• Home
  • Test de snelheid van je internet

Test de snelheid van je internet

Is je internet zo traag als een slak?  

Test de snelheid van je internet

Hulp nodig?

Bel ons op dit nummer
Elke werkdag van 9 tot 12.30 u.
en van 13 tot 17 u.
(vr tot 16 u.)

Alvorens de test uit te voeren

Controleer de volgende punten voor een zo nauwkeurig mogelijk resultaat:

  • Voer de test bij voorkeur uit met een bekabelde verbinding die direct verbonden is met de modemrouter. Heb je deze mogelijkheid niet:
    • Probeer zo dicht mogelijk bij de modemrouter te testen
    • Indien je niet met een bekabelde verbinding kan testen, zorg er dan voor dat je correct met je wifi bent verbonden en niet met je mobiel netwerk
  • Geen enkel ander toestel (smartphone, tablet, tv/digicorder, spelconsole, andere computer(s) of laptop(s), etc.) mag met het internet verbonden zijn op het moment van de test.
  • Gebruik geen andere programma’s zoals Netflix of een online game op het moment van de test.
  • Sluit al je andere geopende webpagina’s en applicaties die werken op de achtergrond.
  • Maak meerdere tests op verschillende tijdstippen van de dag en tijdens de week.
  • Vermijd om de test uit te voeren met een smartphone of tablet.

Veelgestelde vragen

Waarom zijn internetsnelheid testen?

Internetsnelheid is één van de voornaamste bronnen van klachten binnen de telecomsector. Wij willen via deze speedtest consumenten aansporen hun internetsnelheden te testen.

Wat zijn de verschillen tussen de snelheidstesten van Test Aankoop en de andere tests?

We selecteerden de Mlab-testmethode terwijl de meerderheid van de operatoren kiest voor de Ookla snelheidstest. Om de meest complete resultaten te krijgen, kun je ook de snelheidstest uitvoeren die door je operator wordt voorgesteld.

Maar dat zijn de verschillen tussen beide tests?

  • Single stream-meting (Test Aankoop Speedtest) versus meten via meerdere streams (Ookla)

    De testserver die door ons wordt gebruikt is “off-net” wat betekent dat deze niet rechtstreeks op het eigen netwerk van de operator zit. Omgekeerd is de door je operator aanbevolen test meestal “on-net”, dus deze wordt op zijn eigen netwerk gehost. Een “off-net” test zal meer kans geven op pessimistische resultaten, omdat het impliceert dat het gehele verkeer het netwerk van de operator en dus zijn controle moet verlaten. Een “on-net” test zal meer optimistische resultaten opleveren omdat het gehele verkeer op het netwerk van de operator zal blijven en dus onze zijn controle blijft. Het gebruik van beide testmethodes is echter van belang omdat ze alleenstaand de klantenervaring perfect kunnen nabootsen. Wanneer je op het internet surft, is sommige content (de meest populaire zoals Facebook, Youtube, etc.) “on-net” en de minder geraadpleegde content is “off-net”.

  • Off-net-meting (Test Aankoop speedtest) versus on-net-meting (Ookla)
  • De speedtest die door ons wordt gebruikt, meet de snelheid via één stream die als (te) strikt kan worden ervaren. De test van Ookla meet op verschillende streams, die dan weer als (te) optimistisch kunnen worden beschouwd. Sommige applicaties gebruiken namelijk meerdere streams in parallel en andere niet, dus opnieuw is het uitvoeren van beide tests van belang om een compleet beeld van je klantenervaring te krijgen. Goed om te weten is echter net omdat de speedtest van ons gebaseerd is op één enkele stream en werkt met een “off-net” server, prestatieproblemen kunnen worden gedetecteerd die andere tests niet aantonen.

Waarom haal ik niet de theoretische maximumsnelheden die mijn operator belooft?

De eerste factor die hierop van invloed kan zijn is de technologie van je internet-verbinding. Bij een DSL-verbinding (Proximus, Scarlet, etc.) speelt de afstand van je woning tot de dichtstbijzijnde straatcabine een bepalende rol in de verkregen maximale snelheden. Hoe groter die afstand, hoe beperkter je maximale snelheden. Bij kabeloperatoren (Telenet, VOO, Orange en SFR) zal de maximaal haalbare snelheid variëren in functie van de belasting van het aantal gesloten gebruikers op dezelfde node.

Daarnaast zijn er ook nog veel stoorzenders bij je thuis mogelijk:

  • Je installatie binnenshuis: je computer moet correct aangesloten zijn op de modemrouter met de juiste kabels.
  • Je eindapparatuur: je computer of laptop moet de theoretische snelheden van je abonnement kunnen ondersteunen.

Voor je wifi-bereik:

  • Bouwkundige elementen: (dikke) betonnen muren, metalen oppervlakken, (drie)dubbel glas, … Het zijn obstakels waar een wifisignaal niet goed mee overweg kan.
  • Elektrische apparatuur: omdat elektrische toestellen zoals draadloze luidsprekers of een microgolfoven net als je modemrouter radiosignalen op de 2,4 GHz-frequentieband uitsturen, kunnen deze voor interferentie zorgen en dus je wifinetwerk vertragen.
  • Omringende wifinetwerken: zeker als je in een appartement of dichtbevolkte buurt woont, kan het netwerk van je buren het jouwe verstoren.
  • De afstand tot de modemrouter: hoe verder je je van de modemrouter bevindt, hoe zwakker het signaal en hoe lager de snelheid.
  • Eigenschappen van je wifitoestellen: de software-versie, het aantal wifi-antennes of de ondersteunde wifi-standaard (wifi ac of slechts wifi n). Ze bepalen mee je draadloze netwerkervaring.

Hoe kan ik mijn wifi verbeteren ?

Ontdek ons dossier Oplossingen voor betere wifi