Dossier

Oplossingen voor betere wifi

14 juni 2021
Traag internet: oorzaken en oplossingen

We zijn steeds vaker en met meer toestellen dan ooit verbonden met het internet. In één-twee-drie sluit je ze aan op je wifinetwerk. Maar het bereik en de snelheid zijn niet altijd zoals gewenst. Dit dossier helpt je beter te begrijpen waaraan dit kan liggen en biedt mogelijke oplossingen.

Wat is de rol van je internetprovider?

Exclusief voor leden

Krijg toegang tot deze inhoud

Ontdek deze inhoud en veel meer !


Ik ontdek Test Aankoop!
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

3 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/05/2021

Wij zijn reeds 30 jaar abonnee bij Proximus en hebben reeds van bij de start heel wat problemen in een bepaald gebied op onze eerste verdieping. Het gaat hier om een ADSL- verbinding. Ons signaal wordt draadloos doorgestuurd. In het begin beweerde men bij onze provider dat wij ons in een “grijze” zone bevonden. Wat wil dit in godsnaam zeggen ? Wij zijn 30 jaar later en bevinden ons nog steeds in die grijze zone. Ondertussen zijn we al van 3G naar 4G en binnenkort 5 G geëvolueerd. Hoe krachtiger het signaal, hoe minder het bereik. Wij hebben ons ondertussen reeds een 4-tal signaalversterkers geplaatst (sommigen tot 300 m bereik) en nog heeft dit geen enkel effect. Wij wensen alles draadloos om esthetische redenen. Heel veel elektrische toestellen zitten er niet tussen. De plaats waar het heel precair is op de eerste verdieping ligt aan de straatkant (rustige woonwijk). Het is wel de locatie die heel dicht aanleunt (ca. 10m) bij onze buur zijn woning. Het netwerk van onze buur is vlotter bereikbaar op die plaats maar daar hebben wij uiteraard niks aan. Iemand enige ervaring hiermee ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/06/2021
, Gereageerd:

Hallo Johan, het netwerk van de buurman loopt ook via Proximus of een andere provider? Want dan zou je je wel kunnen informeren over waarom de buurman zijn netwerk verder reikt dan het jouwe?

Sowieso zijn er in België nog altijd een aantal witte en grijze zones, waar er niet tot matig wordt geïnvesteerd in de uitbouw van de netwerken van operatoren. Omdat de afzet (het potentieel aan mogelijke klanten) in die zones te gering is, verkiezen operatoren om te investeren in meer dichtbevolktere gebieden.

Heb je al eens de binnenkomende snelheid vanaf de modem/router getest via een kabelde verbinding? Als je snelheid die binnenkomt al zeer laag is, dan is het moeilijk om draadloos verder over een goed bereik te beschikken. Om je snelheid te testen: www.test-aankoop.be/.../internetspeed ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/11/2020

Afhankelijk van de situatie kan een wifi-extender ook helpen. Vroeger bv. Heel goede verbinding op het gelijkvloers maar enorm traag op de eerste verdieping. Was opgelost met een wifi-extender in een stopcontact (op de eerste verdieping) te pluggen zo dicht mogelijk bij de trap.