Hoe zorg je voor goede persoonlijke hygiëne, en welke verzorgingsproducten gebruiken we daarvoor?

Wat zijn jouw gewoonten voor een goede persoonlijke hygiëne? En doet iedereen hetzelfde? Aan welke verzorgingsproducten geef jij de voorkeur, en waarom? Ontdek de antwoorden op deze vragen in ons consumentenonderzoek.

Wat is een goede persoonlijke hygiëne?
Nog voordat we het hebben over de verschillende producten die op de markt verkrijgbaar zijn, hebben we het bij persoonlijke hygiëne in de eerste plaats over goede gewoonten. Hier zijn enkele eenvoudige aanbevelingen om een goede persoonlijke hygiëne te behouden. Hoewel sommige mensen ze als vanzelfsprekend beschouwen, passen anderen dit nog steeds niet toe: regelmatig douchen of een bad nemen, het haar of de intieme delen wassen, enzovoort.
Ontdek onze tips voor een goede hygiëne
Welke verzorgingsproducten zijn het populairst?
We vroegen ons panel welke verzorgingsproducten ze gebruiken, hoe vaak ze die gebruiken en hoe tevreden ze erover zijn.Handcrèmes
In totaal gebruikt 62 % van de deelnemers aan ons onderzoek handcrème. Het aantal vrouwen (77 %) dat handcrème gebruikt, is aanzienlijk hoger dan bij mannen (48 %). De helft van de respondenten (50 %) zegt dat het niet altijd lukt om het volledige product te gebruiken vanwege het formaat van de verpakking en 32 % leest de informatie op de verpakking niet.
De merken waar consumenten de voorkeur aan geven (de merken die hen dus de meeste voldoening geven qua gebruiksgemak) zijn La Roche-Posay (8,3/10) en Nuxe (8,2/10), terwijl Demorphil (7/10) de minste tevredenheid biedt.
Shampoos
Shampoos worden duidelijk meer gebruikt: 92 % van de respondenten, met een iets hoger percentage bij vrouwen (94 %) dan bij mannen (89 %). Logischerwijs gaat er minder product verloren dan bij crèmes (38 %), terwijl de mate van het lezen van etiketten op verpakkingen ongeveer gelijk is (30 % leest ze niet).
Producten uit het Nivea Hair Care assortiment (8/10) zijn het populairst bij consumenten, terwijl die van Syoss (7,4/10) en Dove (7,2/10) iets minder goed scoren.
Douchegels
De douchegels worden iets minder vaak gebruikt dan shampoos, namelijk door 87 % van de ondervraagden. Maar verder blijven de cijfers voor deze categorie bijna gelijk aan die van shampoos, of het nu gaat om productverlies (35 %) of het negeren van etiketten (32 %).
Consumenten zeggen het meest tevreden te zijn over de producten van Rituals (8,6/10), en het minst tevreden over die van Fa (7,6/10).
Deodorants en antitranspiranten
Deodorants en antitranspiranten worden over het algemeen ook veel gebruikt (88 %), met een heel klein verschil tussen vrouwen (90 %) en mannen (85 %). Opnieuw toont onze enquête weinig verandering op het vlak van productverlies (35 % van de consumenten) en het negeren van etiketten door 30 % van de respondenten. De meeste deodorants en antitranspiranten worden gekocht in sprayvorm (56 %).
Het hoogste niveau van tevredenheid dat consumenten rapporteerden, werd behaald door Sanex (7,9/10) en Nivea (7,8/10) producten, terwijl Adidas producten (6,6/10) het laagst scoorden.
Tandpasta
Tandpasta blijkt hét product te zijn dat door de meeste mensen wordt gebruikt: maar liefst 94 % van de ondervraagde consumenten gebruikt dit. De verschillende soorten tandpasta lijken hun publiek te vinden, met 28 % die kiest voor de klassieke variant, 25 % voor tandpasta speciaal voor gevoelige tanden, en 22 % voor tandpasta met meerdere werkingen. Hoewel fluoride een belangrijk ingrediënt is, weet 40 % van de consumenten niet of hun tandpasta dit bevat.
In deze categorie is het risico op productverlies in de verpakking van groter belang, zo geeft 49 % van de ondervraagden aan. En ook hier zegt 32 % nooit de informatie op de verpakking te lezen.
De tandpasta's van Sensodyne (8,3/10) en Oral-B (8,1/10) scoren het best op vlak van klanttevredenheid, terwijl het witte product van Colruyt (7/10) onderaan de lijst staat. Deze resultaten wijken iets af van onze recente test rond de beste klassieke tandpasta's op de markt.
