Nieuws

Een op de twee “refurbished” iPhones deugt niet!

20 oktober 2016
Iphone REFURBISHED

20 oktober 2016
Wie op de Belgische markt een “refurbished” iPhone wil kopen, loopt een groot risico op een minderwaardig toestel. Dat blijkt uit ons onderzoek. De helft van de 18 geteste iPhone 6-toestellen vertoonde ernstige mankementen.

Een “refurbished” toestel heeft al een eerste leven achter de rug (bv. als demonstratiemodel) en wordt na revisie door de fabrikant of gespecialiseerde hersteller verkocht aan een lagere prijs (gemiddeld 22%) en met garantie. In het kader van een artikel in ons magazine Test Connect bestelden we 18 gereviseerde iPhone 6-toestellen van de hoogst aangeboden kwaliteit bij evenveel webshops. Elk toestel werd vergeleken met een nieuwe iPhone 6.

Helft deugt niet

De resultaten zijn op zijn minst opmerkelijk. Slechts één toestel (door Apple zelf gereviseerd) bleek perfect in orde. De andere 17 hadden wel een of ander probleem, hetzij met het toestel zelf, de garantievoorwaarden en/of de meegeleverde accessoires. De helft vertoonde zelfs ernstige technische tekortkomingen.

Van valse beloftes tot namaak

Van 12 toestellen was de batterij dermate versleten dat ze onwaarschijnlijk nog langer dan een jaar zal meegaan. Vijf webshops (CallStars Refurbished, Coolmix, iRepairshop, MacManiack en ReiPhone) maakten zich schuldig aan bedrieglijke verkoop door een nieuwe batterij te beloven. 

Daarnaast troffen de onderzoekers tal van andere mankementen aan: namaakbehuizingen, camera’s van ondermaatse kwaliteit, minderwaardige schermen, namaakaccessoires met vals Apple-logo enzovoort. 

Garantieplicht niet altijd gerespecteerd

De wettelijke garantietermijn van 1 jaar wordt niet gerespecteerd door vier webshops (SOS iPhone geeft twee maanden; Destock Source, Backmarket, Pixmania geven zes maanden). Nog vijf andere maken onwettige uitzonderingen voor de batterij en/of het schermglas. Wij hebben deze webshops in gebreke gesteld opdat ze de wettelijke garantiebepalingen zouden toepassen. 

Nood aan soepel garantiebeleid

Niet álle aanbieders van refurbished iPhones leveren slechte producten af, maar het risico om met een tweederangs toestel opgescheept te zitten is, zoals blijkt uit dit onderzoek, erg groot. Uiteindelijk bleken slechts 5 van de 18 iPhones betrouwbaar. Jammer, want goed verzorgde refurbished toestellen kunnen een interessant alternatief zijn.

Wij zijn ervan overtuigd dat aanbieders beter werk kunnen leveren als Apple originele reserveonderdelen ter beschikking zou stellen van onafhankelijke herstellers en refurbishers. Bovendien zou een uitbreiding van de garantie tot 2 jaar een goede zaak zijn in de refurbished sector. Door het ontbreken van officiële Apple-onderdelen moeten herstellers immers vaak werken met tweedehandsonderdelen (of erger: namaak) waarvan ook zij niet altijd de levensduur kunnen inschatten. Een gedeeld risico dankzij een lang en soepel garantiebeleid is dan geen overdreven luxe.

Hebt u onlangs een refurbished smartphone gekocht? 

  • Als u problemen ondervindt, aarzel niet om hiervan melding te maken in onze online klachtenmodule.
  • Hebt u technische of praktische vragen over het gebruik van uw smartphone? Bel onze advieslijn digitale technologie op 02 892 37 10 (ma-vr 9-12.30 u. en 13-17 u., vr tot 16 u.)
  • Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de digitale wereld via ons magazine Test Connect.