Claim "Good night" niet langer op de verpakking van Nestlé Baby cereals

20 mei 2022 Overwinning
20 mei 2022 Overwinning

[Update: 26 december 2023]

Op de verpakking van Nestlé Baby cereals stond de claim "Good Night" in combinatie met het woord "Linde", wat verboden is. Na een klacht van Testaankoop is de claim vervangen door "Pyjama time" en staat de lindeboom niet meer afgebeeld op de voorkant van het product.

Fabrikanten kunnen niet zomaar alles op etiketten schrijven

Nestlé zette de woorden "Good night" en "linde" op de verpakking van babygranen. Testaankoop vond dat dit in strijd was met de Europese regelgeving en valse verwachtingen kon wekken bij ouders, en diende een klacht in bij het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). De claim is inmiddels vervangen door "Pyjamatijd" en de lindeboom staat niet meer op de voorkant afgebeeld. Een overwinning dus!

Het wettelijke kader voor voedings- en gezondheidsclaims

Sinds juli 2007 regelt een Europese verordening het gebruik van voedings- en gezondheidsclaims in commerciële communicatie over voedingsmiddelen.

Door de voorwaarden voor het gebruik van deze claims vast te leggen, wil de verordening de consumentenbescherming verbeteren en een gezonde concurrentie tussen de spelers in de sector garanderen.

Vergunningsprocedures voor gezondheidsclaims

In de praktijk worden claims geanalyseerd door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA), die ze toestaat of verbiedt. Alleen voedings- en gezondheidsclaims die op deze manier gevalideerd zijn en die zijn opgenomen in de lijst in de bijlage bij de verordening, mogen door merken worden gebruikt.

Als een fabrikant voor een van zijn producten een claim wil gebruiken die niet voorkomt op deze lijst van gevalideerde voedings- en gezondheidsclaims, moet hij de claim voorleggen aan de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA).

Claims met betrekking tot planten

Let op: claims met betrekking tot planten worden nog onderzocht en zijn daarom nog niet officieel toegestaan of verboden. In de tussentijd mogen fabrikanten ze blijven gebruiken op hun verpakkingen, mits ze voldoen aan de principes van de verordening inzake voedings- en gezondheidsclaims.

Een niet-goedgekeurde claim over planten mag niet op een babyproduct staan

Vanuit regelgevend oogpunt is er nog geen beslissing genomen over claims met betrekking tot planten. In afwachting van deze beslissing mogen fabrikanten de ingediende claims voorlopig gebruiken.

Claims die nog niet officieel zijn goedgekeurd door de EFSA mogen echter niet worden gebruikt op producten die uitsluitend voor kinderen zijn bedoeld. Nestlé handelde dus in strijd met de wet.

Eisen en acties van Testaankoop met betrekking tot Nestlé Baby cereals

  • We hebben Nestlé gevraagd om de claim "Good night" van de verpakking van het product te verwijderen.
  • In mei 2022 dienden we een klacht in tegen dit product bij het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV).

De verpakking van Nestlé Baby cereals werd aangepast

In september 2023 stelden we vast dat Nestlé de woorden "Good Night" had vervangen door "Pyjamatijd" en de vermelding "linde" van de voorkant van de verpakking had verwijderd.

Opgelet voor het etiket

Etiketten ontcijferen

Dit specifieke voorbeeld toont eens te meer dat het belangrijk is om aandacht te besteden aan de etiketten, het vergelijken van producten en het raadplegen van onafhankelijke informatiebronnen om zeker te zijn van de werkelijke samenstelling van de voedingsmiddelen die je in de winkelrekken vindt.

Hoe ontcijfer je etiketten?

Testaankoop tegen misleidende claims

In juli 2019 hebben we een rubriek "Pinokkio-producten" aangemaakt op onze website, waarin we tal van misleidende beweringen die worden gebruikt bij bepaalde producten aan de kaak stellen. 

Zodra we een product hebben geanalyseerd en een misleidende claim op de verpakking of webpagina hebben geïdentificeerd, nemen we contact op met de fabrikant om hem aan te moedigen deze te vervangen door waarheidsgetrouwe informatie.

Lees meer over de producten die we hebben geanalyseerd, de actie die we ondernemen en de reacties van de bedrijven in onze Pinokkio-rubriek.

Naar de Pinokkio-rubriek