Zo denkt de Belg over persoonlijke hygiëne en verzorgingsproducten
Het grote publiek heeft nog steeds vooroordelen over hygiëne, maar ook over de effecten, het gebruik en de doeltreffendheid van bepaalde verzorgingsproducten. We legden consumenten een aantal stellingen voor en vroegen hen of ze het ermee eens waren, oneens, of geen mening hadden.
Misvattingen over dagelijkse hygiëne
Maar liefst 59 % was het er bijvoorbeeld mee eens dat elke dag een bad of douche nemen slecht is voor je huid. Het is wel zo dat als je te lang of te vaak doucht, je de hydrolipidelaag van je huid kunt verstoren. Dit is de bovenste laag van je huid. Het beschermt tegen uitdroging, irritatie en aanvallen van bacteriën, virussen en chemicaliën.
Uit ons onderzoek is gebleken dat 35 % van de respondenten ook ten onrechte denkt dat producten op basis van parabenen niet goed zijn voor hun gezondheid.
Er zijn inderdaad verschillende soorten parabenen (een algemene term), die niet allemaal hetzelfde effect hebben op ons lichaam. Parabenen worden in veel cosmetica en verzorgingsproducten gebruikt als bewaarmiddel. Ze remmen de groei van micro-organismen. Hoewel ze over het algemeen een slechte reputatie hebben, zijn niet alle parabenen schadelijk.
Zijn hypoallergene producten een veilige keuze of een marketingtruc?
Tot slot denkt 32 % ook dat alle producten met het label 'hypoallergeen' veiliger zijn. De term "hypoallergeen" is echter geen 100 % garantie dat er geen allergische reacties zullen optreden. Fabrikanten mogen dit alleen gebruiken op de verpakking van cosmetica die ingrediënten bevatten waarvan het onwaarschijnlijk is dat ze een allergische reactie veroorzaken.
Bijna een op de vijf mensen (21 %) is ervan overtuigd dat shampoos die in de apotheek worden verkocht doeltreffender zijn dan producten die in de supermarkt worden verkocht. Uit onze tests blijkt echter dat de goede producten of de beste van de tests niet noodzakelijk die uit de apotheek zijn, of het nu gaat om herstellende shampoos of vaste shampoos.
Een vergelijkbaar percentage (19 %) is van mening dat verzorgingsproducten die uitsluitend van natuurlijke of biologische ingrediënten zijn gemaakt, beter zijn voor het milieu. Producten die meer natuurlijke ingrediënten bevatten, scoren vaak beter op het gebied van ecologische voetafdruk, maar ook het soort verpakking (gerecycled of niet-gerecycled materiaal) speelt een rol.
Slechts 20 % van de consumenten is zich ervan bewust dat niet alle mondverzorgingsproducten dezelfde ingrediënten bevatten, en dat er dus duidelijke verschillen zijn tussen diverse producten en fabrikanten.
Bewustzijn op bepaalde niveaus
Opmerkelijk is ook dat het bewustzijn toeneemt. Zo erkent 69 % van de respondenten terecht het belang van het gebruik van zonnecrème, zelfs op bewolkte dagen. Een goede ingesteldheid, want UV-stralen kunnen je huid ook beschadigen op die dagen.
De helft van de respondenten (50 %) weet ook dat tandpasta's die tanden zogezegd wit maken, de tanden niet echt witter maken, hoewel de verpakking anders doet geloven. Tandpasta's werken alleen in op het glazuur en niet op het tandbeen, het element dat de tanden hun kleur geeft.
Tot slot is bijna een derde van de deelnemers op de hoogte van het bestaan van een meldpunt voor bijwerkingen van producten voor persoonlijke hygiëne. Als je last hebt van bijwerkingen bij het gebruik van een cosmeticaproduct, aarzel dan niet om ze te melden aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu via cosmetovig@health.fgov.be.
Conclusie: kleine minderheid wast zich (bijna) nooit
Hoewel de overgrote meerderheid van de bevolking goede hygiënische gewoonten heeft aangeleerd, volgt niet iedereen deze. Een klein percentage van de respondenten zegt dat ze niet minstens één keer per week een bad of douche nemen of hun haar, gezicht of geslachtsdelen wassen.Het is duidelijk dat, ongeacht het soort verzorgingsproduct, bijna een derde van de consumenten nooit de informatie leest op de verpakking van de producten die ze gebruiken. Toch kunnen consumenten een aantal zeer belangrijke dingen te weten komen over het gebruik, de samenstelling en het bewaren van producten.
Consumenten zijn over het algemeen zeer tevreden over de producten die ze gebruiken. Hoewel slechts 27 % van de ondervraagde consumenten aangeeft ooit bijwerkingen te hebben ervaren na het gebruik van een verzorgingsproduct, wordt dit door de meerderheid niet gemeld. Door dit wel te doen, kunnen ze de overheid waarschuwen en consumenten in de toekomst beschermen. Terug naar boven