Test Aankoop wil een toegankelijke banksector voor iedereen

De daling van het aantal bankautomaten op Belgisch grondgebied is al enige tijd een belangrijke bezorgdheid van heel wat consumentenorganisaties. De toegang tot cash geld is immers een belangrijk element in de inclusie. Als mensen geen toegang hebben tot betaalmiddelen op hun maat, wordt hun maatschappelijk leven de facto heel moeilijk gemaakt. Test Aankoop en andere partnerorganisaties vragen daarom engagementen zodat iedereen, onafhankelijk van zijn sociale context, toegang zou krijgen tot het economische leven met de betaalmiddelen die hij of zij wenst te gebruiken.
Batopin
Momenteel zijn ze nog met zo’n 5000, de automaten bij bankkantoren waar je als consument cash geld kan afhalen maar als het Batopin-plan, het samenwerkingsverband van de vier grootste banken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC), wordt uitgevoerd, dan wordt dit aantal verder gereduceerd tot 2000 à 2400 neutrale geldautomaten en dit op zo’n 650 tot 750 strategisch gekozen locaties. Volgens de vier grootbanken zal 95% van de Belgische bevolking een automaat hebben binnen 5 km van zijn of haar woning.
Steeds minder automaten
Geldautomaten worden steeds minder gebruikt door de toename van elektronische betalingen, ingegeven door de corona-omstandigheden enerzijds en de opkomst van contactloos betalen anderzijds, aldus de banken. Een argument dat geen steek houdt volgens Test Aankoop en andere consumentenorganisaties. Zij benadrukken dat als bankkantoren en geldautomaten verdwijnen, mensen immers noodgedwongen moeten overschakelen op andere digitale alternatieven. Tegelijkertijd blijkt uit verschillende enquêtes dat de Belgen graag de keuze willen behouden tussen elektronische betaalmiddelen en contant geld, dat nog steeds op grote schaal wordt gebruikt. Zo toonde een recente bevraging van Test Aankoop nog aan dat 3 op de 4 consumenten van mening zijn dat een handelaar geen contant geld mag weigeren.
Eisenpakket
Test Aankoop, gesteund door andere consumentenorganisaties, vindt dat er geen drastische verlaging van het aantal bankautomaten kan komen vooraleer er een algemeen gedragen oplossing is voor de toegang tot het economische leven ten aanzien van de kwetsbare groepen en dat er een realistisch spreidingsplan voor bankautomaten moet worden afgesproken. Test Aankoop is van mening dat afstand (5 km) niet het enige criterium mag zijn om te beslissen waar er geldautomaten moeten komen. Het is van essentieel belang dat zij worden geïnstalleerd in winkelgebieden waar er behoefte is aan contant geld, dat de gekozen locaties bereikbaar zijn met het openbaar vervoer en dat er rekening wordt gehouden met de bevolkingsdichtheid. Verder onderstrepen de consumentenorganisaties dat het altijd mogelijk moet zijn om met cash te betalen en dat de neutrale distributeurs die worden geïnstalleerd, eveneens andere bancaire verrichten moeten kunnen toelaten zoals het afprinten van rekeninguittreksels en uitvoeren van overschrijvingen (al dan niet in de vorm van aparte self-banks).
Duidelijke engagementen nodig
Test Aankoop en zijn partners, roepen de minister op om expliciet duidelijke engagementen te nemen zodat iedereen, onafhankelijk van zijn sociale context, toegang kan krijgen tot het economische leven en de betaalmiddelen die men wenst te gebruiken en herinneren de minister er eveneens aan om expliciet het engagement uit te spreken om het aantal personen die geen toegang hebben tot internet te halveren tegen het einde van de legislatuur.
Toegang pers