Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Nieuwe richtlijnen rond voedselverpakking niet ingrijpend genoeg

11 februari 2021

Er kunnen aardbeien staan afgebeeld op een yoghurtverpakking terwijl er (bjina) geen aardeien in de yoghurt zitten. Nu zijn er nieuwe richtlijnen over wat er op een verpakking mag staan. Het is een stap in de goede richting, maar toch zijn we maar half tevreden.

In de Europese wetgeving staat dat informatie over levensmiddelen niet misleidend mag zijn. We stellen helaas vast dat die formulering nog te veel ruimte voor interpretatie laat.

Stop met alibi-ingrediënten

Wie heeft er nog nooit een yoghurt gekocht in de overtuiging dat er aardbeien in zaten terwijl dat eigenlijk niet zo bleek te zijn? Vermeldingen en afbeeldingen van ingrediënten zoals van een aardbei op de verpakking kunnen misleidend zijn. Om dat te vermijden heeft de FOD Economie op zijn website nieuwe richtlijnen geplaatst voor het gebruik van afbeeldingen en informatie op het etiket.

De meest opvallende positieve verandering gaat over het gebruik van “alibi-ingrediënten”. Dat zijn voedingswaren die in zeer kleine hoeveelheid werden toegevoegd, enkel om ze te kunnen afbeelden op de verpakking. In de nieuwe richtlijnen staat dat wanneer een smaakgevend ingrediënt zoals aarbeien of truffels werden toegevoegd, deze ook werkelijk de smaak mee moeten bepalen. Dat is goed nieuws.

Geen bindende richtlijnen

De FOD Economie had ons advies ingewonnen in het kader van de nieuwe richtlijnen. Helaas werd ons standpunt niet over de hele lijn gevolgd. Daarom zijn we slechts matig enthousiast over de nieuwe richtlijnen. In de eerste plaats zijn we teleurgesteld dat de nieuwe richtlijnen niet bindend zijn. Eigenlijk zouden ze een wetgevende kracht moeten hebben en dat zelfs op Europees niveau. Maar dat is bijlange het geval niet.

Een ander probleem is dat afbeeldingen van fruit, truffels of andere smaakgevende ingrediënten toegelaten zijn op het etiket zonder dat die ingrediënten werkelijk in het product zitten. Het volstaat dat woorden als “smaak”, “aroma” of “natuurlijk aroma” worden toegevoegd. Een yoghurt die enkel een aroma met aardbeiensmaak bevat, mag dus een afbeelding van aardbeien gebruiken, op voorwaarde dat er bij staat “met aardbeiensmaak”. We zijn het daar niet mee eens. Er bestaan nochtans manieren om een smaak te suggereren zonder te misleiden, zoals met kleurcodes. Dat is veel toepasselijker dan de afbeelding van het fruit op de andere verpakking.



We betreuren ten slotte dat ongezonde producten nog steeds afbeeldingen van gezonde ingrediënten op hun verpakking mogen zetten om over de smaak te communiceren. Producten die fruit, groenten, granen, noten of peulvruchten tonen op hun verpakking kunnen de indruk wekken dat het product zelf gezond is terwijl dat niet noodzakelijk zo is. Wij vinden dat een minimale dosis in het product aanwezig moet zijn, vooral als de ingrediënten op de verpakking worden getoond.

Meer informatie over onze eisen en de nieuwe richtlijnen vind je in ons dossier "Weg met misleidend fruit op etiketten".

Bekijk nu het dossier over misleidend fruit op etiketten

Wij zullen uiteraard van nabij volgen of de nieuwe - in onze ogen ontoereikende - richtlijnen worden toegepast in de praktijk.

Wees alert, de verpakking blijft een marketinginstrument

Ons advies blijft dan ook om je niet te laten leiden door afbeeldingen en beweringen aan de voorkant van de verpakking.
Onthoud dat de termen “smaak”, “aroma” en “natuurlijk aroma” in combinatie met de afbeelding van een ingrediënt in feite betekent dat dat ingrediënt nauwelijks of niet aanwezig is in het product.

Raadpleeg de lijst met ingrediënten om na te gaan wat er in het product zit: de ingrediënten staan gerangschikt in dalende volgorde en degene die op de verpakking staan vermeld, moeten gepaard gaan met een percentage.

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren