Ook Fristi past verpakking aan

Ook Fristi past verpakking aan
De aanpassing van de Fristi-verpakkingen is niet alleen een overwinning tegen misleidend fruit op het etiket, maar ook tegen marketing gericht op kinderen. De mascottes Izzy en Trixy zijn verdwenen, “rode vruchten” veranderde in “rode vruchtensmaak”, en er werden appels toegevoegd aan het etiket. Een stap in de goede richting, maar wij willen meer.
Fruit als alibi
De afbeeldingen van fruit op de verpakking zijn immers nog steeds misleidend, aangezien het drankje nauwelijks 2 % vruchtensap bevat, maar wel toegevoegde suikers, kleurstof en aroma.
Wie de kleine lettertjes in de ingrediëntenlijst leest, zal zien dat Fristi vooral appelsap en vlierbessensap bevat, met te verwaarlozen hoeveelheden sap van kersen (0,01 %), aardbeien (0,01 %) en frambozen (0,01 %).
Fake fruit
Rood fruit is immers duur, en laat zich gemakkelijk laat nabootsen door veel goedkopere aroma’s en kleurstoffen. Je krijgt wel het smaakje en de geur, maar niet de voordelen van echt fruit. Toch maakt niet enkel Fristi zich hier aan schuldig: ook andere soortgelijke melkdrankjes bevatten nauwelijks 1 tot 2 % vruchtensap en suikergehaltes tot 13,5 %.
Wij vinden het ontoelaatbaar dat zulke belachelijk lage percentages als alibi worden gebruikt om fruit te kunnen afbeelden op de verpakking of in de benaming te gebruiken. Zelfs al wordt het fruit kleiner afgebeeld dan vroeger, het blijft misleidend voor de consument.