Nieuws

Zijn de financiële diensten van Wise interessant voor jou?

Vertrek je binnenkort naar een ver land? Vestigt iemand uit je omgeving zich voor enige tijd buiten de Europese Unie? Misschien ben je dan op zoek naar een manier om internationale overschrijvingen te maken, zonder te veel kosten. Er zijn verschillende opties: via je bank (of het nu een traditionele bank is of een neobank zoals Revolut) of via een gespecialiseerd platform zoals Wise. Wat houdt het in, wat kost het, en is het de moeite waard? Lees het antwoord hier.

Expertise:
Redactie:
27 augustus 2025
Betalingen in het buitenland met Wise

Wat is Wise en wat maakt het anders dan een traditionele bank?

Wise biedt financiële diensten aan via zijn platform en telt ongeveer 100 000 gebruikers in België. Het is gespecialiseerd in internationale overboekingen en biedt daarvoor zichtrekeningen en betaalkaarten aan.

Wise is een fintech, geen bank

Hoewel Wise je aanbiedt een “rekening” te openen, is dit absoluut geen bankrekening. Wise is geen bank maar een fintech. Daarom kan het een reeks financiële diensten aanbieden, maar bezit het geen vergunning om bepaalde specifieke bankproducten en -diensten aan te bieden, zoals kredieten.

De veiligheid van je geld is in principe gewaarborgd

Wise bewaart je geld niet op dezelfde manier als banken, maar werkt met betrouwbare instellingen. Wise is bovendien erkend (en vooraf gecontroleerd) door de Nationale Bank van België. Je transacties lopen dus in principe geen risico, mits je de basisveiligheidsregels voor online transacties respecteert.

Terug naar boven

Wat zijn de belangrijkste producten van Wise?

Het aanbod van Wise omvat twee hoofdproducten: rekeningen en betaalkaarten.

Deze producten stellen je in staat om geld over te maken, betalingen te doen, of geld op te nemen, zowel in België als in het buitenland. Er is enige flexibiliteit, maar let op: er worden kosten aangerekend bij de meeste transacties. Het is aan te raden de producten en gebruiksvoorwaarden goed te bekijken voordat je begint.

Terug naar boven

De betaalrekening: diensten en kosten

Rekening openen

Het openen van een Wise betaalrekening is gratis. Kosten worden in rekening gebracht zodra je de overdrachtsdiensten van Wise begint te gebruiken.

Vanaf deze betaalrekening kun je geld overmaken op verschillende manieren:

  • Overschrijvingen doen vanaf je bank;
  • Geld overmaken via je debit- of creditcard. Let op: deze twee opties zijn sneller dan een bankoverschrijving, maar ook veel duurder – vooral met creditcards;
  • Betalen met het saldo op je Wise-account. Dit betekent dat je al geld naar je Wise-account hebt gestuurd, zodat je het beschikbare saldo direct kunt gebruiken.

Overschrijven via je Wise-rekening

Zodra je rekening geopend en je overdrachtsmethode gekozen is, kun je transacties uitvoeren.

Wise rekent een commissie op elke overschrijving, zelfs wanneer je euro’s overmaakt naar een rekening of kaart in dezelfde valuta, behalve wanneer het een overschrijving is naar een andere Wise-rekening; deze is dan gratis. De hoogte van de commissie kan hoger zijn afhankelijk van de valuta waarin je geld overmaakt.

Houd er rekening mee dat het moeilijk is om exact te voorspellen hoeveel een overschrijving kost, omdat wisselkoersen dagelijks veranderen. Wise biedt echter een rekentool waarmee je een kostenraming kunt maken – meestal dus geen verrassingen en je weet exact welke commissie van toepassing is op het moment van de transactie.

een Wise-rekening beheren

Geld ontvangen op je Wise-rekening

Soms worden er kosten aangerekend wanneer je geld ontvangt. Bijvoorbeeld: het ontvangen van overschrijvingen in dollars of Britse ponden kost respectievelijk 6,11 USD en 2,16 GBP.

Over het algemeen zijn alle betalingen via het SWIFT-systeem (internationale overschrijvingen) onderhevig aan kosten, ook wanneer het om eurobetalingen gaat. In dat geval betaal je vaak twee keer kosten: aan degene die het geld stuurt en aan jezelf bij ontvangst.

Betalen met je Wise-rekening

Je kunt automatische incasso’s instellen vanuit je Wise rekening, bijvoorbeeld voor facturen of maandelijkse abonnementen. Als de incasso in een andere valuta is, rekent Wise conversiekosten aan.

Terug naar boven

De Wise-kaart: diensten en kosten

Betalen met een Wise-kaart

Wise biedt twee soorten kaarten aan: een “virtuele” kaart (100 % digitaal en gratis) en een fysieke kaart. Beide kaarten zijn compatibel met Apple Pay en Google Pay.

Een fysieke kaart aanvragen kost 7 euro; voor levering binnen 1-2 werkdagen betaalt u 10,40 euro. Na ontvangst moet u de kaart activeren door een betaling te doen.

Waar kun je je Wise-kaart gebruiken?

De kaart kan vrijwel overal worden gebruikt, binnen de betalingslimieten. Je moet eerst geld (in euro of vreemde valuta) op je Wise-account zetten, anders kun je niets uitgeven! Met je fysieke kaart kun je in winkels en online betalen, zonder geografische beperkingen.

