Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Kies jij vandaag ook voor veggie?

01 oktober 2020

Het is vandaag Wereld Vegetarisme Dag, een ideale dag om even stil te staan bij onze eigen consumptie van vlees, vis en vegetarische producten. Want dat we minder vlees moeten eten, dat heeft iedereen wel al eens gehoord. Maar weet jij ook waarom? En wat zijn de alternatieven?

Te veel vlees consumeren is nefast voor onze planeet

De productie van vlees vergt erg veel grondoppervlakte voor de veeteelt en het veevoeder, en daarenboven ook enorm veel water en energie. Bovendien hebben (vlees)dieren een hoge uitstoot van broeikasgassen als gevolg van hun spijsverteringsprocessen en de mestopslag. Hoe groter ze zijn, hoe groter hun impact op de ecosystemen. Rundvlees, lamsvlees en kaas wegen daardoor het zwaarst op het milieu, varkensvlees iets minder, en gevogelte en eieren veel minder.

Lees hierover meer in ons dossier Gezond eten is goed voor de planeet.

Naar het dossier

Vermijd rood of bewerkt vlees

De consumptie van rood of bewerkt vlees verhoogt het risico op darmkanker, diabetes en hart- en vaatziekten. De Hoge Gezondheidsraad, het adviesorgaan van de overheid raad ons aan wat vaker die runderlapjes, lamsfilets, varkenshaasjes, gehaktballetjes en charcuterie laten staan en meer wit vlees, vis of plantaardige proteïnebronnen op het menu zetten. Concreet raden ze aan om wekelijks niet meer dan 300 gram rood vlees te eten en niet meer dan 30 gram bewerkt vlees. Ook vleeswaren op basis van wit vlees, zoals kippenwit en, kalkoenfilet, worden bij bewerkt vlees gerekend en consumeer je dus het best zo min mogelijk.

Wil je meer weten over vegetarisch eten? Neem dan zeker eens een kijkje in ons dossier Meer veggie op uw bord

Naar het dossier

Eet maximaal één keer per dag vlees

Beperk je vleesconsumptie tot één maaltijd per dag. Ofwel bij de boterham als beleg, ofwel bij de warme maaltijd. Zeker bij de boterham hebben vegetarische alternatieven de voorkeur. Vleeswaren (bewerkt vlees) consumeren we het best zo min mogelijk.

Als alternatief bestaan er bijvoorbeeld tal van vegetarische spreads. Wij analyseerden begin dit jaar de voedingswaarden van zo’n 60tal van deze spreads voor jou. Je kan de resultaten hier terug vinden in onze koopwijzer vegetarische spreads.

Naar de koopwijzer

Heel wat spreads behaalden nog geen goede Nutri-Score, de voornaamste oorzaak hiervan was een hoog zoutgehalte. In afwachting van de beloofde verbetering door de producenten, kun je natuurlijk ook zelf aan de slag gaan voor een lekkere vegetarische lunch. Wij helpen je graag op weg met deze twee recepten.

Groentenpréparé

Ingrediënten

4 wortels, 1 rode paprika, 8 groene olijven, 1 kleine ui, 2 tl kappertjes, 1 augurk, 2 el mayonaise, 1 el mosterd, 2 tl worcestershire saus, 4 selderijblaadjes, zout,
cayennepeper

Bereiding

Schil de wortels en de paprika en snijd ze in even grote stukken en kook ze 5 minuten samen gaar in een bodempje water in een kookpot. Laat ze nadien afkoelen op keukenpapier.

In een keukenmachine of met een staafmixer pureer je de worteltjes en de paprika samen. Indien dit mengsel nog te vochtig is, laat je het mengsel uitlekken. Het makkelijkst is om het een uurtje in een koffiefilter te laten hangen ofwel schep je het mengsel daarvoor in een schone theedoek.

Hak de selderijblaadjes, de olijfjes, de augurk en de kappertjes zo fijn mogelijk. Versnipper de ui in kleine stukjes.

Schep het wortel-paprika mengsel in een kommetje. De fijngehakte ingrediënten en de mayonaise, de mosterd, de worcestershire saus meng je eronder door. Breng op smaak met zout en cayennepeper.

Champignon-seitansalade met okkernoten

Ingrediënten

300 g champignons, 1 teen look, 2 el olijfolie, sap van halve citroen, 150 g seitan, 3 el gehakte okkernoten, komijnpoeder, 4 el mayonaise, 10 gram bieslook, vers
10 gram peterselie, vers gemalen zwarte peper, zout

Bereiding

Hak de champignons in kleine stukken en pers het teentje look, bak af in een hete pan met een eetlepel olijfolie, besprenkel met citroensap, en blijf bakken tot het vrijgekomen sap verdampt is. Kruid de champignons af met komijnpoeder, peper en zout.

Snij de seitan of verkruimel in kleine stukjes, bak ook af in een hete pan met een eetlepel olijfolie. Kruid af met peper en zout.

Laat de champignons en de seitan afkoelen. Hak de okkernoten.

Versnipper de bieslook en de peterselie.

Meng de champignons, de gebakken seitankruimels, de gehakte okkernoten, de mayonaise, bieslook en peterselie tot een gladde spread. Kruid af met peper en zout.


Meer recepten voor vegetarische gerechten vindt je in onze gids “50 maal vegetarisch” (Ref 140. Code NL : 20102)

Bestel de gids "50 maal vegetarisch"


User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

1 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/10/2020

Ik eet minder vlees om reden van dierenwelzijn. Niet om de planeet te redden. Want dat kan alleen als de wereldbevolking DAALT. Dus minder kindjes op de wereld zetten. Maar blijkbaar is dit een taboe. Dus waarom zou ik mijn verantwoordelijkheid nemen als dit tot niets leidt? En
Ik blijf zelfs met de auto rijden. Vooral om naar Frankrijk te gaan waar er nog ruimte is in tegenstelling tot het overbevolkte Vlaanderen.