Persbericht

België duurste van de Europese klas inzake telecommunicatie. Test Aankoop dringt aan op meer concurrentie

22 december 2020

Gisteren raakte bekend dat post- en telecommunicatiediensten in België een stuk duurder zijn dan in andere Europese landen. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, een directoraat-generaal van de Europese Unie, belast met het opmaken van statistieken dat prijsobservaties deed voor 2019. Als nummer 1 van de klas gerangschikt van duur naar goedkoop, is ons Land gemiddeld 76 procent prijziger dan dan het Europees gemiddelde. Griekenland en Ierland vervolledigen de top drie, helemaal onderaan het spectrum vinden we Polen en Roemenië terug. De vergelijking heeft betrekking op ­telecommunicatie, zowel mobiel als via vaste lijn, internettoegang en postdiensten. Vooral telecom is duur in ons land. Test Aankoop dringt eens te meer aan op meer concurrentie op de markt.

Eurostat

De prijsindex die door Eurostat werd gepubliceerd slaat niet enkel op wat de Belg betaalt voor 4G, vast internet of telefonie : in totaal werden er zelfs 61 categorieën in rekening gebracht waaronder ook de prijs voor een brief of een mobiele telefoon in de winkel. “Het gros van korf focust evenwel op de kostprijs van telecomdiensten zoals internetabonnementen, al of niet in bundels en telefoongesprekken en net daar zitten de grootste problemen”, stelt Test Aankoop.

 

Gebrek aan concurrentie

Test Aankoop zegt niet verrast te zijn door de cijfers van Eurostat. “De evolutie van de telecommarkt speelt niet in het voordeel van de consument. Het marktaandeel van de grote providers blijft aanzienlijk hoog, wat niet bevorderlijk is voor de concurrentie. Door het uitgesproken duopolie van Proximus en de kabeloperatoren is de keuze van de consument aldus beperkt”, zegt Simon November, woordvoerder van de organisatie. Test Aankoop benadrukt dat de concurrentie de afgelopen jaren wel enigszins is toegenomen met uitdager Orange, maar de recente beslissing betreffende de groothandelstarieven door het BIPT maakt dat de grote operatoren ook de komende jaren ongestoord vanuit hun machtspositie regelmatig hun prijzen kunnen verhogen.

 

Bundels

Een bijkomend probleem is het feit dat de concurrentie niet meer gevoerd wordt op de mobiele markt, maar wel op de all-in bundels. Proxi­mus, Telenet, Orange en Voo proberen hun klanten voor zoveel mogelijk diensten klant te maken via packs die naast internet ook nog tv, een vaste lijn, een internetverbinding of een gsm-abonnement kunnen bevatten, zegt Test Aankoop. Nu Mobile Vikings en Jim Mobile, voormalige prijsvechters op de mobiele markt, zullen opgaan in de Proximus Groep, wordt de consolidatie alleen maar groter terwijl er net meer concurrentie is, voegt de verbruikersorganisatie eraan toe. Test Aankoop wijst ook op het aantal bundelabonnees: 4play bundels die vier diensten (internet, vaste lijn, tv en mobiele telefonie) combineren omvatten nu al 1/3 van het aantal bundels bij onze Belgische huishoudens. Test Aankoop stelt vast dat bundelpakketten prijzig zijn en elk jaar duurder worden en dat consumenten die klant zijn met zo’n gebundelde dienstverlening, minder geneigd zijn om de switch te maken naar een andere operator.

 

4e speler gevraagd

In het licht van deze Eurostat-cijfers, herhaalt Test Aankoop het belang van het toetreden van een 4e netwerkoperator in het kader van de veiling van de 5G-frequenties op de Belgische markt. Alleen de toetreding van een 4e netwerkoperator met een compleet aanbod van diensten kan er immers voor zorgen dat de dynamiek binnen de mobiele telecommarkt in België hersteld wordt, aldus de consumentenorganisatie. 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.