie. Met de prijsverhoging wil Telenet naar eigen zeggen de kwaliteit, stabiliteit en veiligheid van onze producten en dienstverlening verder blijven verbeteren. Test Aankoop betreurt deze jaarlijkse prijsverhoging en verwijst naar concurrenten Orange en Scarlet om aan te tonen dat het ook zonder prijsstijging kan. 

Bundeling

De consumentenorganisatie wijst op het jaarrapport van het BIPT, dat in juli werd uitgebracht en waaruit bleek dat de meer en meer Belgen geneigd zijn om vier diensten in één pakket te nemen : digitale televisie, een gsm-abonnement, een vaste telefoonlijn en een internetverbinding. Volgens de Belgische telecomwaakhond steeg het aantal huishoudens met een dergelijk gebundeld telecompakket in 2019 met maar liefst 22% voor een totaal van 1,07 miljoen gezinnen. Het populairst hierbij zijn de ‘4play-paketten’ die vier diensten combineren. Opvallend, klinkt het bij Test Aankoop, zeker nu het aanbod van alternatieve streamingdiensten nooit zo uitgebreid was gaande van Netflix en Apple tv tot meer lokale platforms zoals VTM GO of VRT NU. Bovendien zijn er ook tal van alternatieven voor het traditionele telefoneren via de gsm of de vaste lijn. Denken we maar aan Skype, Whatsapp of Google Hangouts. Tijdens de lockdown leerden wellicht heel wat meer mensen de voordelen kennen van het communiceren via deze media. Test Aankoop vindt het dan ook opvallend dat zoveel gezinnen blijven kiezen voor de klassieke en duurdere bundelformules. “Voor telecomoperatoren zijn deze bundels natuurlijk erg interessant”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. “Eens mensen in het comfort van zo’n bundel zitten, hebben ze nauwelijks nog te neiging om de switch te maken naar een andere operator of te ontbundelen. Ze zijn eenvoudig en daarom geschikt voor mensen die het liefst geen moeite doen om tarieven te vergelijken. Toch raden wij altijd aan om na te gaan of je alle onderdelen van het pakket wel nodig hebt en goed te vergelijken en zo nodig over te stappen naar een andere operator”, voegt hij eraan toe.

Concurrentie

De nieuwe aankondigingen van prijsverhogingen bij Telenet en de stijging bij Proximus sinds begin dit jaar, sterken Test Aankoop in de stelling dat de telecommarkt in België niet voldoende in beweging is en beïnvloed wordt door een gebrek aan concurrentie en meerdere belangenconflicten. Net zoals in 2019 en 2018, kondigde Orange aan dat het ook dit jaar geen prijsverhoging zal doorvoeren zegt Test Aankoop. “Het is nog maar de vraag in welke mate de uitdager op de markt die actief is op het netwerk van Telenet en aldus groothandelstarieven moet betalen aan deze operator dit zal kunnen volhouden. De bepaling van de prijzen die het BIPT hiervan maakte, viel recent alvast niet mee voor Orange”, zegt Test Aankoop.  Voor de consumentenorganisatie is er nood aan de komst van een 4e speler op de markt om de concurrentie ten volle te laten spelen en betere toegangsvoorwaarden voor de kabel die nog steeds te duur zijn voor een nieuwe speler om op een winstgevende manier tv en internet te gaan aanbieden.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.