Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Twee drankjes die gezonder lijken dan ze zijn

03 september 2017
label capri sun

03 september 2017
De kinderen gaan weer naar school. Wat ga je meegeven om te drinken? In tegenstelling tot wat Lidl beweert, is Capri-Sun géén vruchtendrank, maar een limonade. En “Fruity water”, het nieuwe drankje van Capri-Sun, klinkt misschien gezond, maar ook dat is een limonade en géén alternatief voor water!

In het verleden stelden we meermaals vast dat de industrie er niet voor terugdeinst om allerhande marketingtrucs te gebruiken om dranken gezonder te doen lijken dan ze zijn. Onlangs botsten we weer op twee voorbeelden die dit illustreren. Deze keer zijn het supermarktketen Lidl en drankenfabrikant Capri-Sun (van Coca-Cola) die zich schuldig maken aan misleidende praktijken!

Vruchtendrank klinkt gezonder dan limonade

In de reclamefolder van Lidl zagen we onlangs dit:

 capri sun vruchtendrank

Wat is hier verkeerd mee? Het drankje Capri-Sun wordt voorgesteld als een “vruchtendrank”, terwijl het dat niet is. In werkelijkheid is dit drankje een vruchtenlimonade

Want deze drankjes bevatten maar 12 % vruchtensap. Dat is veel te weinig om de naam  vruchtendrank te mogen dragen. Wettelijk gezien moet er dan minstens 50 % vruchten in zitten (voor sommige fruitsoorten, zoals zwarte bessen, is dat maar 25 %). M.a.w. Lidl houdt zich niet aan de wet

Vruchtendrank klinkt natuurlijk “gezonder” dan limonade. Door dit drankje zo te noemen, wekt Lidl de indruk dat het gezonder is dan het is. Een illusie die nog eens wordt versterkt door de stukken fruit die op de verpakking pronken. Fruit afbeelden op een product dat amper fruit bevat … Een marketingtechniek die wij in het verleden al meermaals aanklaagden.

 

UPDATE (5 september 2017): uit reacties op deze publicatie weten we ondertussen dat ook andere supermarktketens zich schuldig maken aan deze fout. In hun reclamefolder noemen Carrefour en Spar deze limonade zelfs een "vruchtensap". Fout! Die term is voorbehouden aan dranken die voor 100 % uit vruchten bestaan. Lidl gaf ook te kennen dat ze duidelijke communicatie naar de klant belangrijk vinden en open staan voor overleg. 

 

Fruity Water is géén water!

Naast Lidl, draait ook Capri-Sun zijn hand niet om voor een marketingtruc. Getuige de naam van het nieuwe product van de fabrikant: “Fruity Water”. 

label capri sun fruity water

Door de term “water” te gebruiken, wekt de fabrikant de indruk dat het een alternatief is voor water. Klopt niet! Dit is een doodgewone limonade, gezoet met zoetstof. Er is geen suiker aan toegevoegd, maar door het citroenzuur dat erin zit, is deze drank slechter voor de tanden dan water. 

Wederom staan op de verpakking van dit product verschillende stukken fruit afgebeeld. Nochtans zit er slechts 3% vruchtensap in …

Deel jouw voorbeelden

Om korte metten te maken met zulke misleidende technieken zijn er striktere controles en regels nodig. Wij blijven ijveren voor vooruitgang op dat vlak. Mocht je in tussentijd zelf problemen ontdekken met een bepaald product, aarzel dan niet om er ons van op de hoogte te brengen. Dat kan heel eenvoudig door een foto te maken van het product in kwestie en dat als een reactie te plaatsen bij ons fotoalbum op Facebook.


Afdrukken Versturen via e-mail