Vrouw betaalt met Wise kaart

Als je geld in een andere valuta dan euro hebt geladen op je Wise-account, kun je zonder extra kosten betalen in het buitenland.

Bijvoorbeeld, als je Indiase roepies op je account hebt geladen, worden aankopen in India niet extra belast; de wisselkosten zijn al bij het laden betaald, dus je betaalt geen dubbele kosten.

Let op of de wisselkoers van Wise gunstiger is dan die van je bank of wisselkantoor. Vergelijk dit vooraf voordat je grote bedragen omzet.

Tip: in het buitenland word je bij betaling of geldopname bij een automaat gevraagd in welke valuta je wilt betalen. Lokale munt of euro?  Kies altijd de lokale munt; dit is vrijwel altijd voordeliger dan in euro’s betalen.

Geld verzenden met een Wise-kaart

Valutaomzetting kost een commissie, die kan variëren per gekozen valuta.

Buitenlandse betalingen met Wise

Geld ontvangen met een Wise-kaart

Betalingen met de kaart zijn onbelemmerd als ze in dezelfde valuta plaatsvinden; geldopnames zijn echter vrij duur.

Geld afhalen met een Wise-kaart

Voor contante opnames onder 200 euro kun je twee keer per maand gratis geld afhalen bij een automaat. Vanaf de derde opname betaal je  €0,50 per opname.

Voor opnames  boven 200 euro betaal je 1,75 % kosten over de eerste twee opnames. Bijvoorbeeld: een opname van 450 euro kost 7,85 euro aan kosten. Vanaf de derde opname komt daar nog 0,50 euro per opname bij. Bijvoorbeeld: voor een opname van 600 euro betaal je in totaal ongeveer 11 euro aan kosten.

Terug naar boven

Wat zijn de voor-en nadelen van een Wise-rekening?

Voordelen

  • Het openen van een rekening en het gebruiken van een Wise-kaart is relatief eenvoudig en snel. Het online platform is gebruiksvriendelijk en instructies zijn duidelijk.
  • De kostencalculator voor overboekingen is transparant en makkelijk te begrijpen, wat onaangename verrassingen voorkomt.
  • Geld overmaken kan snel, meestal binnen enkele uren tot twee werkdagen, wat vergelijkbaar is met een traditionele bank.
  • Wise is handig voor vakanties: als je eenmaal geld in vreemde valuta hebt “geladen” op je account, betaal je geen extra conversiekosten meer.
  • Wise biedt extra beveiligingsopties, zoals het direct “bevriezen” en “deblokkeren” van je kaart bij twijfels over veiligheid.

Nadelen

  • Omdat het een fintech is, is de klantenservice volledig online; er is geen persoonlijk contact met een adviseur. Dit is mogelijk minder geschikt als je niet van technologie houdt.
  • De website van Wise is niet altijd overzichtelijk; je kunt gemakkelijk van de Belgische naar de Franse of Britse site worden geleid, soms niet in je eigen taal. Er is bijvoorbeeld geen Nederlandse vertaling beschikbaar.
  • Wise biedt beperkt aantal functies vergeleken met een echte bank; bijvoorbeeld geen kredietproducten en beperkte diensten.
  • Contante opnames zijn duur en beperkt. Je Wise-kaart heeft geen Bancontact betaalfunctie.
Terug naar boven

Hoe open je een Wise-rekening in België?

De procedure is vrij standaard en verloopt via de website van Wise. Je moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • 18 jaar of ouder zijn;
  • Een geldig identiteitsbewijs met foto;
  • Een bewijs van adres;

Wise kan mogelijk extra documenten vragen ter verificatie van uw identiteit. Om je te kunnen registreren, moet je beschikken over:

  • Een beveiligd e-mailadres;
  • Een mobiele telefoonnummer;
  • Een sterk wachtwoord (zodat niemand anders je rekening kan gebruiken). Geef je wachtwoord dus zeker niet door aan anderen.

Online Wise rekening aanmaken

Daarnaast vul je een “Know Your Customer” formulier in, waarbij Wise je overboekingsgewoonten probeert te begrijpen.

Na het doorlopen van deze stappen wordt je rekening binnen ongeveer twee werkdagen geactiveerd. Goed nieuws: je hoeft je Wise-rekening niet aan de belastingdienst aan te geven, aangezien Wise geen bank is. Minder administratie voor jou dus.

Terug naar boven

Conclusie: is Wise aan te raden?

Het mag duidelijk zijn dat een Wise-betaalrekening en -kaart een traditionele bankrekening nooit volledig kunnen vervangen. Daarvoor zijn de functies te beperkt.

Wel is Wise een goede oplossing voor betalingen in vreemde valuta. Het is een extra speler op de markt, waardoor je voordelig kunt vergelijken en mogelijk betere wisselkoersen kunt krijgen.

De Wise-kaart is vooral nuttig op reis om extra kosten te vermijden. Zodra je geld hebt geladen, zijn er geen wisselkoersschommelingen of afwijkende tarifering tijdens het weekend, wat zorgt voor extra gemoedsrust – en dat is op vakantie belangrijk!

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou